رییس گروه بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت آخرین وضعیت بازرسی‌های بهداشتی از استخرهای شنا را تشریح کرد.

نظارت بر وضعیت بهداشتی استخرها/اعلام تخلفات به سامانه ۱۹۰

سلامت نیوز:رییس گروه بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت آخرین وضعیت بازرسی‌های بهداشتی از استخرهای شنا را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، غلامرضا شقاقی در این باره گفت: تامین و حفظ کیفیت آب استخرهای شنا از نظر سلامت عمومی بسیار اهمیت داشته و از انتقال بیماری‌های عفونی، خطرات بالقوه ناشی از محصولات جانبی گندزدایی و حتی خطرات آسیب دیدگی پیشگیری می‌کند.

وی افزود: اداره، نظارت و مراقبت بهداشتی از استخرهای شنا از نظر حفظ بهداشت عمومی اهمیت زیادی دارد، لذا باید مدیران استخر در جهت کنترل و اجرای دقیق مقررات بهداشتی و ایمنی، نهایت کوشش و مراقبت را به عمل آورند.

وی ادامه داد: آب استخرهای شنا توسط شناگران از طریق چربی و مواد دفعی بدن مانند ترشحات بینی، بزاق دهان، عرق بدن، کرم‌ها، لوسیون‌های مختلف بدن و ... آلوده می‌شود. همچنین در استخرهای روباز گرد و غباری که از طریق باد و از اطراف استخر وارد آن می‌شوند، آلودگی را افزایش می‌دهند.

وی اظهار داشت: برای حفظ سلامت افراد و جلوگیری از آلودگی آب استخر، رعایت موارد ذیل توسط شناگران ضروری است:

- در صورت ابتلا به بیماری گوارشی مانند اسهال و یا بیماری پوستی مانند قارچ  به استخر عمومی وارد نشوند.

- از وسایل شخصی مانند مایو، کلاه، حوله و ...  استفاده شود.

-  قبل از ورود به استخر به طور کامل دوش گرفته شود.

-  به کودکان آموزش دهید که داخل استخرآب دهان و بینی و ... نریزند و قبل از استخر از توالت استفاده کنند.

- بعد از استفاده از استخر حتما دوش گرفته شود.

- قبل از ورود به استخر و بعد از استفاده از توالت حتما از حوضچه کلر  عبور نمایید.

- در صورت مشاهده هر گونه نشانه آلودگی آب، کدورت بالای آب، استشمام گاز کلر شدید، عدم رعایت نظافت در بخش‌های مختلف استخر و پذیرش افراد بیش از ظرفیت استخر مراتب به مدیر استخر و مسئولین بهداشت گزارش شود.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، رییس گروه بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار برای حفظ سلامت شناگران رعایت موارد ذیل توسط متصدیان استخر را ضروری اعلام کرد:

- تمام بخش‌های استخر به صورت مستمر نظافت شود.

- کیفیت آب استخر از نظر کدورت، کلر آزاد باقیمانده، ph و میکروبی حداقل در هر سانس کنترل و ثبت شود.

- کارایی سیستم تصفیه پایش شود.

- از سامانه گندزدایی مورد تایید مدیریت بهداشت منطقه استفاده شود.

- دمای آب استخر عمومی و جکوزی و دمای هوا در محدوده  استاندارد حفظ شود.

- سیستم تهویه عمومی استخر مرتب کنترل شود.

- تعداد شناگران در هر سانس با توجه به مساحت استخر و ظرفیت استاندارد (به ازای ۳ مترمربع ۱ نفر) باشد و ظرفیت استخر در تابلویی نوشته شده و در دید استفاده کنندگان قرار گیرد.

- حضور مستمر نجات غریق با تجهیزات لازم جهت استفاده در  شرایط مورد نیاز.

- توجه به ایمنی استخر شنا.

- تعبیه وسایل و شرایط لازم به منظور جلوگیری از دسترسی افراد به داخل استخر در ساعاتی که استخر بسته یا خارج از سرویس دهی است.

-  از مواد شیمیایی مورد تایید در آب استخر استفاده شود.

- برای حفظ ایمنی شناگران و کارکنان استخر برای گندزدایی استخر از گاز کلر استفاده نشده و از سایر ترکیبات کلر (مایع یا پودر) استفاده شود.

- دوش گرفتن و عبور از حوضچه کلر توسط شناگران کنترل شود.

شقاقی گفت: بازرسی، نظارت و پایش استخر های شنا و کنترل کیفی آب آنها از نظر آزمایشات معمول میکروبی کلیفرم گرماپای، HPC ، شیمیایی  و کلر سنجی بصورت دوره‌ای توسط بازرسین بهداشت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود. اطلاعات کنترل کیفی ثبت شده توسط متصدیان استخر توسط بازرسین کنترل می‌شود.

وی افزود: هموطنان گرامی در صورت مشاهده  هرگونه تخلف بهداشتی مراتب را به سامانه بهداشت ۱۹۰ گزارش کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha