یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 221707

ما اغلب درباره تاثیر آن چه می خوریم بر فعالیت مغز فکر نمی کنیم. تا پیش از این، مطالعات صورت گرفته نقش مصرف گردو در احساس سیری افراد را نشان داده بودند، اما مشاهده شواهدی مبنی بر ایجاد تغییر در فعالیت مغز مرتبط با نشانه های غذایی بسیار شگفت آور بوده است.

گردو علیه هوس‌های غذایی

سلامت نیوز:ما اغلب درباره تاثیر آن چه می خوریم بر فعالیت مغز فکر نمی کنیم. تا پیش از این، مطالعات صورت گرفته نقش مصرف گردو در احساس سیری افراد را نشان داده بودند، اما مشاهده شواهدی مبنی بر ایجاد تغییر در فعالیت مغز مرتبط با نشانه های غذایی بسیار شگفت آور بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران،گردو به عنوان یک میان وعده دوستدار قلب شناخته شده است، اما مطالعه ای جدید نشان داده است که این ماده غذایی می تواند به افرادی که رژیم دارند در کنترل هوس های غذایی کمک کند.


به گزارش  "مدیکال دیلی"، مغزهای خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان ها و چربی های خوب هستند، از این رو، یکی از مواد غذایی عالی برای هر فرد سالم محسوب می شوند. افرادی که رژیم دارند به مواد غذایی دوستدار قلب که از محتوای پروتئین سود می برند، به عنوان یک میان وعده که احساس سیری را در آنها ایجاد می کند، نیاز دارند، اما نتایج مطالعه ای جدید نشان داده است که مشخصات تغذیه ای مغزهای خوراکی تنها دلیل برای تبدیل کردن آنها به گزینه ای خوب برای کاهش وزن نیستند.

پژوهشی که در نشریه Diabetes, Obesity and Metabolism منتشر شده است، نشان می دهد که گردو ناحیه ای در مغز را فعال می کند که با کنترل گرسنگی و هوس های غذایی پیوند خورده است. این برای نخستین بار است که یک پژوهش نشان می دهد مغزهای خوراکی ممکن است به واقع روش کارکرد مغز را تغییر دهند و احتمالا از هوس های غذایی پیشگیری کنند.

ما اغلب درباره تاثیر آن چه می خوریم بر فعالیت مغز فکر نمی کنیم. تا پیش از این، مطالعات صورت گرفته نقش مصرف گردو در احساس سیری افراد را نشان داده بودند، اما مشاهده شواهدی مبنی بر ایجاد تغییر در فعالیت مغز مرتبط با نشانه های غذایی بسیار شگفت آور بوده است.

طی این مطالعه 10 شرکت کننده که به عنوان افراد چاق در نظر گرفته می شدند، طی دو دوره پنج روزه مختلف مورد بررسی قرار گرفتند. طی یک دوره، همه شرکت کنندگان اسموتی هایی که در تهیه هر یک از آنها 48 گرم گردو استفاده شده بود را روزانه مصرف کردند. در دوره بعد شرکت کنندگان یک اسموتی فاقد گردو را مصرف کردند، اگرچه از نظر تغذیه ای و همچنین عطر و طعم شرایطی مشابه با اسموتی گردو داشت. این مطالعه به صورت تصادفی انجام شد، از این رو، شرکت کنندگان و پژوهشگران از این مساله که کدام اسموتی حاوی گردو است، مطلع نبودند. در روز آخر دوره ها، از هر یک از شرکت کنندگان تصویربرداری fMRI صورت گرفت. این کار به پژوهشگران اجازه می داد میزان تغییرات در مغز را با مشاهده سطوح اکسیژن شناسایی کنند. در همین راستا، هنگامی که یک ناحیه فعال‌تر بود، اکسیژن بیشتری برای کمک در آن قسمت وجود داشت.

طی تصویربرداری fMRI تیم پژوهشی تصاویری از غذاهایی مانند همبرگر و دسرها و تصاویر خنثی از گل ها و سپس غذاهایی که موجب هوس های غذایی نمی شوند، مانند سبزیجات، را به شرکت کنندگان نشان دادند. همان گونه که انتظار می رفت افراد به تصاویر غذاهای ناسالم واکنش نشان دادند، اما این واکنش آن چیزی نیست که احتمالا به آن فکر می کنید. ناحیه ای در مغز به نام اینسولا راست که با کنترل هوس های غذایی مرتبط است هنگام تماشای غذاهای ناسالم اما خوشمزه در افرادی که اسموتی گردو مصرف کرده بودند، فعال‌تر بود.

جدا از کنترل هوس های غذایی، مصرف گردو با بسیاری فواید سلامت دیگر پیوند خورده است، که از آن جمله می توان به مبارزه با التهاب، کاهش کلسترول بد، پیشگیری از تشکیل پلاک و پشتیبانی از استخوان ها و سیستم ایمنی سالم اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha