رئیس انجمن علمی داروسازان ایران ضمن هشدار در مورد تبلیغات ماهواره ای ترک اعتیاد گفت: تبلیغات ماهواره ها پایه و اساس علمی و صحیحی ندارد و شایسته است افراد مراقبت بیشتری بکنند.

تبلیغات ماهواره ای ترک اعتیاد چقدر صحت دارد؟

سلامت نیوز:رئیس انجمن علمی داروسازان ایران ضمن هشدار در مورد تبلیغات ماهواره ای ترک اعتیاد گفت: تبلیغات ماهواره ها پایه و اساس علمی و صحیحی ندارد و شایسته است افراد مراقبت بیشتری بکنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمدرضا شانه ساز در ارتباط با درمان اعتیاد از طریق داروهای سنتی و تبلیغات ماهواره ای گفت: یکی از معضلات جدی در زمان ما، موضوع درمان اعتیاد است؛ بهترست که فرد معتاد برای درمان اعتیاد خود گام هایی موثر و مطمئن بردارد و حتما به کلینیک های مجاز مراجعه کند. طبعا هرگونه خرید و فروش و قاچاق مواد مخدر در کشور ما همچنان جرم به حساب می آید و شایسته است که افراد، مسیرهای پزشکی مطمئن را برای درمان اعتیاد انتخاب کنند.

وی افزود: معتاد از نظر تیم پزشکی بیمار است، کسی است که خود و خانواده اش نیاز به حمایت دارند؛ ولی متأسفانه این مسئله وسیله ای شده برای درآمدهایی نامشروع! ماهواره ها و تبلبغات آنها بخشی از این سناریوی ناراحت کننده هستند و آنچه تحت عنوان درمان اعتیاد توسط ایشان ارائه می شود، پایه علمی درستی ندارد.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران ادامه داد: بخشی دیگر از این سناریوی نادرست در فعالیت عطاری ها خلاصه می شود، در حالی که این مراکز اصلا حق درمان و فروش ندارند.

وی گفت: درمان اعتیاد، پروسه ای بسیار پیچیده است که برای هر فردی متفاوت از فرد دیگر است، البته جریان درمان، راهنما و دستورالعمل های ویژه خود را دارد، ولی برحسب شرایط بیمار، اطرافیان و حتی شغل فرد، نوع درمان متفاوت خواهد بود، و آن تبلیغات و این تجویزهای عطاری ها، که همه بیماران را به یک چشم می بینند و راه های غیر مطمئن را تجویز می کنند؛ اختلالاتی مضاعف را در پی خواهد داشت.

شانه ساز تصریح کرد: عرضه داروی سنتی بدون تشخیص و حضور پزشک به هیچ وجه جایگاه قانونی ندارد، حتی همان داروسازی که در داروخانه فعالیت می کند و تحصیلات مرتبط دارد به جز اقلام دارویی تعریف شده، اجازه ندارد سرخود نسخه ای را جهت درمان تجویز کند، بیمار حتما باید به پزشک مراجعه کرده و داروی مورد نیازش را از پزشک مطالبه کند، قطعا نمی توان از فروش دارو توسط مراکز ترک اعتیاد به عنوان یک اقدام غیرقانونی چشم پوشی کرد، زیرا براساس مقررات و همانگونه که طبابت توسط غیر پزشک جنبه قانونی ندارد، فروش دارو توسط پزشک نیز مقررارت جاری و حتی تابعی از اخلاق پزشکی است؛ در کل باید گفت که مسیر درمان، بایستی که به درستی طی شود.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران خاطر نشان کرد: یکی از نکات اصلی که تبدیل شده به مانعی در مسیر توسعه طب سنتی، همین مسائل است؛ عطاری ها قارچ گونه رشد کرده اند و تجویزهایشان موثر نیست، این موضوع در آینده عوارضی برای جامعه در پی خواهد داشت.

دبیر علمی شانزدهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران در ادامه عنوان کرد: مبانی و نوروشیمی بیماری های اعصاب و روان، یافته ها و تازه های دارودرمانی اضطراب، استرس و نقش پزشک داروساز در تجویز و مصرف منطقی آن از جمله محورهایی است که در این همایش مورد بحث و گفت و گو قرار خواهد گرفت.

وی افزود: مخاطبان اصلی این همایش، داروسازان و پزشکان عمومی هستند و آخرین یافته های علمی در حوزه بیماری های اعصاب، روان و اعتیاد و راهکارهایی دارویی و درمانی در این زمینه ارائه خواهد شد.

شانه ساز ادامه داد: قرار هست چندین پنل آموزشی در این کنگره برگزار شود که نقش داروسازان در کنترل اعتیاد در کشور، و همچنین دارودرمانی اعتیاد در ایران از جمله موضوعات این پنل ها خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha