بار اول که در کمپ بستری شدم اعتیادم را ترک کردم و پاک پاک به خانه برگشتم، ولی عدم اعتماد خانواده و نبود حمایت های معنوی از سوی آنها باعث شد دوباره مصرف کنم تا حداقل به خاطر کاری که نمی کنم گناهکار نشوم.

ترک کردم؛ ولی شک خانواده دوباره معتادم کرد

سلامت نیوز: بار اول که در کمپ بستری شدم اعتیادم را ترک کردم و پاک پاک به خانه برگشتم، ولی عدم اعتماد خانواده و نبود حمایت های معنوی از سوی آنها باعث شد دوباره مصرف کنم تا حداقل به خاطر کاری که نمی کنم گناهکار نشوم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، این سخنان یکی از بانوان بهبودیافته ای است که به دلیل عدم حمایت خانواده پس از بهبودی دوباره در دام اعتیاد افتاده و اکنون در کمپ ترک اعتیاد باغ فرشته تبریز بستری است.


بارها برای گزارش خبر از این کمپ به همراه مسئولان و گاه به تنهایی در میان بانوان گرفتار در بند اعتیاد حضور یافته ام، تا با شنیدن و نشر سخنان این افراد که از کرده خودپشیمان هستند، راهنمایی باشم برای زنان و دخترانی که اعتیاد در کمین آنهاست.


این بار که وارد سالن ترک اعتیاد شدم چهره آشنایی در آخر سالن توجه مرا به خود جلب کرد؛ پس از خوش و بش و آشنایی با جمع حاضر به سمت چهره آشنا رفتم و او را آغوش گرفتم و پرسیدم برای دیدن دوستانت آمده ای که سرش را پایین انداخت و گفت  نه، دوباره مواد مصرف کردم.
با او در آخرین بازدیدی که از کمپ داشتم آشنا شده بودم و خوب به یاد دارم که مصمم به ترک بود و حتی یک ماه بعد از آن فاطمه را در یکی از مراکز خرید شهر به همراه همسر و دخترش در حال خرید دیدم و خوشحال از این بودم که ترک کرده است.


متعجب از اعتیاد دوباره فاطمه، سوالات زیادی از چرایی اعتیاد دوباره اش پرسیدم که این طور آغاز کرد: عدم اعتماد خانواده به من باعث شد دوباره مصرف کنم؛ این بار نه از روی هوا و هوس، بلکه به خاطر لجبازی با خانواده ام مصرف کردم.


وی ادامه می دهد: دخترم و خانواده ام هر لحظه به من شک داشتند و هرروز از طرف آنها متهم بودم؛ با کوچکترین عصبانیت من آنها می گفتند باز مصرف کردی؟
فاطمه می گوید: مگر من انسان نیستم؟ مگر هر آدم نرمالی در مواجه با مشکلات و برخوردهای ناراحت کننده عصبی نمی شود و پرخاشگری نمی کند؟
وی اضافه کرد: شک ها به قدری زیاد بود که هر روز دخترم از من تست می گرفت؛ حتی یکبار مرا به کمپ آوردند و مدیر کمپ تست گرفت که پاسخ منفی بود، ولی برای اطمینان بیشتر دو روز در اتاق سم زدایی مرا نگهداری کرد تا مطمئن شوند که مصرف نکرده ام.


وی افزود: با فشارهای روانی که بر من وارد می شد، بالاخره تصمیم گرفتم دوباره مصرف کنم حداقل این بار دیگر به گناه نکرده توبیخ و مجرم شناخته نشوم.
فاطمه بار ها در میان کلامش از من می پرسد این گزارش در اینترنت و تلگرام نیز نشر داده می شود که پاسخ می دهم بله.
او هر بار با التماس از من میخواهد که تو را خدا در تلگرام در تمامی گروه ها پخش کنید برادرانم و خانواده ام در فضای مجازی فعال هستند و رصد می کنند، بگذار آنها و تمام کسانی که همانند خانواده من هستند بدانند کسی که ترک کرده در وهله اول اعتماد و همراهی خانواده را نیاز دارد ، تا زمانی که خانواده در کنار بهبود یافته نباشد و از لحاظ روحی حمایت نشود امکان لغزش بسیار است.

**روانشناس: خانواده ها از برخورد فیزیکی و پلیس مدارانه دوری کنند
یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی نیز با تایید این موضوع که خانواده ها نقش بسیار مهمی در تداوم بهبودی و پاکی فرد دارند، گفت: باید توجه کرد که فردی که مدتها مصرف کرده پس از بهبودی انتظار دارد همانند سال هایی با او برخورد شود که کسی از اعتیاد او خبر نداشت و او پاک بود.
پرویز نوری افزود: خانواده ها باید بدانند فردی که مدتها مصرف کننده بوده و لغزش داشته به خصوص مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی نیاز به حمایت های روحی و روانی دارد.


وی با بیان اینکه کنکاش های رفتاری ترک اعتیاد کرده و پرسش های مداوم از او درباره اینکه کجا بوده و چه کرده باعث لج و لجبازی در فرد می شود، ادامه داد: نباید برخوردها و رفتارها حالت دستوری به خود بگیرد و بررسی رفتارهای فرد نیز نباید به صورت علنی باشد.
این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی اظهار کرد: در اثر مصرف مواد مخدر مهارتهایی که فرد آموزش دیده بود به علت عدم تعادل روانی برهم خورده و نیاز به بازپروری دوباره پیدا می شود.


وی خاطرنشان کرد: باید به افراد معتاد همانند یک بیمار نگریست و ضروری است همراه بیمار در طول درمان درمان و بهبود باشیم و حال او را مراعات کنیم.
نوری اضافه کرد: در مصرف، عامل درگیری جسمانی نیست ، و روانی است؛ از این رو باید شرایط برای بازسازی فرد ایجاد شود تا خود را پیدا کند در غیر این صورت احتمال برگشت وجود دارد.
وی تاکید کرد: نوع برخورد و تعامل با فرد بهبودیافته بسیار مهم است و برخورد نادرست می تواند سمی برای مصرف کننده باشد.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی افزود: همان طور که برخوردهای پلیسی موجب تحریک فرد می شود، در عین حال قرار دادن امکانات زیاد همچون پول در اختیار فرد نیز برانگیزنده است.


وی اظهار کرد: خانواده انتظار دارد فرد ترک اعتیاد کرده در مدت کوتاه بعد از قطع مصرف بطور کامل پاک شود ولی باید بدانند که در طول مسیر درمان اعتیاد انواع و اقسام لغزش ها رخ میدهد که نیاز به حمایت خانواده برای جلوگیری از این لغزش ها وجود دارد.
نوری با بیان اینکه برخوردهای پلیسی با فرد موجب ایجاد حالت تحریک و خشم می شود، افزود: باید خانواده ها رفتاری دوستانه با بهبود یافته داشته باشند بطوری که به فرد این اطمینان را دهند که او قادر به ترک دایم است و این توانایی را دارد که از مصرف دوری کند و خانواده فرد در تمام لحظات در کنار اوست.
وی خاطرنشان کرد: باید شرایطی برای فرد فراهم شود تا به ترک شناختی و به این باور برسد که باید ترک کند در این صورت احتمال قطع مصرف بسیار زیاد است .
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: با بهبود یافته باید مثل یک نوزاد که تازه میخواهد راه رفتن را آغاز کند برخورد شود و حمایت خانواده بسیار مهم است نباید احساس طرد از خانواده و تفکرات منفی در فرد ایجاد شود.


وی همچنین تاکید کرد: زمان های خلوت فرد باید شناسایی شود زیرا که زمان خلت برای بیمار پاک شده سم است و این زمان ها باید پر شود در غیر این صورت حالت روانی شدید به فرد دست می دهد که به آن زمان وسوسه گفته می شود.
نوری ادامه داد: فشارهای روانی از جمله عواملی هستند که فرد را برای مصرف دوباره بر می انگیزد.
وی خاطرنشان کرد: مصرف کنندگان مواد مخدر بعد از مدتی از نظر خلق و خو دچار افت شده و افسردگی موجب نوشخار ذهنی و تفکرات منفی در فرد می شود از این رو نیاز است نه تنها به قطع مصرف مواد توجه شود بلکه از لحاظ روحی نیز مورد درمان قرار گیرند.
بر اساس این گزارش، مرکز اقامتی میان مدت باغ فرشته تبریز برای نگهداری معتادان در زمینی به وسعت هشت هزار متر مربع، خارج از شهر در جاده باغ معروف روستای کجوار تبریز قرار دارد و توسط خیران اداره می شود و در حال حاضر 50 نفر در این مرکز حضور دارند.
در مرکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد باغ فرشته، اشتغال و حرفه آموزی برای زنان فراهم شده و در کارگاه خیاطی و صنایع دستی و همچنین گلخانه مشغول به فعالیت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha