حدود 20 روز پیش بود كه رودریگو آلوز ركورددار جراحی زیبایی و معروف به مرد عروسكی در دنیا به ایران آمده بود.مقصود این مجری 33 ساله برای حضورش در ایران انجام جراحی زیبایی بینی بود؛ به عبارت دیگر آلوز یكی از یك میلیون گردشگری است كه وزیر رفاه معتقد است گردشگری سلامت كشورمان قدرت جذب آنها را دارد و می‌توانند سالانه 7 میلیارد تومان ارز عاید كشورمان كنند.

توریسم درمانی را به بخش خصوصی بسپارید تا تخت بیمار ایرانی اشغال نشود

سلامت نیوز:حدود 20 روز پیش بود كه رودریگو آلوز ركورددار جراحی زیبایی و معروف به مرد عروسكی در دنیا به ایران آمده بود. مقصود این مجری 33 ساله برای حضورش در ایران انجام جراحی زیبایی بینی بود؛ به عبارت دیگر آلوز یكی از یك میلیون گردشگری است كه وزیر رفاه معتقد است گردشگری سلامت كشورمان قدرت جذب آنها را دارد و می‌توانند سالانه 7 میلیارد تومان ارز عاید كشورمان كنند. 

 
به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: سالانه 50 میلیارد دلار از طریق گردشگری (توریسم) پزشكی عاید كشورها می‌شود. مهم‌ترین مزیت ایران در گردشگری پزشكی ارزان بودن خدمات پزشكی نسبت به كشورهای دیگر است. همین ارزان‌تر تمام شدن هزینه‌ها مرد عروسكی را هم به تهران كشانده است. گردشگران سلامت سه برابر گردشگر معمولی برای كشور ارزآوری دارند و پیشرفت‌های خوب دانش پزشكی در كشورمان قابلیت پذیرش گردشگران سلامت را برای ایران فراهم كرده است، با وجود این مشكلاتی در این مسیر وجود دارد، از كمبود 100 هزار تخت بستری در بیمارستان‌های ایران گرفته تا دلال‌هایی كه موجب می‌شوند گردشگران سلامت به مراكزی با استانداردهای پایین راهنمایی شوند و همین امر هم گردشگران سلامت را از ایران به كشورهای همسایه همچون تركیه سوق می‌دهد و ظرفیت گردشگری سلامت در ایران خالی می‌ماند. 

 

 
حذف دلالان

در طرح عملیاتی گردشگری پزشكی كه قرار است در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی اجرا شود، از طریق هلدینگ گردشگری بیماران خارجی وارد بیمارستان شوند و از این طریق واسطه تنها یك شركت گردشگری می‌شود نه افراد متفرقه. در این صورت در پایان مراحل بیماری تعرفه از آن شركت گرفته می‌شود نه بیمار. درحالی كه تاكنون بیماران خارجی توسط دلالان و واسطه‌گرانی كه قیمت‌های زیادی از گردشگران اخذ می‌كردند وارد بیمارستان می‌شدند، اما از این طریق گردشگران پزشكی می‌توانند ساماندهی شوند. اجرای طرح گردشگری سلامت در بخش دولتی و بیمارستان‌های تأمین اجتماعی چالش‌هایی جدی برای مردم دارد. 

  
اموال كارگران در اختیار گردشگران

وارد بیمارستان‌های تأمین اجتماعی كه می‌شوید با انبوهی از جمعیتی مواجه هستید كه دفترچه به دست در همه جا دیده می‌شوند. نوبت‌دهی تلفنی و اینترنتی هم درمان درد شلوغی مراكز ملكی تأمین اجتماعی نشده است. با چنین شرایطی قرار است ۱۷ بیمارستان ملكی سازمان تأمین اجتماعی هم به خیل ارائه‌دهندگان خدمت به گردشگران خارجی بپردازند و وارد صنعت توریسم شوند‌. 
 كمبود تخت‌های بیمارستانی و ناتوانی از ارائه خدمت‌دهی مناسب در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی به شكلی مشهودتر  برای عامه مردم قابل لمس است. روی دیگر این ماجرا مباحثی است كه در رابطه با بحث مالكیت مراكز ملكی تأمین مطرح‌ می‌شود؛ ‌مباحثی درباره حق و حقوق كارگران و اینكه این مراكز از حقوق كارگران ساخته شده است. در چنین شرایطی وقتی برای تجمیع بیمه‌ها تأمین اجتماعی با استدلال‌هایی از این جنس از زیر‌بار تجمیع شانه خالی می‌كند، چگونه می‌تواند این سازمان با این مراكز ملكی وارد حوزه تجارت در گردشگری سلامت شود؟

 
ماجرای تجمیع بیمه‌ها و یكسان شدن خدمات بیمه‌ای برای همه مردم موضوعی است كه سال‌هاست با چالش مواجه است و مجلس و دولت نتوانسته‌اند زیر بار حرف تأمین اجتماعی بروند. استدلال مدیران تأمین اجتماعی هم برای مستثنی شدن از ادغام این چنین است «‌در بند «ب» ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه كه نمایندگان به تصویب رسانده‌اند، بخش درمان تأمین اجتماعی از شمول ادغام مستثنی است؛ چراكه اموال تأمین اجتماعی بیت‌المال است و به گروه ‌خاص كه همان بیمه‌شدگان هستند، تعلق دارد.» بر این اساس صندوق تأمین اجتماعی یك صندوق بین‌النسلی است و دخالتی در آن نمی‌شود و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی 7 درصد حق سرانه پرداخت می‌كنند. همه اینها برای كارگران و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی حق و حقوقی ایجاد می‌كند كه تاكنون مانع از ادغام بیمه‌ها شده است. حالا ماجرای ورود 17 بیمارستان تأمین اجتماعی به حوزه تروریسم درمانی مطرح است. این مسئله موجب خواهد شد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به دلیل اشغال بخشی از ظرفیت بهترین بیمارستان‌های این سازمان با گردشگران خارجی مدت زمان بیشتری را در صف انتظار درمان سپری كنند و عدالت در سلامت به بهانه گردشگری سلامت و صنعت توریسم درمانی بیش از پیش با چالش مواجه شود. 

 
۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت خالی!

تقی نوربخش، رئیس سازمان تأمین اجتماعی درباره چرایی ورود این سازمان به بحث گردشگری سلامت می‌گوید: هدف سازمان تأمین اجتماعی از ورود به این طرح رقابت با بخش خصوصی نیست، بلكه استفاده از ظرفیت آنهاست. باور داریم این طرح موجب تقویت امنیت و سرمایه‌گذاری در كشور می‌شود.  محمدابراهیم لاریجانی، مدیر عملیاتی طرح گردشگری سلامت درباره ورود بیمارستان‌های سازمان تأمین اجتماعی به این طرح آن هم در شرایطی كه برای بیمه‌شدگان خود ظرفیت خالی ندارند، اینگونه توضیح می‌دهد: انتخاب ۱۷ بیمارستان از بین ۷۵ واحد به همین علت بوده است. این تعداد بیمارستان معمولاً ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت خالی دارند كه می‌توان از آن دلیلش استفاده كرد، ضمن آنكه آنها به همراه ۲۰۰ پزشكی كه در این طرح مشاركت دارند در ۱۵ شهر مستقر هستند و در كنار آن برای ایجاد رقابت با پنج بیمارستان خصوصی نیز تفاهم شده است.  لاریجانی تأكید می‌كند: سازمان تأمین اجتماعی برای این طرح سرمایه جدیدی نگذاشته بلكه با مدیریت و بهینه‌سازی بیمارستان‌های خود ظرفیتی را به گردشگری پزشكی اختصاص داده است. ضمن اینكه اولویت ما بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی هستند.
 

 

پذیرش گردشگر سلامت با وجود كمبود 100 هزار تخت درمانی 

 
نگاه وزیر بهداشت به موضوع گردشگری سلامت اینگونه است: «حوزه سلامت، بهداشت و درمان برای جذب این نوع گردشگران، از نظر دانش روز كاستی ندارد، اما در حال حاضر برای مردم كشورمان 100 هزار تخت بیمارستانی كم داریم، چگونه می‌خواهیم در جذب گردشگران این بخش موفق عمل كنیم؟» با این اوصاف ضمن پذیرش اصل گردشگری سلامت به عنوان صنعتی ارز‌آور از مسئولان انتظار می‌رود در درجه نخست زیر‌ساخت‌های لازم را برای این مهم فراهم كنند. همچنین در عین حالی كه ورود بخش خصوصی به این حوزه می‌تواند راهگشا باشد، ‌به همان میزان اختصاص بخشی از ظرفیت بخش دولتی به گردشگری سلامت می‌تواند برای مردم خودمان چالش‌زا باشد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha