سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 221916

عضو انجمن داروسازان ایران گفت: بهبود کیفیت داروهای داخلی و توسعه صنعت داروسازی کشور، نیازمند توجه بیشتر دولت و تعیین قیمت واقعی داروها است.

کیفیت داروی ایرانی بهتر از نمونه خارجی آن است؟

سلامت نیوز:  عضو انجمن داروسازان ایران گفت: بهبود کیفیت داروهای داخلی و توسعه صنعت داروسازی کشور، نیازمند توجه بیشتر دولت و تعیین قیمت واقعی داروها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر مهران براهیمی روز سه شنبه در نشستی خبری به مناسبت روز داروساز (پنجم شهریورماه) همچنین اظهار کرد: هزینه تولید دارو شامل حفظ کیفیت داروها، تبلیغات و همچنین استفاده از تکنولوژی ها و علوم جدید است؛ علم داروسازی هر روز پیشرفت می کند و بخشی از درآمدهای شرکت های داروسازی باید صرف استفاده از نوآوری ها شود اما مشکلات مالی این شرکت ها را در این زمینه با مشکل مواجه کرده است.


براهیمی ادامه داد: البته بار قیمت بالای داروها نباید به دوش مردم بیافتد و طبق قانون اساسی کشور، دولت باید برای این منظور برنامه ای داشته باشد و سازمان های بیمه گر نیز حمایت های لازم را در این خصوص اعمال کنند.
وی درخصوص پوشش بیمه ای داروها نیز گفت: بعد از افزوده شدن نام یک دارو به فهرست بیمه که یک پروسه طولانی را باید برای آن طی کرد، بیمه ها ارزان ترین قیمتی راکه از سوی شرکت ها پیشنهاد می شود، می پذیرند و برخی از شرکت ها که برند خاصی هستند و کیفیت بالاتری دارند با مشکل مواجه می شوند.


براهیمی یادآور شد: در دولت یازدهم اقدامات خوبی در حوزه سلامت رخ داد و امیدواریم در ادامه برنامه های وزارت بهداشت، در دولت دوازدهم این وزارتخانه در کنار حمایت های سرمایه گذاران بخش خصوصی به کمک صنعت داروسازی کشور بیاید و از توقف سیر صعودی صنعت داروسازی ایران که در دنیا جایگاه مناسب و مطرحی دارد، جلوگیری کند.

** مقایسه کیفیت داروهای ایرانی و خارجی
براهیمی تاکید کرد: برتری داروهای خارجی بر ایرانی صحت ندارد و در بسیاری از موارد می توان به جرات گفت که کیفیت داروی ایرانی بهتر از نمونه خارجی آن است؛ امروزه تنها بحث بر سر رعایت استانداردها است و هر شرکت داروسازی که بتواند استانداردهای جهانی را به خوبی رعایت کند، محصولات با کیفیتی تولید خواهد کرد.
وی با اشاه به این که بین پنج تا 10 درصد اختلاف قیمت بین داروهای ایرانی و نمونه خارجی آنها است، گفت: نمی توان گفت که تمام محصولات خارجی کیفیت بالایی دارند؛ به عنوان نمونه داروهای هندی و چینی از کیفیت پایینی برخوردارند و کیفیت آنها نسبت به داروهای ایرانی بسیار پایین است.
براهیمی با بیان اینکه 97 درصد داروهای مصرفی در داخل کشور تولید می شود، افزود: تامین نکردن هزینه ها ممکن است روند بهبود را که در این سال ها در حوزه صنعت داروسازی کشور رخ داده است، معکوس کند و ما را مجبور به واردات بیشتر داروها کند.

** مواد اولیه داروها
عضو انجمن داروسازان ایران گفت: 50 درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید دارو، در داخل کشور تولید می شود و نمره ای که می توان به تولیدات داخلی داد به جهت کیفیت و رعایت استانداردهای جهانی نمره بالایی است.


براهیمی درخصوص این که برخی پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند نمونه خارجی داروی تجویزشده را مصرف کنند، اظهار کرد: از پزشکان و متخصصان می خواهیم به این باور برسند که داروهای ایرانی کیفیت بالایی دارند و می توانند حتی در سطح جهانی با داروهای خارجی رقابت کنند.
وی در مورد محدودیت های دارویی ناشی از تحریم ها نیز توضیح داد: پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در آمریکا، محدودیت های دارویی جدیدی برای ایران لحاظ نشد اما به دلیل زمزمه هایی که در این زمینه مطرح بود، در برخی موارد بی تاثیر نبوده است.
براهیمی در خصوص تولید دارو برای بیماران خاص نیز گفت: تولید دارو باید توجیه اقتصادی برای شرکت های داروساز داشته باشد و تولید این داروها به دلیل پایین بودن آمار مصرف کنندگان آنها، صرفه اقتصادی برای این شرکت ها ندارد؛ بنابراین از نظر سیاست های کلان بهتر است واردات در این خصوص اتفاق بیفتد و حمایت های دولتی نیز لحاظ شود.


عضو انجمن داروسازان ایران گفت: صنعت داروسازی در کنار صنعت سلامت در دنیا اهمیت زیادی دارد و از دو بعد اقتصادی و سلامت برخوردار است که باعث شده به عنوان یک صنعت استراتژیک مطرح باشد.
به گفته وی، صنعت داروسازی ایران از قدمت 70 ساله برخوردار است و اولین شرکت داروسازی ایران با نام پارس دارو در سال 1339 تاسیس شد و این صنعت توانسته در طی این سال ها در سطح داخلی و بین الملل جایگاه مناسبی را کسب کند.
پنجم شهریورماه مصادف با زادروز دانشمند بزرگ ایرانی زکریای رازی به عنوان روز داروساز نام گذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حمید توکلی ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
    0 0
    به نظر من تمام این ذهنیت ها و تلقین های بعضاً اجباری و تحمیلی که نه تنها سایت های داخلی بلکه مدیر انجمن داروسازی کشور جنبه تبلیغی و یه جور دفاع کردن از صنعت داروسازی داخلی را دارد. نمونه ساده و بارز نظرات و آمار واقعی را که کدام دارو یا صنعت( خارجی یا ایرانی)بهتر و با کیفیت تر است را باید از مردم که استفاده کننده این داروها هستند جویا شد. کشورهایی مثل آمریکا، آلمان، لهستان، فرانسه از پیشگامان و با کیفیت ترین تولید کنندگان صنعت داروسازی در دنیا هستند.