وزیر بهداشت با اشاره به فرارسیدن روز پزشک، گفت: امیدوارم جامعه پزشکی کشور که همیشه در خدمت مردم بوده و با دانش و مهارت خود توانسته واسطه ای بین خدا و مردم باشد و به آنها سلامتی ببخشد، همین مسیر را بدون منت و توقع ادامه دهد.

با اقتصاد سلامت آشنا هستم/ رفتارها برای بخش خصوصی بازدارنده نباشد

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با اشاره به فرارسیدن روز پزشک، گفت: امیدوارم جامعه پزشکی کشور که همیشه در خدمت مردم بوده و با دانش و مهارت خود توانسته واسطه ای بین خدا و مردم باشد و به آنها سلامتی ببخشد، همین مسیر را بدون منت و توقع ادامه دهد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در آیین بهره‌برداری از بیمارستان بزرگ فوق تخصصی میلاد اصفهان اظهار داشت: جامعه پزشکی با خداوند معامله کرده‌اند و او هم در دنیا و آخرت به آنها عزت می دهد اما علیرغم برخی کج فهمی‌ها، جهالت ها و بداخلاقی هایی که علیه جامعه پزشکی وجود داشته، همچنان مردم در نظر سنجی های مختلف، اعتماد خود به آنها را ابراز می کنند.


وزیر بهداشت اضافه کرد: مردم ایران قدرشناس هستند و قدرت تشخیص بالایی دارند و خدمتگزاران خود را به خوبی می‌شناسند.

هاشمی در ادامه ضمن قدردانی از سرمایه گذاری جامعه پزشکی اصفهان در ساخت بیمارستان بزرگ فوق تخصصی میلاد، این اقدام را نمونه‌ای از توجه به مردم عنوان کرد و گفت: من در بخش خصوصی بیمارستان ساخته و اداره کرده ام و با اقتصاد سلامت آشنایی دارم و ۴ سال است که مسئولیت حوزه سلامت را نیز بر دوش دارم بنابراین ارزش این کار بزرگ را به خوبی درک می کنم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: نوع تعرفه بخش خصوصی و افزایش آن، شرایط بیمه های دولتی و تجاری، موانع نگاه دولتی به بخش خصوصی و عملکرد مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت موانع عدم مشارکت بالای بخش خصوصی در حوزه سلامت است و اگر آنها سرمایه خود را در واسطه‌گری، دلالی و حتی بانک قرار دهند، بازگشت سرمایه آنها به سرعت انجام می شود اما سرمایه گذاری در این حوزه، با عشق همراه است زیرا پزشک، سرمایه خود را از محل کار، ویزیت، تشخیص بیماری‌ها و اعمال جراحی جمع می‌کند و وقتی قصد سرمایه گذاری دارد، حمایت های مالی و معنوی لازم از آنها انجام نمی‌شود.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: این بیمارستان به قدری مجهز و پیشرفته است که مشابه آن در اصفهان وجود ندارد و در تهران نیز مردم تا این حد از نظر هتلینگ، نیروی انسانی مجرب و کارآمد و نیز خدمات با کیفیت مورد احترام قرار نمی‌گیرند و معاونت درمان و اورژانس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز می‌توانند بیماران دارای بیمه تکمیلی که هزینه اضافی به آنها تحمیل نمی شود را با درخواست خود بیماران به این مرکز بی نظیر هدایت کنند.

وزیر بهداشت افزود: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می تواند برای جبران کمبودهای تخت بیمارستانی جدید از بیمارستان میلاد اصفهان خرید خدمت کند و معاونت درمان این دانشگاه نیز باید بخش خصوصی را تشویق کند و برای سرمایه گذاران دلگرمی ایجاد کند؛ چراکه تشویق و ترغیب آنها می‌تواند موجب افزایش مشارکت سرمایه‌گذاران دیگر در حوزه سلامت شود.

هاشمی با بیان اینکه در استان اصفهان تعداد زیادی تخت بیمارستانی در بخش دولتی و خصوصی، مورد نیاز است، اضافه کرد: دولت برای ایجاد تخت‌های بیمارستانی جدید در کشور، منابع لازم را در اختیار ندارد و شرایط اقتصادی آن هم مناسب نیست، زیرا باید بودجه جاری را تامین کند. ضمن اینکه مشکل مردم هم فقط محدود به حوزه بهداشت و درمان نیست.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: از کل بودجه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی کشور، حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان از پیش مصرف شده و هنر ما باید در جذب سرمایه و سرمایه‌گذار باشد زیرا آنها بار سنگین بخش دولتی را بر دوش می‌کشند و لازم است که از آنها حمایت کنیم و وزارت بهداشت نیز در حدی که قانون به آن اجازه داده و سازمان‌های نظارتی نیز تأیید می‌کنند، به بخش خصوصی کمک می‌کند اما در مورادی که نیاز به تغییر قوانین وجود دارد، نمایندگان و مجلس می توانند به این حوزه کمک کنند.

هاشمی یادآور شد: در بیمارستان میلاد اصفهان، پزشکان مقیم، اساتید برجسته و بهترین خدمات وجود دارد، اما ضریب اشغال تخت آن پایین است در حالی که در بیمارستان‌های دولتی، تعداد بیماران بسیار زیاد است. بنابراین باید افرادی که دارای بیمه تکمیلی هستند و هزینه اضافی به آنها تحمیل نمی‌شود را به این بیمارستان هدایت کنیم چراکه در این صورت هزینه‌های دولت و بیمه‌ها کاهش می‌یابد، مردم از خدمات بهتری بهره‌مند می‌شوند و از شلوغی بیمارستان‌های دولتی نیز کاسته می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم که رفتار ما نه تنها برای بخش خصوصی بازدارنده نباشد، بلکه مشوق آن باشد و در استان اصفهان که علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، در حوزه پزشکی به استان‌های مجاور خود کمک‌های زیادی کرده است، این گونه مراکز راه‌اندازی شود تا توریسم سلامت ایرانی و خارجی را جذب کند.

بنابر اعلام وب‌دا، هاشمی خاطرنشان کرد: تا پنج سال آینده سالانه حداقل ۱۵۰ میلیارد دلار در جهان در صنعت توریسم سلامت درآمد حاصل می شود و برخی از کشورها از این محل سالانه ۵ میلیارد دلار درآمد دارند، بنابراین در ایران که اساتید برجسته بسیار زیادی در حوزه پزشکی وجود دارند، می توان به توسعه توریسم سلامت امیدوار بود و اصفهان نیز می تواند یکی از این قطب‌ها باشد.

وزیر بهداشت در پایان یادآور شد: به احتمال فراوان در دولت دوازدهم بخش‌ها و معاونت‌های وزارت بهداشت در حوزه درمان و آموزش متفاوت و مهربان‌تر عمل می‌کنند و سعی ما بر این است که اگر سنگی وجود دارد آن را از سر راه برداریم.

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه بهره برداری از بیمارستان بزرگ فوق تخصصی میلاد اصفهان، اظهار داشت: سرمایه گذاری انجام شده در بیمارستان میلاد اصفهان با وجود تعرفه ای که برای بخش خصوصی تصویب می شود، با نیت خیر و نه با اهداف اقتصادی انجام می شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: پزشکان و اساتید بسیار برجسته و مجربی در این مرکز فعالیت دارند و امیدواریم که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنان که تا کنون با سرمایه گذاران بخش خصوصی همراه بوده، در آینده نیز همراهی بیشتری داشته باشد و بتوانیم برای مردم استان اصفهان و گردشگرانی که به این استان سفر می کنند، از این بیمارستان خرید خدمت داشته باشیم.

هاشمی ضمن تاکید بر اهمیت حمایت از بخش خصوصی، تاکید کرد: بخشی از حمایت از بخش خصوصی بر عهده رسانه ها است و با توجه به اینکه بخشی از مراجعه کنندگان به این بیمارستان، دارای بیمه تکمیلی هستند و هزینه زیادی از آنها دریافت نخواهد شد می توانند به جای خدمات بخش دولتی از این خدمات بهره مند شوند. بنابراین رسانه‌ها می‌توانند به تشویق و تبلیغ بیشتر خدمات بخش خصوصی و افزایش مشارکت آنها در حوزه سلامت کمک کنند.

وزیر بهداشت ضمن ابراز امیدواری نسبت به افزایش مراکز خصوصی در حوزه سلامت در کشور، گفت: آرزو نمی‌کنیم که مردم بیشتر بیمار شوند بلکه دوست داریم بیماری آنها کمتر شود، اما امیدوارم از امکاناتی که در این بیمارستان فراهم شده، استفاده بیشتری شود.

هاشمی ضمن قدردانی از سرمایه گذاران ساخت و راه‌اندازی بیمارستان میلاد اصفهان، گفت: کمتر کسی در حال حاضر به سرمایه گذاری در حوزه سلامت علاقه دارد و بخش خصوصی در این روزها بیشتر به دنبال سود زودبازده و واسطه‌گری هستند، اما در حوزه‌هایی که نوع دوستانه و خیر است، حضور کمرنگ‌تری دارند و امیدواریم که مشارکت آنها در حوزه سلامت بیشتر شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: برای حمایت‌های معنوی و انگیزشی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، حتما جلساتی را با مسئولان این بیمارستان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خواهیم داشت و امیدواریم که رسانه‌ها نیز تبلیغ بیشتری برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در حوزه سلامت و استفاده مردم از خدمات آن داشته باشند.

بنابر اعلام وب‌دا، هاشمی در خصوص انتصاب دکتر اصغری رییس فعلی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به سمت ریاست سازمان غذا و دارو، گفت: وی از مدیران پاکدست، خدوم و ساعی در کشور است و افتخار ما است که در سطوح عالی از این دوستان استفاده کنیم و قطعا هر کجا که باشد برای سربلندی کشور و کمک به مردم از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha