مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد با اشاره به ضرورت جذب مشارکت عمومی در راستای افزایش ایمنی جاده‌ها،‌ گفت: در استان یزد چهار هزار و 550 کیلومتر راه وجود دارد.

مرگ روزانه 45 نفر در تصادفات جاده‌ای کشور

سلامت نیوز:مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد با اشاره به ضرورت جذب مشارکت عمومی در راستای افزایش ایمنی جاده‌ها،‌ گفت: در استان یزد چهار هزار و 550 کیلومتر راه وجود دارد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، «محسن صادقیان» با اشاره به این‌که تمام اقدامات نگهداری و حفاظت از جاده‌ها مربوط به راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان است، اظهار کرد: تمام اقدامات نگهداری اعم از تابلوها، خط کشی‌ها، روکش آسفالت، حریم جاده، حل و فصل مشکلات مردم، که به هر نوع قصد وصل شدن به جاده را دارند، احداث هر نوع سازه در کنار جاده و دسترسی‌های فرعی از جمله مورادی است که در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

  وی بحث کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای و حفظ جان مردم را یکی از مواردی دانست که در دستور کار ویژه این اداره کل قرار گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد خاطرنشان کرد: همه در استان در تلاش هستند که تلفات جاده‌ای کاهش یابد ولی درموضوع کشته‌های جاده‌ای باید به مباحث فرهنگ سازی و اجتماعی بپردازیم تا بتوانیم سلامت مردم را در حد کامل در جاده‌ها تامین کنیم .

صادقیان با تاکید بر این‌که وجود اماکن رفاهی و خدماتی ویژه مسافران در بین راه‌ها نقش بسیار مهمی در افزایش شاخص‌های امنیتی راه‌ها ایفا می کند، افزود: تعدادی مجتمع های بین راهی در جاده‌های مختلف استان یزد وجود دارد که چه از ما مجوز گرفته و یا نگرفته‌اند، ما ملزم هستیم به صورت دوره‌ای از این مراکز بازدید و بر خدماتی که ارائه می کنند نظارت داشته باشیم .

  وی در ادامه با بیان این‌که حیطه فعالیت این اداره کل در جاده‌های برونشهری است، بازدید از مساجد بین راهی و سرویس‌های بهداشتی بین راهی را هم از دیگر اقداماتی دانست که در زمینه ارائه خدمات بین راهی به مسافران انجام می‌دهیم.

  این مقام مسئول حفظ و نگهداری از جاده‌ها و آسفالت را یکی از مصادیق اصلی حفظ بیت المال دانست و بیان کرد: شاید بخشی از این‌که در زمینه نگهداری از آسفالت از سوی مردم توجهی نمی شود، عدم اطلاع رسانی درست به آنها است.

وی با اشاره به این که داخل استان یزد چهار هزار و پانصد و پنجاه کیلومتر راه وجود دارد، گفت: در صورتی که همه نیروهایمان را به صورت کامل بسیج کنیم هم نمی توانیم به صورت کامل و همیشگی بر روی جاده‌های استان نظارت داشته باشیم و جلوی تخریب آن را بگیریم به همین دلیل لازم است که مردم خودشان نسبت به حفاظت از جاده‌ها گام بردارند .

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با اشاره به این‌که حدود 10 سال قبل تعداد کشته‌های جاده‌ها در استان یزد سالانه حدود 400 نفر بود، عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته از جمله بهبود وضعیت جاده ها و نصب گاردریل ها و موارد مختلف دیگر، هر سال کشته‌های جاده‌ای کمتر شده و تا سال گذشته جزو استان اول کشور بودیم که تعداد کمترین کشته‌های جاده‌ای را داشتیم .

صادقیان با اشاره به اینکه باید از تمام امکانات و ظرفیت‌ها در زمینه پیشگیری از تصادف و به دنبال آن تلفات جاده ای استفاده کرد، اظهار داشت: با این وجود وقتی نگاه می کنیم که در سال 94 تعداد کشته‌های جاده‌ای ما 140 نفر بوده و هر دو روز و نیم در استان یزد یک نفر در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می دهد، و اقعا دلخراش و ناگوار است .

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد خاطرنشان کرد: 20 تا 25 درصد کشته‌های جاده‌ای استان‌یزد موتورسیکلت سواران هستند که به دلایلی از جمله نداشتن کلاه ایمنی، در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند .

صادقیان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که ایمنی به هیچ عنوان انجام نمی شود مگر با کمک مردم، عنوان کرد: باید مشارکت مردم را در افزایش ایمنی راه‌های استان را جلب کنیم و به گونه‌ای اقدام نماییم که با فرهنگ‌سازی در جامعه، مردم نسبت به رعایت مسائل ایمنی گام بردارند.

این مقام مسئول با بیان این که الان باید بحث آموزش و فرهنگ‌سازی در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در دستور کار ادارات و نهادها قرار گیرد، اظهار کرد: یکی از اصلی ترین دلایلی که در اروپا تعداد تصادفات و تلفات رانندگی بسیار کم است، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است که به عنوان یک اصل در جامعه پذیرفته و رعایت می شود .

وی عنوان کرد: بحث فرهنگ سازی در ارتباط با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را باید به ائمه جمعه و جماعات بکشانیم و آنها هم در مراسم ها و منبرهای مختلف این موضوع را به مردم گوشزد کنند چرا که جان مردم از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و باید رعایت قوانین و راهنمایی و رانندگی را به حدی برسانیم که حتی یک کشته هم در جاده ها و معابر نداشته باشیم .

این مقام مسئول تصریح کرد: علاوه بر بحث تعداد کشته ها، سال گذشته ما 900 زخمی هم در تصادفات راهنمایی و رانندگی داشتیم که هر یک از این مجروحیت‌ها می‌تواند منجر به مشکلات بسیاری از جمله از کار افتادگی و معلولیت های دائمی شود .

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با اشاره به این‌که سال گذشته بالغ بر 15 هزار نفر در کشور جان خود را در اثر تصادفات جاده‌ای از دست داده‌اند، عنوان کرد: این آمار مساوی روزانه 45 نفر می‌شود و هر روز در کشور این تعداد از هموطنانمان جان خود را از دست می‌دهند .

صادقیان بیان کرد: زمانی که یک حادثه طبیعی در جامعه رخ می‌دهد و سه نفر مفقود می‌شوند، همه نگاه‌ها به سمت این حادثه جلب و تمام امکانات برای یافتن آنها بسیج می‌شود، ولی متاسفانه در تصادفات رانندگی برون شهری که روزانه 45 نفر در کشور جان خود را از دست می‌دهند، این حساسیت در جامعه وجود ندارد .

وی بیان کرد: الان اگر یک هواپیما در کشور سقوط کند تا یک سال وزیر باید به هزاران نفر پاسخ دهد ولی الان در حوادث رانندگی هفته‌ای به اندازه مسافران یک هواپیما در کشور کشته می‌شوند ولی متاسفانه باز هم همین روند در کشور ادامه پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: الان عمده تصادف‌های برون شهری که در جاده‌های یزد رخ می‌دهد به ویژه در بین رانندگان غیر یزدی، مربوط به واژگونی‌ها است و وقتی که علت آن را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که همه آن مربوط به خواب آلودگی است .

  صادقیان تصریح کرد: رانندگان از مسیرهای دور برای حمل بار حرکت و بدون استراحت تمام مسیر را طی می‌کنند، پس از چند ساعت حرکت به دلیل خستگی و خواب آلودگی، کنترل وسیله نقلیه خود را از دست داده و دچار واژگونی خودرو می‌شوند .

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد با بیان این‌که توسعه مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی نقش بسیار مهمی در کاهش این خستگی‌ها دارد، گفت : برنامه ریزی‌های گسترده‌ای در ارتباط با این مجتمع‌ها در حال انجام است که انشاالله بتوانیم با افزایش تعداد مجتمع‌ها و گسترش خدمات آنها، زمینه کاهش تلفات و تصادفات را پی ریزی نماییم .

وی به هزینه بسیار سنگینی که برای ساخت مجتمع های بین راهی نیاز است اشاره کرد و گفت: برای ساخت یک مجتمع بین راهی کوچک حداقل به سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است و مجتمع های بین راهی بسیار بزرگ و عظیم که در برخی جاده‌های کشور احداث شده‌اند، با اعتبارات بالغ بر 25 میلیارد تومان احداث شده است .

صادقیان تصریح کرد: در این زمینه با سازمان مرکزی در حال رایزنی هستیم که استراحت گاه‌ها و توقف گاه‌های بین راهی که هزینه نسبتا کمتری دارند را در جاده‌ها ایجاد کنیم .

وی افزود: در صورتی که بتوانیم به سمت این مراکز برویم و بخش خصوصی و خیرین را برای این مجتمع‌ها و مساجد کنار آن جذب کنیم امکان ارائه خدمات بسیار گسترده در سطح جاده‌های استان و به تبع آن کاهش تلفات و تصادفات فراهم می‌شود .

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ اقامه نماز به ویژه نماز اول وقت در بین رانندگان و مسافران را ایجاد مساجد و نمازخانه‌های بین راهی دانست و خاطرنشان کرد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد، هزینه بسیار بالای ساخت این مساجد است .

صادقیان عنوان کرد: در صورتی که بتوان از ظرفیت خیران در این زمینه بهره گرفت، هم می‌توان اقدام به فرهنگ سازی در زمینه اقامه نماز اول وقت و هم افزایش امکان استراحت و رفع خستگی رانندگان در طول مسیر کرد .

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد خاطرنشان کرد: راه پتانسیل بسیار خوبی حداقل از لحاظ نیروی انسانی دارد به گونه‌ای که تنها در بحث رانندگان، 16 هزار نفر در یزد به صورت مستقیم از این اداره کل خدمات دریافت می‌کنند و با مجموع پرسنل و شرکت‌های حمل و نقل و بازنشستگان، نزدیک به 20 هزار نفر می‌شوند .

  صادقیان با اشاره به این‌که به صورت میانگین این افراد با خانواده‌هایشان نزدیک به 80 تا 100 هزار نفر می شوند، افزود: 10 درصد جامعه به صورت مستقیم از اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خدمات دریافت می‌کنند که می‌توان از آنها به عنوان یک ظرفیت بسیار خوب در زمینه فرهنگ‌سازی بهره گرفت .

این مقام مسئول با تاکید بر این‌که رانندگان نسبت به مسائل دینی و فرهنگی توجه ویژه‌ای دارند، افزود: یکی از مساجد شلوغ در محل‌های مختلف، مساجد مربوط به پایانه‌های مسافری و بار است .

  مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یزد خاطرنشان کرد: این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که بتوانیم از ظرفیت رانندگان برای ترویج مباحث فرهنگی در جامعه استفاده کنیم .

صادقیان ادامه داد: در صورتی که راهنمایی های لازم به این افراد و خانواده های آنها ارائه شود و اهمیت کار را به آنها بیان کنیم، نه تنها خودشان اقدام به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می کنند، می توانند مسائل مربوط به این موضوع را به دیگر افراد جامعه هم بیان نمایند .

وی در ارتباط با اقدامات صورت گرفته در زمینه کنترل تخلفات جاده‌ای گفت: در تمام اتوبوس‌های استان یزد، سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان که با عنوان سپهتن نامیده می‌شود نصب شده و به وسیله این سامانه، جلوی بسیاری از تخلفات اتوبوس‌ها گرفته شده است .

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد خاطرنشان کرد: به وسیله این سامانه و نصب دستگاه هوشمندی که در اتوبوس نصب می‌شود، علاوه بر این‌که به صورت دائم تصویر راننده ضبط می‌شود و جلوی تخلفاتی از جمله نبستن کمربند ایمنی و خوردن و آشامیدن وی را می‌گیرد، بحث کنترل مسیر و سرعت را هم انجام می‌دهد .

وی تصریح کرد: زمانی که اتوبوس به هر یک از محل‌های پلیس راه می‌رسد، اطلاعات این دستگاه به صورت خودکار به سیستم پلیس راه منتقل می‌شود و ماموران می‌توانند سرعت و فعالیت راننده در طول مسیر را کنترل کنند .

  این مقام مسئول به اعتراض‌هایی که مسافران به برخی رانندگان اتوبوس‌ها به دلیل عدم توقف برای نماز داشتند اشاره کرد و گفت:  الان این سامانه به راننده تذکر می‌دهد که باید برای نماز در مجتمع خدمات راهی در فلان موقعیت توقف کند و مسافران بتوانند نمازشان را اقامه نمایند .

نکه این توقف علاوه بر این‌که برای اقامه نماز مسافران انجام می‌شود، زمینه‌ای برای استراحت راننده و جلوگیری از تصادفات احتمالی که به دلیل خستگی و خواب آلودگی رخ می‌دهد است، گفت: تذکر به راننده برای توقف در مجتمع‌های بین راهی به وسیله صدا و به زبان فارسی انجام می‌شود .

صادقیان تصریح کرد: همچنین این دستگاه مانع استفاده رانندگان از کارت هوشمند دیگر افراد می‌شود به این گونه که وقتی راننده می‌خواهد شروع به رانندگی کند، ابتدا باید کارت هوشمند را وارد دستگاه کند و دستگاه تصویر کارت را با تصویر شخص راننده مطابقت می‌دهد و در صورتی که کارت هوشمند مربوط به همان راننده بود، اجازه رانندگی به وی داده می‌شود .

وی در ادامه، به ورود و خروج روزانه حداقل 800 ماشین به پایانه بار استان یزد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تعداد کامیون‌ها در استان خیلی زیاد است، نصب این سامانه در تمام آنها سخت و پرهزینه است .

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد تصریح کرد: سال گذشته در راستای کنترل تخلفات در پایانه و فرهنگ سازی در بین رانندگان، اقدام به استقرار بسیج در پایانه و پخش بروشور و لوح‌های فشرده فرهنگی در بین رانندگان کردیم .

  صادقیان به خدماتی که این اداره کل به زائران پیاده روی اربعین ارائه می‌کند اشاره کرد و گفت: یکی از پایه‌های اساسی بحث پیاده روی اربعین ترمینال مسافربری و مرز چذابه است که مردم یزد در این سفر از آن استفاده می کنند .

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که خدمات ارائه شده به زائران در این مسیر خوب و مناسب نباشد، مطمئنا سبب نارضایتی آنها می شود و با توجه به سختی هایی که در این مسیر دارند، این نارضایتی ممکن است دو چندان شود .

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد خاطرنشان کرد: زائران اربعین در طول روزهای مختلفی که در این سفر معنوی بوده اند ساعت ها پیاده روی کرده و به شوق زیارت امام حسین (ع) مسیر را رفته و برگشته اند و در طول این مسیر سختی ها و خستگی های زیادی را تحمل کرده اند .

محسن صادقیان عنوان کرد: من خودم در مرز مشاهده کردم که زائران وقتی بر می گردند و به مرز می‌رسند به دنبال اتوبوس و محلی برای استراحت هستند و اگر ما اتوبوسی برای این کار نداشته باشیم موجبات ناراحتی زیاد آنها را فراهم می کنیم .

وی با اشاره به این‌که سال گذشته بیش از 26 هزار نفر از استان یزد به سفر اربعین رفتند، افزود: ما اطلاعات 18 هزار نفر از این افراد را در اختیار داشتیم ولی از نحوه و زمان سفر 8 هزار نفر دیگر هیچ اطلاعی نداشتیم و نمی توانستیم برای ارائه خدمات به آنها برنامه ریزی درستی داشته باشیم .

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان یزد خاطرنشان کرد: باید پیش از اربعین به مردم اطلاع رسانی شود که برای جلوگیری از سختی و زحمت، بلیط اتوبوس رفت و برگشت و دربست تهیه کنند تا با مشکل مواجه نشوند .

صادقیان بیان کرد: متاسفانه برخی افراد بلیط رفت را تهیه می کنند ولی اقدامی برای بلیط برگشت نکرده اند و در زمان برگشت هم متاسفانه سوء استفاده گرانی در مرز حضور دارند که بلیط هایی با قیمیت بسیار بالا از وی دریافت می کنند .

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که اتوبوس های دربستی توسط مردم گرفته شده باشد و یا بلیط رفت و برگشت تهیه کنند، ما هم اطلاع دقیق در ارتباط با نحوه ارائه خدمات به مسافران را داریم، ولی در غیر این صورت نمی توان هماهنگی و برنامه ریزی مناسبی انجام داد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha