تغییرات در سطح معاونان وزارت بهداشت در حالی آغاز شده است، که در چهار سال دولت یازدهم، این وزارتخانه بیشترین چالش را با جامعه پرستاری داشته است.

وزیر بهداشت به چالش با پرستاری پایان می دهد؟

سلامت نیوز:تغییرات در سطح معاونان وزارت بهداشت در حالی آغاز شده است، که در چهار سال دولت یازدهم، این وزارتخانه بیشترین چالش را با جامعه پرستاری داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، جامعه پرستاری در خط مقدم نظام سلامت قرار دارد و بیشترین خدمت به مردم و بیماران شامل خدمات پرستاری است. این در حالی است که جامعه بزرگ پرستاری در این سال ها همواره با مشکلات و چالش های زیادی در مسیر خدمت به مردم و بیماران مواجه بوده که شاید یکی از این چالش ها، انتظارات و خواسته هایی است که وزارت بهداشت به آنها چندان توجهی نداشته است.

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که در سال ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، هنوز اجرایی نشده و این در حالی است که تنها بهانه برای اجرایی شدن ام المطالبات جامعه پرستاری، عدم تخصیص بودجه است. البته این مشکل تا حدود زیادی با مصوبه مجلس حل شده و قرار است در برنامه ششم توسعه، بودجه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از محل درآمدهای بیمارستانی تخصیص یابد.

در همین حال، اصطکاک جامعه پرستاری با وزارت بهداشت در دولت یازدهم به شدت افزایش یافت، بطوریکه شاهد برگزاری برنامه های جداگانه روز پرستار توسط وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری بودیم. این اختلاف نظرها، با اجرای طرح هایی همچون تربیت پرستار بیمارستانی، به اوج خود رسید و جامعه پرستاری به شدت از وزارت بهداشت گلایه مند بود.

اما آنچه در پایان دولت یازدهم شاهد بودیم، آتش بس فی مابین وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری بود که به نظر می رسد برای تعامل هر چه بیشتر میان این وزارتخانه و سازمان صنفی پرستاران، وزیر بهداشت در انتخاب معاون جدید پرستاری، می بایست از نظرات نمایندگان پرستاری نیز مشورت بگیرد.

تغییر معاونان بهداشت، درمان و... از سوی وزیر بهداشت در دولت دوازدهم، حکایت از عزم وزیر برای حرکت سریع تر در مسیر اجرای برنامه های حوزه سلامت است. در این بین، جامعه پرستاری به عنوان «گرانیگاه» نظام سلامت تلقی می شود. چشم پوشی از خدمات پرستاری در بیمارستان ها، ظلم آشکار به کسانی است که بیشترین مشقت و سختی را در خدمت به بیماران متحمل می شوند.

جامعه پرستاری از چالش های پیش روی خود خسته است و می خواهد با تمام توان در مسیر پیشبرد اهداف نظام سلامت، تلاش کند.

کامران سیفی پور عضو شورایعالی نظام پرستاری، معتقد است که دولت دوازدهم در حوزه سلامت با مشارکت جامعه پرستاری و مدیران سطوح عالی قطعا متحول خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت پرستاری در دولت یازدهم، گفت: آنچه در دولت یازدهم در حوزه پرستاری اتفاق افتاد مختل بودن ارتباط بین قدرت توده ها و قدرت سازمان های دولتی بود که آرمان های بلند و اهداف والای پرستاری را در ورطه خطر انداخت.

عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به انتظارات از معاونت پرستاری وزارت بهداشت، تصریح کرد: آنچه از معاونت پرستاری در دولت دوازدهم انتظار می رود در وهله اول کشیدن خط بطلان بر دیوار بی اعتمادی و عقده گشایی است و انتظار می رود شخص متولیِ معاونت رابطِ با صداقت بین مدیران وزارت بهداشت و نمایندگان سازمان صنفی وحرفه ای پرستاران به عنوان مشاوران امین دولت باشد.

وی  با انتقاد از عملکرد معاونت پرستاری، اظهار کرد: متاسفانه مقوله جلب مشارکت در معاونت پرستاری دولت یازدهم مورد توجه قرار نگرفت و مورد هجمه و تقابل نیز بود. به بیانی صریح تر مجموعه معاونت پرستاری با بدنه پرستاری دوران پرچالشی را سپری کرد که امیدواریم در دولت دوازدهم تکرار نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha