استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تنها 20 درصد دانشجویان پزشکی علاقه و توان لازم برای تحصیل در این رشته را دارند، تاکید کرد: نحوه انتخاب دانشجویان پزشکی برای ورود به دانشگاه و همچنین گزینش پزشکان عمومی برای ورود به دوره های دکترای تخصصی باید تغییر کند.

نحوه گزینش دانشجوی پزشکی ودکترای تخصصی باید بازبینی شود

سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تنها 20 درصد دانشجویان پزشکی علاقه و توان لازم برای تحصیل در این رشته را دارند، تاکید کرد: نحوه انتخاب دانشجویان پزشکی برای ورود به دانشگاه و همچنین گزینش پزشکان عمومی برای ورود به دوره های دکترای تخصصی باید تغییر کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر مسعود اسلامی متخصص قلب و عروق  اظهار کرد: یکی از دغدغه های من به عنوان استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و سایر اساتید پزشکی این است که آیا در آینده مانند اکنون پزشکان بسیار خوبی در کشور خواهیم داشت و همچنان می توانیم سطح پزشکی کشور را در سطح بهترین کشورهای دنیا نگه داریم و به بیماران خدمات خوبی ارائه دهیم.
وی افزود: اکنون بسیاری از ایرانی های مقیم سایر کشورها برای درمان به ایران سفر می کنند و می گویند که به پزشکان ایرانی و مهارت آنان اعتقاد بیشتری دارند؛ دغدغه ما این است که آیا این مساله می تواند در آینده هم تکرار شود.

** ورود به رشته پزشکی تحت فشار خانواده ها و کلاس های کنکور/علاقه ای در کار نیست
اسلامی ادامه داد: درحال حاضر نحوه انتخاب دانشجویان برای ورود به رشته پزشکی صحیح نیست؛ در گذشته بیش از 50 درصد دانشجویانی که وارد رشته پزشکی می شدند، به خاطر عشق و علاقه خود به رشته پزشکی این رشته را انتخاب می کردند اما اکنون به علت فشارهایی که وجود دارد به خصوص فشارهای خانواده به خاطر پرستیژ پزشکی و با کمک کلاس های متعدد کنکور یا معلمان خصوصی، افراد وارد رشته پزشکی می شوند اما وقتی که وارد این رشته می شوند نه علاقه ای به این رشته و نه توان جسمانی و استعداد لازم را دارند.
وی افزود: من به عنوان استاد رشته پزشکی در کلاس های تدریس خود می بینم که 20 درصد دانشجویان واقعا علاقمند هستند و در آینده پزشک خوبی می شوند و حدود 80 درصد علاقه چندانی به پزشکی ندارند و با کلاس های خصوصی و فشارهای خانواده وارد این رشته شده اند.

** ضرورت بازبینی نحوه انتخاب دانشجویان پزشکی
متخصص قلب و عروق و عضو هیات علمی انجمن آترواسکلروز ایران گفت: در خصوص انتخاب دانشجوی پزشکی باید نحوه انتخاب دانشجویان تغییر کند و صرفا برمبنای یک کنکور سراسری نباشد. همچنین باید مسایل شخصیتی افراد از لحاظ روانی، توان پذیرش مسئولیت پزشکی، علاقه به این رشته و اینکه آیا حاضر هستند در شرایط سخت زندگی خود را فدای بیماران کنند، مورد بررسی قرار گیرد.
اسلامی افزود: همه این مسایل باید سنجیده شود زیرا تنها در این صورت است که می توانیم پزشکان خوب، توانا و مسئولیت پذیری در آینده داشته باشیم؛ پزشکانی که بتوانند همچون زمان حاضر نام ایران و تخصص پزشکی ایرانی را در مجامع علمی بین المللی زنده نگه دارند.

** ضرورت اعمال تغییرات در نحوه انتخاب پزشکان عمومی برای ورود به دوره های تخصصی
وی درخصوص نحوه انتخاب پزشکان برای ورود به دوره های تخصصی گفت: در مورد پذیرش پزشکان عمومی برای ورود به دوره های تخصصی نیز باید تغییراتی صورت گیرد؛ درحال حاضر گزینش پزشکان عمومی برای ورود به این دوره ها، صرفا برمبنای یک امتحان دستیاری صورت می گیرد و به هیچ وجه در مورد شخصیت فرد، علاقه او به پزشکی، توان جسمانی لازم برای اینکه شب ها تا صبح بیدار بمانند و اینکه آیا در آینده می توانند پزشک مثلا قلب یا مغز و اعصاب خوبی شوند، بررسی های لازم صورت نمی گیرد.
متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در کشورهایی که در مورد این مساله بسیار دقیق هستند، یک فرد ممکن است نمره قبولی رشته تخصصی را کسب کند اما از بین مثلا 50 مرکز 49 مرکز به او پذیرش ندهند و با همان نمره قبولی چند سال به مراکز درمانی مراجعه کند اما نتواند پذیرش بگیرد؛ در عین حال ممکن است فردی نمره کمتری کسب کرده باشد اما به علت توانایی هایی که دارد، پذیرش شود و اساتید او را به عنوان دستیار قبول کنند.
اسلامی تاکید کرد: نحوه انتخاب دانشجوی پزشکی و همچنین دکترای تخصصی و فوق تخصصی ما باید تغییر کند زیرا اگر همین روال ادامه یابد، پزشکی ما دچار مشکل جدی از نظر سطح کیفی خواهد شد؛ از نظر سطح کمی و تعداد پزشکان مشکلی نداریم اما باید بازنگری های لازم صورت گیرد تا سطح کیفی پزشکی راکه اکنون داریم، در آینده از دست ندهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha