کلاهبرداری از بیماران بیمارستان؛ پدیده‌ای که تازگی ندارد ولی اکنون به مرحله هشدار رسیده است. گرچه هر از گاهی کلاهبرداری به شیوه‌های مختلف از مردم رسانه‌ای می‌شود، اما باید بگوییم که در کلاهبرداری بیمارستانی از شرایط روحی بیمار و همراهانش سوءاستفاده می‌شود؛ مردمانی که تصورشان بر این است که باید سلامتی خود و عزیزانشان را با واریز پول به حساب شیادان حفظ کنند.

بیماران در دام کلاهبرداران!

سلامت نیوز: کلاهبرداری از بیماران بیمارستان؛ پدیده‌ای که تازگی ندارد ولی اکنون به مرحله هشدار رسیده است. گرچه هر از گاهی کلاهبرداری به شیوه‌های مختلف از مردم رسانه‌ای می‌شود، اما باید بگوییم که در کلاهبرداری بیمارستانی از شرایط روحی بیمار و همراهانش سوءاستفاده می‌شود؛ مردمانی که تصورشان بر این است که باید سلامتی خود و عزیزانشان را با واریز پول به حساب شیادان حفظ کنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: «بر اساس آمار امروز در شهرستان‌‌ها زیرمیزی وجود ندارد، اما این به معنی نبود تخلف نیست و در کلانشهرها کار کمی سخت‌‌تر است.» این اظهارنظرات آذر سال گذشته توسط وزیر بهداشت درباره میزان زیرمیزی در کشور انجام شد. به گفته حسن قاضی‌‌زاده‌هاشمی کاری که دولت با جامعه پزشکی در طول این سال‌‌ها انجام داده با هیچ‌‌قشر دیگری نکرده است، چون پولی نداشت که به بیمه‌‌ها بپردازد، چهار سال تعرفه‌ها را ثابت نگه داشت. در اصل مقصر اصلی زیرمیزی دولت و مجلس هستند که آنها را به این راه کشانده‌اند. با وجود این، نمی‌توان مقوله زیرمیزی را کتمان کرد، چرا که از حمایت‌های قانونی خبری نیست و همواره بیمارستان‌های دولتی و خصوصی از عدم خدمات نابرابر گله‌مند هستند، به‌گونه‌ای که برخی بیمارستان‌های دولتی ناچارند که دستمزد پایین خود را با زیرمیزی بالا بپوشانند و بیمارستان‌های خصوصی نیز از دریافت‌های غیرمتعارف از بیماران بهره‌مند باشند. زیرمیزی به این مساله برمی‌گردد که زیرمیزبگیران غیر قابل کنترلند و شاید از روش‌های دیگر از جمله هماهنگی با سودجویان استفاده می‌کنند، آن‌چنان که ماه گذشته مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت درباره این مساله هشدار داد. گرچه آگاهی‌بخشی در این زمینه ضروری است، اما باید ریشه‌یابی کرد که چرا سیستم درمان از سلامت مالی برخوردار نیست و دود این مساله به چشم بیمارانی می‌رود که مجبورند در ازای سلامتی مبالغی را به ناحق از جیب خود بپردازند. البته این یک روی سکه است. روی دیگر آن به شیادانی برمی‌گردد که در بیمارستان‌های مختلف به دنبال طعمه می‌گردند تا بیماران رنجور را به هر شیوه‌ای تلکه کنند.

کلاهبرداری پزشک‌نما‌ها

در سال 92 یک کلاهبرداری توسط یک پزشک‌نما در بیمارستان قلب تهران رخ داد. ماجرا از این قرار بود که یک فرد کلاهبردار با استفاده از مشخصات یک پزشک و شرایط حاد یک بیمار به طرز شگفت‌انگیزی از خانواده این فرد کلاهبرداری میلیونی کرد، به‌گونه‌ای که زن میانسالی در تماس با خبرگزاری‌ها پرده از راز این کلاهبرداری حرفه‌ای برداشت. این زن در اظهاراتش مدعی شد: «در تاریخ 23/9/92 همسرم به نام «محمدحسن ص» در بیمارستان ساعت هفت صبح تحت عمل جراحی قرار گرفت. هنگامی که در سالن انتظار مشغول مشاهده مانیتور برای در جریان قرار گرفتن روند عمل بودیم اطلاعات بیمارستان حدود ساعت ۹ ما را پیج کرد و عنوان کرد: همراه بیمار «ص» به اطلاعات مراجعه کند. با نگرانی و استرس از بیماری شوهرم به اطلاعات مراجعه کردم و گفتند از اتاق عمل تماس گرفتند و گوشی را به من دادند. خانمی به نام «ع» از اتاق عمل با من صحبت کرد و گفت شماره تماسی که در پرونده ثبت شده کسی پاسخگو نیست و دکتر م (همکار دکتر الف جراح شوهرم) می‌خواهند با شما صحبت کنند، شماره همراه بدهید تا با شما تماس بگیرند. ما هم به دلیل نگرانی شماره خود را دادیم و بعد شخصی زنگ زد و گفت از اتاق عمل تماس می‌گیرم و همسرتان حین عمل احتیاج به دستگاهی برای دریچه قلبشان دارند که هزینه نوع خارجی آن پنج‌میلیون و 800‌هزار تومان است و بیمه هم کل هزینه آن را بعدا پرداخت می‌کند و سریعا مبلغ را به شماره حسابی که می‌دهم واریز کنید و شماره پیگیری را اعلام کنید.

او ادامه داد: گفتم نمی‌توانم کل مبلغ را واریز کنم. سه‌میلیون در حال حاضر واریز می‌کنم که شماره حسابی به من داد که به نام علیرضا- ب بود و به ما عنوان کردند این فرد مسئول داروخانه هلال‌احمر است. بعد از واریز پول و دادن شماره پیگیری با اتاق عمل تماس گرفتم تا ببینم جریان عمل چگونه است و همچنان دچار شک و نگرانی از وضعیت شوهرم بودم تا اینکه اعلام کردند، اصلا در جریان این قضیه نیستند. به اطلاعات بیمارستان مراجعه کردم. ایشان با خانم «ع» که با من صحبت کرده بود تماس گرفتند و پیگیر شدند خانم «ع» منکر قضیه شدند و گفتند شخصی به نام دکتر «م» با ایشان تماس گرفتند و ادعا کرده از آشنایان محمدحسن ص است و شماره تماس می‌خواهد و ایشان به این دلیل شماره خواستند.» با وجود این، باید در کلاهبرداری بیمارستانی علاوه بر آگاه‌سازی مردم بر رفتار سازمانی کارکنان بیمارستان‌ها نیز تاکید شود، چرا که در این بین مردم با توجه به اعتمادی که به بیمارستان‌ دارند ممکن است که گرفتار سودجویان شوند.

مراقب کلاهبرداران بیمارستانی باشید

ماه گذشته مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت نسبت به کلاهبرداری و اخاذی افراد سودجو از بیماران هشدار داد. محمدحسین میردهقان درباره کلاهبرداری و اخاذی افراد سودجو از بیماران عنوان کرد که با توجه به گزارش‌‌های واصله به وزارت بهداشت اخیرا برخی افراد شیاد و سودجو با سوءاستفاده از شرایط روحی بیمار طی تماس‌های تلفنی یا ارتباط حضوری و مجازی با بیماران و به نام وزارت بهداشت، بیمه، بیمارستان، پزشک معالج، نماینده پزشک یا سایر عناوین مجعول، اقدام به کلاهبرداری، اخاذی و درخواست وجه از بیمار یا همراهان وی تحت عناوین مختلف ازجمله تامین دارو، کیسه خون، ملزومات پزشکی، هماهنگی پذیرش، ویزیت پزشک، مشاوره و... می‌‌کنند. او با بیان اینکه بر این اساس مردم حتما در صورت مواجهه با این موضوعات تخلفات و موارد مشکوک را به سامانه 190 اطلاع دهند، ادامه داد: بنابراین به اطلاع عموم می‌رسانیم که پرداخت هرگونه وجه خارج از صندوق بیمارستان و بدون دریافت رسید معتبر با هرعنوانی ممنوع بوده و فاقد وجاهت قانونی است. مردم عزیز مراقب باشند در دام این افراد شیاد نیفتند و از ارائه اطلاعات هویتی و روند درمانی خود به تماس‌‌های تلفنی، شبکه‌‌های مجازی و افراد متفرقه خودداری کنند. میردهقان اظهار کرد: همچنین مراجعان مراکز درمانی می‌توانند در صورت مواجهه با هرگونه تماس تلفنی یا مورد مشکوک از درخواست وجوه نامتعارف قبل از هرگونه پرداخت خارج از مسیر قانونی موضوع را با مسئولان آن مرکز یا شماره 190 مطرح کنند تا با اطلاع از قوانین، تخلفات گزارش شده مورد پیگیری هم قرار گیرد. به گزارش ایسنا، او تاکید کرد: بر اساس استانداردهای اعتباربخشی ملی حفظ محرمانگی اطلاعات بیماران ضروری است و لازم است برای پیشگیری از بروز این گونه تخلفات، معاونان درمان دانشگاه‌‌ها، مسئولان بیمارستان‌‌ها و مراکز درمانی تمهیدات لازم را برای اطلاع‌رسانی مناسب به بیماران در مورد سوءاستفاده‌‌های احتمالی ارائه دهند و حتما بخشنامه ممنوعیت پرداخت هرگونه وجه خارج از صندوق بیمارستان را با جدیت اجرا و نظارت کنند.

هیچ بیمارستانی بدون نظارت کار نمی‌کند

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره کلاهبرداران بیمارستانی در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: در ارتباط با دفترچه‌های بیمه توصیه من به همه عزیزانی که متقاضی دفترچه بیمه هستند این است که حتما به مراکز رسمی که مورد تایید بیمه سلامت ایرانیان است، مراجعه کنند و این را مطمئن باشند که برای صدور دفترچه بیمه کسانی که استحقاق دارند بدون هیچ‌گونه دریافت وجهی صاحب دفترچه می‌شوند. حیدرعلی عابدی می‌افزاید: وزارت بهداشت و درمان و همچنین سازمان‌های بیمه سلامت ایرانیان، تامین اجتماعی یا مراکز بیمه تحت پوشش وزارت بهداشت بسیار علاقه‌مند هستند افراد نیازمند را تحت پوشش خود قرار دهند. او توضیح می‌دهد: بنابراین برای صدور دفترچه بیمه هیچ‌شرط و شروطی نیست که افراد نیازمند بخواهند از دیگران کمک بگیرند. او در مورد کلاهبرداری سودجویان توصیه می‌کند: بیماران و همراهانشان باید همیشه توجه کنند که مراکز رسمی چه می‌‌گویند. اگر بیماری بستری است و پزشک یا رئیس بیمارستان زیر نسخه‌اش نوشت که دستگاه مورد نیاز او در بیمارستان موجود نیست، آن زمان می‌توانند اقدام به خرید کنند و گزارش را به مقامات بالا ارائه دهند. عابدی تاکید می‌کند: اما اگر در ارتباط تلفنی گفته شد که برای تهیه دستگاهی باید مبلغی پرداخت شود نباید به کلاهبرداران بیمارستانی توجه کنند.

او ادامه می‌دهد: مردم باید خودشان راه خود را انتخاب کنند و تصمیمشان بر این باشد که وقتی وارد بیمارستان شدند از افراد رسمی بیمارستان کسب اطلاع کنند، حتی اگر تماسی با آنها برای اخذ پول گرفته شد حتما از مدیر بیمارستان، رئیس یا سرپرستار بخش بیمارستان و... سوال کرده و کورکورانه پیروی نکنند. این عضو کمیسیون بهداشت با بیان اینکه مردم نباید اعتماد کرده و اطلاعات محرمانه خود را در اختیار دیگران قرار دهند، عنوان می‌کند: در صورت اعلام به موقع، مسئولان بیمارستان، کلاهبرداری را در مراحل قانونی قرار می‌دهند و به آن رسیدگی می‌کنند. از او در مورد نظارت بیمارستان‌ها در این زمینه می‌پرسیم که می‌گوید: مردم در مورد نظارت بیمارستان‌ها مطمئن باشند که بیمارستانی بدون نظارت کار نمی‌‌کند. در واقع هیچ‌بیمارستانی نیست که نظارت بالای سر آن نباشد. او ادامه می‌‌دهد: معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی واحد نظارتی دارند که تمامی بیمارستان‌ها تحت نظارتشان هستند. این نظارت غیر از نظارتی است که توسط بیمه انجام می‌شود یا روسا و مسئولان سرزده از بیمارستان‌ها بازدید می‌کنند. با وجود این، واحد نظارتی معاونت درمان دانشگاه‌‌های علوم پزشکی به صورت مرتب و منظم وضعیت تمامی مراکز خصوصی و دولتی را بررسی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha