عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اُتیسم بیماری نیست و با چندین جلسه محدود و دارای زمان مشخص قابل درمان نخواهد بود. از خانواده‌ها تقاضا داریم در دام چنین تبلیغاتی قرار نگیرند چرا که امید آنها را برای بهبود وضعیت کودک‌شان تضعیف خواهد کرد.

اُتیسم بیماری نیست!

سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اُتیسم بیماری نیست و با چندین جلسه محدود و دارای زمان مشخص قابل درمان نخواهد بود. از خانواده‌ها تقاضا داریم در دام چنین تبلیغاتی قرار نگیرند چرا که امید آنها را برای بهبود وضعیت کودک‌شان تضعیف خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،هوشنگ دادگر  اظهار داشت: چندی پیش در یک مصاحبه خبری، درباره تبلیغات کذایی و دروغ پیرامون درمان اُتیسم هشدار داده بودم. اما سوء استفاده از خانواده‌های کودکان دارای اُتیسم پایانی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: بارها و در مصاحبه‌های مختلف نسبت به لزوم نظارت دقیق تر در حوزه‌های توانبخشی بخصوص درمان اتیسم مواردی را مطرح کرده‌ام.

دبیر انجمن علمی گفتاردرمانی ایران افزود: بروز و ظهور پدیده‌های همچون درمان قطعی بیماری خاص مانند اُتیسم یا لکنت نه محدود به زمان حال بوده و نه محدود به اتیسم، احتمالا موارد مشابه مثل انرژی درمانی و ... را همچنان به خاطر دارید.

دادگر اظهار داشت: آحاد جامعه با یک جست‌وجوی اینترنتی می‌توانند  از روند ثبت ابداع روش جدید و نوآوری آگاهی شوند و برای محققان و کارشناسان نیز این مقوله کاملاً شناخته شده است، بنابراین تا زمانی که روش نوینی مورد پژوهش قرار نگرفته و نتایج آن منتشر و ثبت نشده باشد فقط درحد ادعاست!

دبیر انجمن علمی گفتار درمانی ایران با تحلیل علل این گونه سوءاستفاده‌ها تاکید کرد: علت اول، به دلیل سیستم معیوب نظارتی در حوزه درمان و سلامت است. وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی وظیفه دارند ضمن شناسایی متخلفان با آنان برخورد جدی داشته باشند. البته آنچه تا به حال شاهد آن بودیم عملکرد نظارتی سازمان‌های مذکور  قابل دفاع نیست و آبی از آن گرم نمی‌شود!

وی ادامه داد: از طرفی به نظر می‌رسد از آنجایی که ادعاهای این چنینی بیشتر با هدف سوء استفاده مالی و کیسه دوختن برای کسب درآمد بیشتر از خانواده‌‌هاست، شاید در اولویت‌های نظارتی و تعزیری این سازمان‌ها قرار ندارند!

این پژوهشگر اختلال اتیسم درباره علت دوم سوء استفاده گفت: بخش دوم علت ظهور این ادعاها ناشی از آگاهی کم و نادرست خانواده‌ها و جامعه از ماهیت بیماری یا اختلالی هست که مدعیان متوهم و سوءاستفاده گر هدف قرار دادند.

دادگر تصریح کرد: طبیعتاً افزایش شیوع اتیسم و نگرانی‌های زیاد والدین در کنار نبود سیستم‌های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و حتی نبود مراکز توانبخشی تخصصی، باعث شده تا مدعیان با تحریک عاطفی و احساسی خانواده ها به اهداف سوء خودشان برسند.

دبیر انجمن علمی گفتاردرمانی ایران تاکید کرد: برخورد اساسی و اصولی با افرادی که ادعاهای توهمی و غلط دارند، افزایش آگاهی عمومی از اختلالات و بیماری‌ها و کذب بودن تبلیغات است. هر چند برخورد سختگیرانه سیستم‌های نظارتی نیز بسیار اثر بخش خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اُتیسم بیماری نیست و با چندین جلسه محدود و دارای زمان مشخص قابل درمان  نخواهد بود. از خانواده‌ها تقاضا داریم در دام چنین تبلیغاتی قرار نگیرند چرا که امید آنها را برای بهبود وضعیت کودک‌شان تضعیف خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha