اگر از افرادی هستید كه میخواهید از تجربه‌های دیگران استفاده كنید و چنانچه تصمیم به آغاز زندگی مشترك گرفته‌اید، به این هشت نكته توجه كنید تا از برخی واقعیت‌های مهم و هشدار دهنده درباره ازدواج آگاه شوید.

8 نكته كلیدی برای استحكام زندگی زناشویی

سلامت نیوز: اگر از افرادی هستید كه میخواهید از تجربه‌های دیگران استفاده كنید و چنانچه تصمیم به آغاز زندگی مشترك گرفته‌اید، به این هشت نكته توجه كنید تا از برخی واقعیت‌های مهم و هشدار دهنده درباره ازدواج آگاه شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، به حتم، وقتی كه درگیر مسائل عاطفی میشوید، حاضر نیستید لحظه‌ای هم به این موارد فكر كنید. ولی، زندگی كتاب داستان نیست و همه روزهایش خوشایند و دلچسب شما نخواهد بود، پس قبل از آنكه طعمه خوش خیالیهای خود شوید، چشمان‌تان را خوب بگشایید و واقعیت زندگی را دریابید:

1- در زندگی روزهایی وجود دارد كه با نگاه كردن به چهره‌ همسرتان كه در نزدیكی شما به خواب رفته است، با خود میگویید: «آیا این همان كسی است كه باید برای همیشه با او باشم». وقتی میخواهید ازدواج كنید، با خود میاندیشید كه در انتخاب همسرتان درست عمل كرده‌‌اید و نیمهه گمشده خودتان را یافته‌اید و حاضر هستید آنقدر در كنار و همراه او بمانید تا مرگ شما را از هم جدا كند. اما، به ناگاه یك روز از خواب بیدار میشوید و درمی‌یابید كه همسرتان آن كسی نیست كه شما میپنداشتید و نمیتواند لحظه‌های زندگیتان را از شادی و نشاط پر كند. به علاقه‌ای كه به او دارید، شك كرده و به علاقه او نیز نسبت به خودتان شك میكنید. حتی، ممكن است گاهی با خود بیندیشید كه چرا این فرد را به عنوان شریك زندگی انتخاب كردم و یا چرا در امر ازدواج شتاب كردم؛ اما، حقیقت امر این است كه شما معنای واقعی ازدواج را درك نكرده‌اید و زمانی كه این جمله را بر زبان میآوردید: «من شریك تو خواهم بود، در غم‌ها و شادیها»، درك درستی از این جمله نیز نداشتید. جنس رابطه شما و همسرتان براساس یك زندگی یك روزه بوده است. زیرا، با رسیدن روزهای تكراری و یكنواخت شدن همه چیز، دیگر حاضر به تحمل وضعیت نیستید. با شروع حركت پنهانی ناامیدی به سمت زندگیتان به طور آشكارا احساس تنهایی و پشیمانی میكنید؛ «نه، او همان كسی نیست كه من میخواستم.» زیبایی آن تصویری كه از ازدواج در ذهن پرورانده بودید، از بین میرود و دیگر جلوه‌ای در نظرتان ندارد. شما ازدواج را یك مقصد نمیبینید بلكه به نظرتان ازدواج سفری یكنواخت و خسته كننده است.

از خواب شیرین بیدار شوید و زندگی را با تمام واقعیت‌هایش بپذیرید. روز را با همه نورهای درخشان و حتی ناملایمش دریابید و باور كنید كه امروز روز شادی شماست زیرا، توانسته‌اید تمام قصه‌های دورغین درباره سعادت ابدی را از ذهن‌تان بیرون كنید و حقیقت ازدواج و قصه حقیقی زندگی را با تمام سختیها و ترس‌هایش باور كنید.

2- در زندگی روزهایی وجود دارد كه باید در آن روزها بیش از حد تصورتان كار و تلاش كنید.
همگان بر این باورند كه ازدواج و زندگی مشترك نیاز به صرف انرژی و زمان بسیار دارد و شما در خیال خام‌تان به این میاندیشید كه با كشمكش و دعوا میتوانید بسیاری از عادات آزار دهنده همسرتان را اصلاح كنید. شما كمر همت به انجام اینكار بسته‌اید و برای رسیدن به این هدف انرژی بسیاریی را صرف میكنید. اما، به این نكته نیز توجه داشته باشید كه انسان‌ها طبیعتی پیچیده‌ دارند و رسیدن به چنین هدفی در اصل ساده و آسان نیست.
انسان‌ها هر كدام با شخصیت متفاوتی كه دارند، دنیای مجهول و مبهمی هستند. ما باید یكدیگر را با هر آنچه هستیم، بپذیریم. ازدواج یعنی بالا بردن سطح بینش و آگاهی. هر چه میزان آگاهی شما افزایش یابد، همسرتان نیز با مشاهده رشد بینش شما كمی خود را تغییر خواهد داد و بالعكس.. به این ترتیب، دو نفر در كنار هم رشد كرده و میبالند. در واقع، كار اصلی هر یك یافتن راهی برای پرورش یافتن یكدیگر است. در ازدواج كوشش، امری همیشگی است. بنابراین، به خودتان و همسرتان زیاد سخت نگیرید.

3- در زندگی روزهایی هست كه شب هنگام با عصبانیت بسیار به رختخواب میروید و صبح دم، هنگام بیدار شدن از خواب، از روز قبل نیز عصبانیتر هستید.
شما نیاز به آرامش و خونسردی بیشتری دارید. باید به یك دیدگاه ثابت برسید. باید كمی به زندگیتان استراحت دهید. هر جنگ و منازعه‌ای نیاز به تنفس و استراحت دارد. یك توقف كوچك در هر دعوا به شما اعلام میكند كه میزان عصبانیت‌تان چقدر است و تا چه مرزی پیش رفته‌اید و چقدر آسیبب دیده‌اید. ممكن است منازعه و دعوای شما از یك قدرنشناسی و ناسپاسی كوچك شروع شده باشد و آنقدر بیهوده رشد كرده و بالیده است كه حالا از بدی لبریز شده‌اید. وقتی چنین وضعیتی برایتان پیش آمد، فرصت یك استراحت كوتاه را از خود و همسرتان دریغ نكنید تا بتوانید همه چیز را بهتر ببینید و خشم‌تان را مهار كنید تا بر شما چیره نشود.

برخی مواقع یك بحث منطقی خیلی سریع تبدیل به مشاجره‌ای احمقانه میشود و به دنبال آن خطاهای دیگر یكی بعد از دیگری به وجود میآید. حتی، اگر بتوانید تمركز خود را درباره یك موضوع حفظ كنید؛ اما، باز هم در برخی از مشاجرات خشم‌تان تا زمان رفتن به رختخواب با شما میماند و شما احساس واقعی خود را خفه میكنید. در چنین مواقعی بزرگترین ضربه‌ها به پیكره ازدواج وارد میشود. در چنین لحظاتی حتی اگر قرار باشد تمام روز بعد را نیز به مشاجره و نزاع بپردازید، باز هم اجازه دهید تا احساسات خشم آلودتان كمی فروكش كند و به موقعیت ثابتی برسید تا بتوانید كم‌كم به آرامش دست یابید.

4- در زندگی روزهایی هست كه ممكن است تا مدت‌ها با همسرتان نزدیكی فیزیكی نداشته باشید؛ اما، نگران نباشید، اوضاع حتما به سامان میرسد.
دوران نبود تماس‌های فیزیكی و روابط زناشویی در زندگی مشترك امری كاملا طبیعی است. این دوران هرگز همیشگی نخواهد بود و البته كاملا طبیعی است كه بدن انسان پاره‌ای اوقات نیاز به خواب و استراحت بیشتر داشته باشد. بهتر است در مواقعی كه به هر دلیلی نمیتوانید به مسائل زناشویی بپردازید، دست‌كم تماس‌های كوچك و ساده‌تان را در روابط‌تان حفظ كنید، مانند یك نوازش بسیار ساده و از روی محبت.

5- در زندگی روزهایی وجود دارد كه در مییابید پیدا كردن راهی برای با هم بودن و باهم ماندن بسیار با اهمیت‌تر از یافتن راهی برای به مقصد رساندن خودتان است. به حتم، هیچ یك از ما قصد نداریم آنهایی را كه دوست‌شان داریم، آزار دهیم. اما، در بیشتر مكان‌ها و زمان‌ها حق را به خودمانن میدهیم. هر چه قدر میزان حقی كه به خودمان میدهیم، بیشتر میشود، میزان نارضایتی و ناخشنودی همسرمان نیز بیشتر خواهد شد. متاسفانه، با وجود دانستن این نكته باز هم با این تصور نادرست بقیه عمران را سپری میكنیم كه: «حق با من است.» ولی، هر چه آگاهانه‌تر رفتار كنیم و همسرمان را به خاطر هر آنچه هست، تحسین كنیم؛ به همان اندازه احترام بیشتری برای خودمان قائل شده‌ایم.

در واقع، به ارزش تعادل و رضایتی كه در زندگی یافته‌ایم، پی برده‌ایم. به جای اینكه فقط به این نكته بپردازیم كه چقدر همسرمان اشتباه میكند، بهتر است هتاكی و بیحرمتی را كنار بگذاریم و در عوض به او بگوییم «آماده شنیدن حرف‌هایش هستیم» و یا «من این گونه فكر نمیكردم» و بعد از آنكه با صداقت و صمیمیت دیدگاه‌ها و حرف‌هایش را تصدیق كردیم، شنیدن حرف‌های ما نیز برای او آسان‌تر میشود. هنگامی كه احساس كنیم به خوبی شنیده میشویم، دیگر نیاز نداریم مرتب حق را به خود بدهیم.

6- یك ازدواج موفق به این معنی نیست كه در آن هیچ نوع بحث و جدلی نباشد بلكه ازدواجی موفق است كه در آن مرد و زن خانواده هر دو با هم تلاش كنند تا اوضاع را سامان دهند. برای یافتن تعادل در زندگی بعضی مواقع لازم است كه زن و شوهر با همدعواهای كوچك و بزرگ نیز داشتهه باشند. زیرا، در مشاجرات فقط صدایتان را بالا نمیبرید بلكه از حقیقت‌ها با صدای بلند میگویید؛ حقیقت‌هایی كه آنها را در سینه‌تان دفن كرده بودید و بعد با به زبان آوردن آنها فكر و روح‌تان را آرام‌تر میكنید، خودتان و همسرتان را بهتر میشناسید و از نوع و كیفیت رابطه‌تان آگاه میشوید. این مشاجرات كوچك و بزرگ كه گاهی در هر خانواده‌ای به چشم میخورد، سبب قطع شدن روابط نخواهند شد بلكه ما را قویتر و محكم‌تر میكند.

7- در زندگی روزهایی هست كه شما در مییابید باید فقط خودتان را تغییر دهید. گاهی اوقات برخی افراد فكر میكنند كه میتوانند كسی را كه دوستش دارند، عوض كنند تا به ایده‌آل‌ها و كمالات نزدیك‌تر شود. زوج‌ها در ابتدا با حمایت و همدلی و بعد با داد و فریاد و اتمام حجت كردن به انجام اینن كار مبادرت میكنند و آنچنان نسبت به اعتقادشان سرسختی نشان میدهند كه گویی این مسؤولیت بزرگ بر گردن آنها نهاده شده و هیچ كاری درست‌تر از انجام این كار نیست. اما، غالباً تلاشی بیهوده است؛ زیرا تغییر یك انسان بالغ و دور كردن وی از عادات و باورهای قدیمیاش كه با آنها بزرگ شده یك امر غیرممكن است.

8- اگر با ترس‌ها و ناامنیها مقابله كنید، در مییابید كه چه نوع شخصیتی دارید. در بیشتر موارد زوج‌ها در روزهای نخست آشناییشان نسبت به هم سوء‌ظن بیشتری دارند. گاهی اوقات این سوءظن‌ها سبب برآشفتگی و مشاجره میشود. تا جایی كه از شدت عصبانیت ممكن است به طلاق هم به طور جدی فكر كنند. اما؛ این رفتارهای بی اساس كه اسباب تحریك زن و شوهر را فراهم میكند، چند ماه بیشتر دوام نخواهد یافت. بزرگ‌ترینن شكست‌ها در روابط زن و شوهر فرصت‌های طلایی است تا آنها بتوانند با خودشان روبه‌رو شوند.اگر ایرادها و كاستیهای همسرتان را همچون مانعی بین خودتان و یك ازدواج مناسب میدانید، كار سختی را پیش‌رو دارید. اما، اگر از كنار اشتباهات یكدیگر راحت‌تر عبور میكنید، سفر پر فراز و نشیب زندگی به سمت خودشناسی برایتان آسان‌تر خواهد شد و حین سفر، هدایای باارزشی نیز دریافت میكنید كه یكی از آنها رسیدن به رابطه‌ای مستحكم و باثبات است. طی سفر شما یاد میگیرید كه با خودتان به مهربانی رفتار كنید و همین رفتار را نیز با همسرتان داشته باشید.این یكی از عجیب‌ترین زیباییهای ازدواج است. زندگی مشترك پر از لحظات سخت و درس‌های سخت است و هیچ‌كس نمیتواند شما را در طی این راه آماده كند. اما، در نهایت همین سختیها و دشواریها است كه بزرگ‌ترین گنج‌ها را به شما هدیه میدهد و عشق‌تان را نسبت به قبل عمیق‌تر و قویتر میكند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha