چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 222019

نظام پزشکی دوازدهم در حالی روز جمعه بدنه اصلی خود را خواهد شناخت که دوره چهار ساله جدید طرح تحول نظام سلامت نیز کلید خورده است؛ از این جهت تشکیل یک تشکل صنفی منسجم در مقام سندیکای پزشکان و حضور افکاری که درک صحیحی از "تحول" داشته و مسوولیت کمک به متولیان سلامت و البته رفع دغدغه‌های جامعه پزشکی به عنوان مجریان طرح را بپذیرند، بسیار مهم است.

چه کسی سکاندار سندیکای پزشکان می‌شود؟

سلامت نیوز:نظام پزشکی دوازدهم در حالی روز جمعه بدنه اصلی خود را خواهد شناخت که دوره چهار ساله جدید طرح تحول نظام سلامت نیز کلید خورده است؛ از این جهت تشکیل یک تشکل صنفی منسجم در مقام سندیکای پزشکان و حضور افکاری که درک صحیحی از "تحول" داشته و مسوولیت کمک به متولیان سلامت و البته رفع دغدغه‌های جامعه پزشکی به عنوان مجریان طرح را بپذیرند، بسیار مهم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سازمان نظام پزشکی طبق اساسنامه‌اش مرجع دفاع از حقوق بیماران و جامعه پزشکی است و ضمن حمایت از اعضای صنف خود، ‌باید در برقراری جایگاه واقعی آنها در جامعه نیز بکوشد؛ مبحثی که قاطبه مسوولان و جامعه پزشکی از آن به عنوان "قداست جامعه پزشکی" یاد می‌کنند و نسبت به کمرنگ شدن آن در جامعه امروزی و تبعات و عوارضش هشدار می‌دهند.

در هر حال از یک طرف نظام پزشکی باید در جهت حفظ جایگاه واقعی جامعه پزشکان و بویژه پزشکان عمومی و گروه‌های پیراپزشکی به عنوان اکثریت جامعه پزشکی تلاش کند و از طرف دیگر جامعه بیش از ۲۰۰ هزار نفری گروه‌های مختلف پزشکی عضو این سازمان، ظرفیت خوبی هستند که می‌توانند به نظام سلامت کمک کرده و در جهت خدمت رسانی خوب، به عنوان بازوی متولیان نظام سلامت عمل کنند.

بر همین اساس است که نظام پزشکی نقش موثری در سلامتی جامعه دارد و به شرط آن که بتواند ارتباط خوبی با دولت برقرار کند، می‌تواند به عنوان نهادی مردمی و فراهم آوردن فضای مشارکت صنفی، به عنوان بازوی کارشناسی دولت عمل کند. به همین جهت لازم است فردی در راس سازمان نظام پزشکی، سکاندار هدایت آن ‌شود که از سابقه و تجربه کاری خوبی برخوردار باشد و بتواند این ارتباطات را با مجموعه دولت برقرار کند.

اکنون نیز عمر دوره نظام پزشکی یازدهم (ششمین دوره نظام پزشکی در سال‌های پس از انقلاب) با وجود همه تلاش‌ها و اقدامات مثبت در جهت برقراری ارتباط سازنده سندیکای پزشکان با متولیان نظام سلامت، رو به پایان است و البته بنا به اذعان کارشناسان هنوز کارهای انجام نشده بسیاری وجود دارد و لازم است از ظرفیت بزرگ‌ترین تشکل‌ صنفی کشور و واگذاری برخی از اختیارات حاکمیتی به آن، بیش از پیش استفاده شود.

در هر حال جمعه (سوم شهریورماه) سرنوشت چهار سال پیش روی سندیکای پزشکان رقم می‌خورد و منتخبان هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی در مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی برای انتخاب رییس کل و اعضای جدید شورای عالی تشکیل جلسه می‌دهند.

جمعه صبح مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با حضور نمایندگان نظام پزشکی‌های سراسر کشور در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما تشکیل می‌شود. بر اساس قانون و با حضور هیات نظارت مرکزی هفتمین دوره انتخابات، ابتدا هیات رییسه سنی در جایگاه حاضر می‌شوند و سپس هیات رییسه شورای عالی برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند. با استقرار هیات رییسه منتخب در جایگاه مربوطه، پروسه انتخاب بازرسان سازمان نظام پزشکی (سه نفر)، یک نفر به عنوان رییس کل و اعضای شورای عالی (۲۵ نفر از گروه‌های مختلف شامل ۱۳ پزشک، سه داروساز، سه دندانپزشک، دو ماما، دو نفر از گروه آزمایشگاهیان و دو نفر از گروه‌های لیسانسیه‌های پروانه‌دار) آغاز می‌شود.

البته کاندیداهای شورای عالی تا امروز اول شهریور فرصت دارند تا تقاضای کاندیداتوری خود را کتبا به رییس کل فعلی سازمان اعلام کنند. اما کاندیداهای ریاست کل، بازرسان و هیات رییسه مجمع، همان روز جمعه در مجمع اعلام کاندیداتوری خواهند کرد.

همچنین مجمع عمومی می‌تواند انتخاب رییس کل را به شورای عالی منتخب خود، تفویض کند و یا اینکه در همان جلسه نسبت به انتخاب رییس کل از میان کاندیداهای موجود اقدام کند. اما تجربه سنوات قبل نشان داده که مجمع اختیار انتخاب رییس کل را هیچ گاه به شورای عالی تفویض نکرده و نمایندگان حاضر در مجمع شخصا نسبت به انتخاب رییس کل اقدام کرده‌اند.

مجمع سازمان نظام پزشکی نیز حدود ۲۵۰ نفر عضو دارد؛ به این ترتیب که هر شهر به ازای تعداد افرادی که در انتخابات در پای صندوق‌های رای حضور یافته‌اند و در رای گیری شرکت کرده‌اند، نمایندگانی خواهند داشت؛ به طوری که تا ۵۰۰ نفر شرکت کننده در انتخابات، یک نماینده و به ازای هر ۵۰۰ نفر بعدی یک نماینده به تعداد نمایندگان آن شهر اضافه می‌شود و هر شهر نهایتا بیش از هشت نماینده نخواهد داشت.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که علاوه بر رقابت منتخبان پزشکان در انتخابات هفتم برای کسب کرسی‌های شورای عالی، نام حدود پنج تن از این منتخبان برای تکیه بر صندلی ریاست پررنگ‌تر از سایرین است؛ به این ترتیب باید منتظر ماند تا روز جمعه نام چه کسی از صندوق رای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی بیرون خواهد آمد.

در پایان باید گفت در شرایطی که دولت عزم خود را برای ایجاد تحول در سلامت کشورجزم کرده، بی‌تردید فعالیت سندیکای پزشکان به عنوان نهادی صنفی و تخصصی و به دور از هر گونه حواشی سیاسی، نگاه‌های جانبدارانه و... بسیار مهم است؛ چراکه بی‌تردید تصمیمات و عملکردش با جان حدود ۸۰ میلیون ایرانی در ارتباط است. در هر حال باید منتظر ماند تا مشخص شود روز جمعه چه کسی سکان هدایت سندیکای پزشکان را عهده‌دار می‌شود و سیاست‌های او تا چه حد هم‌راستای متولیان نظام سلامت برای اجرای بزرگ‌ترین پروژه اجتماعی دولت خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha