چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 222035

یک فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی توضیح داد: یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی، ایجاد زخم در معده افراد است که چند دلیل عمده برای آن وجود دارد، اما یکی از عوامل، بیشترین نقش را در بروز زخم معده دارد.

مهم‌ترین عاملی که باعث زخم معده می شود

سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی توضیح داد: یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی، ایجاد زخم در معده افراد است که چند دلیل عمده برای آن وجود دارد، اما یکی از عوامل، بیشترین نقش را در بروز زخم معده دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین،دکتر علیرضا خلیلیان افزود: مهم‌ترین عامل ایجاد زخم معده در افراد، وجود میکروب «هلیکوباکترپیلوری» است که به آن باکتری یا میکروب معده نیز گفته می‌شود.

وی به دو روش غیرتهاجمی و تهاجمی برای تشخیص وجود «هلیکوباکترپیلوری» در معده اشاره کرد و گفت: در روش غیرتهاجمی از سه طریق آزمایش خون، تست تنفس و آزمایش مدفوع می‌توان به وجود این میکروب پی برد.

خلیلیان افزود: از طریق راه‌های ذکر شده و یا استفاده از روش تهاجمی که به وسیله ‌آندوسکوپی انجام می‌شود، چنان‌چه اطمینان حاصل شود عامل به وجود آورنده زخم در معده، «هلی‌کوباکتری پیلوری» است، معالجه بیمار از طریق تجویز دارو امکان‌پذیر خواهد بود.

به گفته این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی در مواقعی که میکروب معده عامل این بیماری نباشد، موارد دیگر به وجود آورنده زخم معده بررسی خواهند شد که از جمله آنها مصرف برخی داروهایی است که امکان ایجاد زخم را در افراد فراهم می‌کند.

وی توضیح داد: داروهایی نظیر آسپرین و مسکن‌هایی که افراد به منظور درمان برخی اختلالات مانند آرتروز و سردرد مصرف می‌کنند نیز می‌تواند ایجاد زخم معده در افراد کند، که بهتر است در صورت امکان مصرف این نوع داروها قطع شود و یا با استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک که مانع از ایجاد زخم می‌شود، مانند رانیتیدین، امپرلزول، فاموتیدین و سایر داروهای ضد اسید به پیشگیری و درمان این بیماری کمک شود.

خلیلیان با بیان این‌که سرطان معده نیز می‌تواند موجب تشکیل زخم در معده شود، گفت: در این بیماران، پزشک با توجه خوش خیم و بدخیم بودن این بیماری از راه‌های جراحی و شیمی درمانی اقدام به معالجه بیمار خواهد کرد.

وی با تاکید به ترک سیگار برای جلوگیری از زخم معده، عنوان کرد: مصرف سیگار نیز یکی از عواملی است که منجر به ایجاد زخم معده در افراد شده و یا موجب تشدید این بیماری و علائم آن می‌شود.

این فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی در پاسخ به این پرسش که تغذیه تا چه حد در ایجاد این زخم‌های معده موثر است، افزود: در مطالعات تغذیه ای، غذایی که ایجاد زخم معده کند وجود ندارد، اما برخی از مواد خوارکی می‌تواند اوضاع زخم‌های معده را وخیم‌تر کرده و علائم ناشی از این بیماری را تشدید کند.

وی تصریح کرد: در مبتلایان به زخم معده ممکن است با خوردن غذاهای ‌تند، ترش، میوه‌های ترش و نوشیدن چای به دلیل کافئین موجود در آن دردهای معده تشدید شود. علاوه بر آن مصرف غذاهای تند و فلفل، احتمال خونریزی معده را نیز افزایش می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به دردهای بالای معده که بین جناغ سینه و ناف قرار دارد و از علائم مهم زخم معده است، اظهار داشت: دو علامت مهم می‌تواند هشدار دهنده زخم معده باشد. یکی این که فرد از شدت درد ناحیه مذکور از خواب بیدار می‌شود، یا این‌که درد این ناحیه به کمر بیمار هم سرایت کند و دیگر علائم آن سوزش تهوع، سیری زودرس و ترش کردن است و یا فرد با کاهش اشتها مواجه می‌شود، البته ترش کردن و سوزش از علائم ریفلاکس نیز هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha