پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 222084

وجود تومور در هر بخش از بدن ناراحت‌کننده و دردسرساز است و چشم‌ها نیز محلی برای بروز تومور باشند؛ توموری که اگر دیر به فکر درمانش بیفتیم، جان و بینایی بیمار را از او خواهد گرفت.

ملانوم چشم چیست؟

سلامت نیوز:چشم می تواند دچار سرطان های مختلفی شود که یکی از آنها،سرطان ملانوم چشم است.اسمش ترسناک است؛ سرطان. اما هر سرطانی کشنده و مرگبار نیست و تومورهای خوش‌خیم هم به بدخیم تبدیل نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: وجود تومور در هر بخش از بدن ناراحت‌کننده و دردسرساز است و چشم‌ها نیز محلی برای بروز تومور باشند؛ توموری که اگر دیر به فکر درمانش بیفتیم، جان و بینایی بیمار را از او خواهد گرفت.با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر بهرام آزادی ، جراح و متخصص چشم به گفتگو نشسته که در ادامه می خوانید :


وی در ابتدا گفت : شایع ترین تومورهای بدخیم چشم به دو دسته تقسیم می شوند که به آنها ملانوم و رتینوبلاستوم می گویند. تومور ملانوم بدخیم فقط در یووه‌آ دیده مى‌شود و شایع‌ترین تومور بدخیم داخل چشمى در افراد سفید پوست مى‌باشد. تقریباً همیشه یک‌طرفه است. یووه‌آ از مشیمیه، جسم مژگانى و عنبیه چشم تشکیل شده است. ملانوم چشم بیشتر در سنین بالا ایجاد می شود که می تواند تمام قسمت های مختلف چشم را 
گرفتار کند.
آزادی در پاسخ به این پرسش که علائم و نشانه های بیماری ملانوم چیست، خاطرنشان کرد : متاسفانه تومورملانوم در مراحل اولیه هیچ علامتی از خود نشان نمی دهد و معمولا پس از گسترش علایم اش ظاهر می شود. حتی گاهی از طریق دست اندازی های فراوان آن به دیگر اندام ها (که بیشتر کبد است)، تشخیص آن صورت می گیرد. کاهش دید، احساس وجود پرده‌ای مقابل چشم، تار دیدن، کج دیدن اجسام و بروز اختلال در میدان بینایی، درد چشم، بالا رفتن فشار چشم و التهاب داخل چشم از جمله نشانه‌هایی است که تومور می‌تواند یکی از علل ایجادکننده آنها باشد.


این جراح و متخصص چشم عوامل خطرساز ایجاد کننده بیماری ملانوم را در چشم اینگونه تشریح کرد : به طور حتم عوامل مختلفی در بدن افراد گوناگون وجود دارد که سبب می‌شود برخی افراد نسبت به دیگران بیشتر مستعد ابتلا به بیماری ملانوم چشم باشند، اما همه این عوامل شناخته‌ شده نیست. در برخی افراد تومورهای چشمی، ابتلا به برخی ویروس‌ها، اشعه خورشید و سیگار نیز می‌تواند عامل مستعدکننده ایجاد بیماری باشد. ضعیفی چشم میزان شیوع این بیماری را افزایش نمی‌دهد. تغییرات ژنتیکی خاصی که به صورت موضعی در سلول‌های ناحیه ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به بروز این بیماری ‌شود.
وی ادامه داد : اغلب افتراق ملانوم‌هاى بسیار کوچک از خال‌هاى خوش‌خیم غیرممکن است؛ بنابراین بسیارى از محققان توصیه مى‌کنند که این تومورها درمان نشوند، مگر اینکه رشد آنها ثابت شود.قبل از شروع هر درمان، بررسی کامل برای تشخیص متاستازی های تومور (پخش تومور در بدن) الزامی است که از مهم ترین این بررسی ها، انجام تست های کبدی است.برای درمان تومورهای کوچک تر، لیزردرمانی یا حرارت درمانی و برای تومورهای بزرگ تر، 
درمان های رادیواکتیو تماسی یا تابش اشعه با انرژی بالا پیشنهاد می شود.درمان های دیگر شامل خارج ساختن موضعى تومور و یا رادیوتراپى با ذرات 
باردار می باشد.
دکتر آزادی در پایان توصیه کرد : کاهش دید، احساس وجود پرده‌ای مقابل چشم، تار دیدن، کج دیدن اجسام و بروز اختلال در میدان بینایی، درد چشم را درهمان مراحل اولیه جدی بگیرید وبرای بررسی بیشتر به چشم پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha