سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ایران در زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون، به عنوان کشور پیشرو با سازمان جهانی بهداشت در منطقه امرو (مدیترانه شرقی ) همکاری می کند.

ایران با سازمان بهداشت جهانی در زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون همکاری می کند

سلامت نیوز: سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ایران در زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون، به عنوان کشور پیشرو با سازمان جهانی بهداشت در منطقه امرو (مدیترانه شرقی ) همکاری می کند.

به گزارش سلامت نیوز، بشیر حاجی بیگی در گفت و گو با ایرنا افزود: ایران در دوره چهار ساله با اقداماتی مشترک با همکاری سازمان جهانی بهداشت در راستای ترویج سیاست ها و دستورالعمل های سازمان جهانی بهداشت در منطقه فعال است و گزارش سالانه به سازمان جهانی بهداشت جهانی ( WHO) ارسال می کند.
وی ادامه داد: پس از انجام مکاتبات رسمی و پیگیری های لازم، سازمان انتقال خون و موسسه عالی طب انتقال خون، از اول سپتامبر 2013 به طور رسمی به عنوان مرکز همکار WHOدر زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون پذیرفته شد.
وی اضافه کرد: تصویب موضوع تعیین شیوع و نقشه گروه های خون اصلی و سایر سیستم های گروه خون در منطقه از مهمترین فعالیت های آزمایشگاه رفرانس ایمونوهماتولوژی و انجماد خون در راستای همکاری های سازمان انتقال خون ایران و سازمان جهانی بهداشت است.
حاجی بیگی افزود : برگزاری کارگاه نظری و عملی غربالگری آنتی­بادی­های غیر منتظره از کشورهای منطقه امرو (مدیترانه شرقی ) از فعالیت های چهار سال همکاری آزمایشگاه ایمنوهماتولوژی انتقال خون ایران با سازمان جهانی بهداشت است.
وی ادامه داد: همچنین کارگاه نظری و عملی غربالگری آنتی­بادی­های غیر منتظره در راستای همکاری به سازمان جهانی بهداشت برای کشورهای عضو امرو (EMRO ) برگزار شد و 9 شرکت کننده از کشورهای افغانستان ، عراق ، ترکیه ،عمان ، مصر و سودان در آن حضور داشتند.
حاجی بیگی با اشاره به سطح علمی بالای ایران در این رابطه و رضایت شرکت کنندگان این کارگاه آموزشی از مباحث و موارد معرفی شده، گفت: در این کشورها در بهترین شرایط چند مرکز خصوصی با امکاناتی نا همسان و غیر همگن خدماتی را در زمینه غربالگری آنتی بادی های ناخواسته انجام می دهند و از این نظر ایران نسبت به این کشورها برتری دارد.
وی معرفی سطح علمی و توان و دانش فنی آزمایشگاه ایمنو هماتولوژی ایران را از دستاوردهای آموزشی ایران دانست و افزود: برگزاری این نوع کارگاه ها و سمینارها، بازاریابی برای کیت های تولید ایران به شمار می رود و از میان کشورهای منطقه برای همکاری مشترک و خرید کیت های تشخیصی پیشنهاد داشتیم.
سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین خبر از ارائه و تصویب موضوع تعیین شیوع و نقشه گروه­های خون اصلی و سایر سیستم­های گروه خون در منطقه داد.
وی ارسال نمونه و مشاوره برای غربالگری آنتی بادی های ناخواسته را از دیگر دستاوردهای برگزاری سمینار ایران دانست و گفت:کیت های تشخیصی مربوط در ایران تولید انبوه می شود و در 400 مرکز در ایران توزیع و مورد استفاده قرار می گیرد.
حاجی بیگی در مورد این طرح گفت: این طرح از سوی سازمان جهانی بهداشت پذیرفته شده است و منتظر شروع مراحل اجرایی طرح هستیم.
وی از استمرار کارگاه مشاوره فنی و آموزشی خبر داد و افزود: در سال 2018 نیز سمینار دیگری برای کشورهای منطقه امرو پیش بینی شده است.
شاخص اهدای خون در ایران در حال حاضر 27 نفر به ازای یکهزار نفر جمعیت است و ایران در این زمینه در بین کشورهای منطقه پیشرو است.
همچنین سالانه در ایران بیش از دو میلیون یکصد هزار نفر به صورت کاملا داوطلبانه خون اهدا می کنند و ایران در برنامه هایی که از سوی سازمان بهداشت جهانی در خصوص اهدای داوطلبانه خون اعلام شده است، پیشرو است و سال ها از برنامه اعلام شده به صورت اهدای کاملا داوطلبانه خون دست یافته است که این امر نشان از حس نوعدوستی و کمک به نیازمندان به خون و فرآوردهای آن در بین ایرانیان را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha