شواهد حاكی از آن است كه در بسیاری ‌ازموارد، شركت‌های بهره‌بردار در حجم انبوهی اقدام به پیكرتراشی جنگل كرده‌اند.

پرسه مافیای قاچاق چوب در جنگل‌های ایران

سلامت نیوز: شواهد حاكی از آن است كه در بسیاری ‌ازموارد، شركت‌های بهره‌بردار در حجم انبوهی اقدام به پیكرتراشی جنگل كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، جنگل‌های كشور در غفلت و بی‌تدبیری مسئولان تخریب می‌شوند. سوءمدیریت به‌جان جنگل‌های كشور افتاده است و هر روز درختان بیشتری در این بی‌تدبیری از جنگل‌های ایران محو می‌شوند. براساس آمار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در 10 سال گذشته وسعت جنگل‌ها با کاهش 14 هزار هکتاری مواجه شده است. همچنین طبق آمار مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست، در هر ثانیه 350 متر مربع جنگل و مرتع كشور نابود می‌شوند. نابودی ۱۸ میلیون اصله بلوط در غرب کشور، گواه روشنی بر این مساله است.

جنگل‌هایی كه با نابودی‌آن‌ها، ایران هر لحظه به بیابان‌شدن نزدیك‌تر می‌شود. خسارت سالانه بیابانی‌شدن كشور بیش از یك هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

پرسه مافیای قاچاق چوب در جنگل‌های ایران

جنگل، دیواری كه گویا كوتاه‌تر از آن این روزها پیدا نمی‌شود و هر روز قانونی برای آن مصوب می‌كنند. یك روز می‌گویند باید دام‌ها را از آن خارج كنند و روز دیگر قانون تنفس جنگل را مطرح می‌كنند. اما چرا با اجرای این قوانین، بازهم شاهد تخریب جنگل‌ها، رانش زمین و وقوع سیلاب در كشور هستیم.

در میان صدها عامل تخریب جنگل، مافیایی قاچاق چوب، عاملی است كه كمتر مسئولی تمایل به سخن گفتن درباره آن دارد. مافیایی كه دیگر پنهانی، درختان جنگل را قطع نمی‌كنند بلكه آشكار و جلوی چشم مسئولان هزاران درخت را قطع می‌كنند و آب از آب تكان نمی‌خورد.

موضوع مافیایی قاچاق چوب جنگل در دوره‌ای به مجلس شورای اسلامی رسید و طرح تحقیق و تفحص از سازمان منابع طبیعی نیز مصوب شد؛ تحقیق و تفحصی كه باوجود گذشت چندین سال تاكنون گزارش آن در مجلس قرائت نشده است. گزارشی كه در صورت قرائت آن، دلایل تصرف هزاران هکتار از منابع ملی و عمومی و غیردولتی توسط مافیا در آن روشن می‌شود.

شنیده‌ها حاكی از آن است كه قاچاقچیان چوب جنگل، اغلب شغل‌های پوششی مانند آرایشگری و رانندگی را انتخاب می‌كنند. قاچاقچیان معتقدند كه جنگل متعلق به آن‌هاست و دولت باید از حوزه آن‌ها بیرون برود؛ چرا كه به‌باور قاچاقچیان، دولت در اجرای طرح‌های جنگل‌داری، جنگل را غارت كرده است.

شركت‌های قانونی با تبر غیرقانونی

طبق قانون، پس از بهره‌برداری از جنگل، برای احیای دوباره به آن منطقه باید اجازه تنفس داده شوداما در دهه گذشته این قانون اجرا نشده است. به‌گفته كارشناسان محیط‌زیست، بسیاری از طرح‌های جنگل‌كاری كه در سال‌های اخیر اجرا شده است، به‌دلیل غیركارشناسی بودن آن از پایه و اساس اشتباه بوده و تاثیر منفی بر جنگل‌ها گذاشته است.

طبق قانون، بهره‌برداری از جنگل، توسط شركت‌های مشخص و به‌صورت قانونی انجام می‌شود اما براساس آمار در برخی موارد شاهد قانون‌شكنی توسط شركت‌های قانونی بوده‌ایم. شواهد حاكی از آن است كه در بسیاری ازموارد شركت‌های بهره‌برداری، در حجم انبوهی اقدام به پیكرتراشی جنگل كرده‌اند. به‌عنوان مثال شركت بهره‌برداری در منطقه ارم‌نكا نزدیك به هزار اصله درخت را قطع كرد اما روی آن سرپوش گذاشته شد و هیچ‌گاه خبری از این پیكرتراشی جنگل منتشر نشد. براساس قانون، هیچ‌گاه به هیچ شركتی اجازه قطع هزار اصله درخت در منطقه داده نشده است.

طرحی به‌نام تنفس جنگل

سال ۹۲ موضوع توقف بهره‌برداری و تنفس جنگل‌های كشور مطرح شد. پس از آن این طرح از سوی سازمان محیط‌زیست به عنوان طرحی برای نجات جنگل‌های کشور در دستور کار قرار گرفت. طرح تنفس 10 ساله جنگل در چند سال اخیر، موجب مناقشه و بحث‌های بسیاری شده كه قرار است در سال آینده به اجرا در آید. موافقان این طرح ، بازیابی و احیای دوباره جنگل‌ها را راه‌حل نجات جنگل‌ می‌دانند و مخالفان آن براین ‌باورند كه اجرای این طرح، صنعت چوب و كاغذ كشور را با مشكلات جدی مواجه می‌كند.

قطع درختان خارج از لیست سازمان جنگل‌ها

اجرایی شدن طرح تنفس 10 ساله جنگل، خبر خوشی برای دوستداران محیط زیست كشور به‌شمار می‌رود. اما این طرح نیز مانند هزاران طرح دیگر كشور با مشكلات و نقاط ضعفی مواجه است. یك كارشناس محیط زیست كه خواست نامش ذكر نشود، به«قانون» درباره طرح تنفس 10 ساله جنگل گفت:«براساس لیست سازمان جنگل‌ها درخت‌هایی كه خشك یا آفت زده هستند، مشخص و مهر می‌شوند. این لیست در اختیار شركت‌های بهره‌برداری برای انجام كار، قرار می‌گیرد. آن‌ها مجاز به قطع درختان طبق لیست سازمان جنگل‌ها هستند. تمام درختانی كه در طرح بهره‌برداری قرار دارند، زیر مجموعه سازمان منابع طبیعی محسوب می‌شوند. اما به‌طور معمول شركت‌های بهره‌بردار به لیست سازمان جنگل‌ها اكتفا نكرده و درختان خارج از لیست را نیز قطع می‌كنند. باتوجه به اینكه تا پایان زمستان سال جاری شركت‌ها مجاز به بهره‌برداری هستند و پس از آن طرح تنفس 10 ساله جنگل آغاز می‌شود، بهره‌برداری خارج از لیست سازمان شدت بیشتر پیدا كرده و درختان در حجم انبوهی قطع می‌شوند. شركت‌ها در توجیه این كار غیرقانونی، خشك یا آفت زده بودن آن‌ها را دلیل قطع عنوان می‌كنند. به‌عنوان مثال،آن‌ها كوچك‌ترین شكاف روی درخت را به‌عنوان آفت یا خشكی اعلام می‌كنند؛ نكته قابل توجه اینجاست كه روی بیشتر درخت‌های جنگل شكاف وجود دارد. حال با این بهانه واهی باید تمامی درختان جنگل را قطع كنیم».

پس از دولت اصلاحات هیچ طرح جنگل‌كاری نداشته‌ایم

این كارشناس محیط زیست با اشاره به نقش سازمان جنگل‌ها درباره قطع درختان خارج از لیست توسط شركت‌های بهره‌بردارگفت:« سازمان جنگل‌ها، تنها تعیین‌كننده نوع درخت قابل برداشت است. در طرح جنگل‌داری باید منطقه‌بندی انجام شود و برداشت، طبق آن صورت گیرد. پس از برداشت، آن منطقه از جنگل باید برای چندین سال به منظور احیای دوباره تعطیل شود. هنگامی‌كه جنگل احیا شد، فصل برداشت دوباره از آن شروع می‌شود. اما در سال‌های اخیر نه‌تنها تنفسی به جنگل داده نشده است بلكه بی‌رحمانه بر پیكر جنگل نیز تاخته‌اند. پس از دولت اصلاحات هیچ طرح جنگل‌كاری نداشته‌ایم. در این سال‌ها برداشت از جنگل تحت عنوان شكسته، خشكیده یا آفت زده انجام شده است».

برش درخت غیرقانونی است

باتوجه به مدت زمان اندك باقی مانده برای شركت‌های بهره‌بردار، شنیده‌ها حاكی از آن است كه برخی شركت‌ها اقدام به قطع درختان در حجم انبوهی كرده‌اند. این كارشناس محیط زیست در این‌باره گفت:« در سال جاری اجازه برش درخت صادر نشده است و فقط جمع‌آوری درختانی كه افتاده‌اند، باید صورت گیرد اما متاسفانه همچنان برش درخت رخ می‌دهد. یكی از نگرانی‌های ما از طرح تنفس جنگل، وجود تبصره‌ای است كه در آینده برخی شركت‌های سودجو می‌توانند از این مساله سوءاستفاده كنند. براساس این تبصره، شركت‌های بهره‌بردار مجاز به قطع درختان آفت‌زده هستند. با روی كار آمدن كلانتری در سازمان محیط زیست كه پیشتر نگاهی بهره‌بردار از جنگل داشته‌است، نگرانی‌ها ی فعالان و كارشناسان محیط زیست صدچندان شده است؛ چرا كه انتظار حمایت و برخورد با متخلفان باتوجه به دیدگاه حمایتی از شركت‌های بهره‌بردار جنگل، نمی‌رود».

تنفس جنگل، ضربه‌ای به صنایع چوب است

بهزاد انگورج معاون پیشین امور جنگل به «قانون» در‌باره طرح 10 ساله تنفس جنگل گفت:« برخی از كالاها را به هیچ‌وجه نمی‌توانیم از طریق واردات تامین كنیم. برای همین همه ما باید بدانیم در ارتباط با انواع صنایع دستی یا صنایع مبلمان از چوب‌های تازه استفاده می‌شود و به‌همین دلیل نمی‌توان چوب این صنایع را با واردات تامین كرد و طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها ما را با چالش‌های بسیاری مواجه می‌كند. درحالی كه ما می‌توانستیم یك‌سری تولیدات در داخل جنگل داشته باشیم، به‌دلیل اختلافات درخصوص این طرح یك بحران جدی به‌وجود آمده است».

اصلاحی كه ضربه می‌زند

انگورج همچنین اصلاح قانون قاچاق چوب را اشتباه و موجب بسته شدن دست سازمان جنگل‌ها بیان كرد و گفت: «پس از اصلاح قانون در خصوص قاچاق چوب در چند سال گذشته وضعیت بدتر شده است و در خیلی از مباحث، دست و پای مدیریت جنگل را بسته است. از عنوان قاچاق چوب ما به تعزیر رسیده‌ایم. بی‌تردید قاچاقچی كه می‌داند میزان جریمه عدد ناچیزی است و زندان و مجازات از این دست را ندارد، به‌راحتی قاچاق چوب انجام می‌دهد. متاسفانه قانون قاچاق بدون نظرخواهی یا مشورت با سازمان امور جنگل‌ها به‌عنوان متولی جنگل، اصلاح شد. درخصوص توقف بهره‌برداری از جنگل، مسئولان باید حرف مدیران جنگل را بشنوند، نه مدیرانی كه یك شب پای درخت نخوابیده‌اندو لحاف آسمان و تشك زمین را درك نكرده‌اند.آن‌ها چگونه می‌دانند كنترل قاچاق چوب یا سوداگری چوب توسط چه افرادی صورت می‌گیرد».

د‌‌‌‌‌‌‌‌و برابر آنچه كاشته‌ایم، جنگل‌زد‌‌‌‌‌‌‌‌ایی كرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌ایم

محمد‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌رویش با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در مجلس شورای اسلامی درباره بحران جنگل‌زدایی به‌ «قانون» گفت:«طبق گزارش‌های یكی از نمایند‌‌‌‌‌‌‌‌گان مجلس د‌‌‌‌‌‌‌‌ر كمیسیون اصل 90  كه منتشر شد‌‌‌‌‌‌‌‌ه، د‌‌‌‌‌‌‌‌ر طول 25 سال گذشته حدود چهار میلیون هكتار از راضی منابع طبیعی تغییركاربری پید‌‌‌‌‌‌‌‌ا كرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌است؛ د‌‌‌‌‌‌‌‌رحالی كه سازمان منابع‌طبیعی كشور د‌‌‌‌‌‌‌‌ر طول عمر 125 سال خود‌‌‌‌‌‌‌‌ تنها دو میلیون هكتار جنگل‌كاری انجام داده است. این آمار نشان‌دهنده این مساله است كه سازمان منابع طبیعی بیش از د‌‌‌‌‌‌‌‌و برابر درخت‌هایی كه كاشته، جنگل‌زد‌‌‌‌‌‌‌‌ایی كرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. نكته قابل توجه اینجاست كه تمامی این تغییركاربری‌ها با مجوزهای قانونی و رسمی صورت گرفته است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha