رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی گفت: اگرچه بارها انتقادات جدی از سوی انجمن علمی به وزارت بهداشت در خصوص شرح وظایف و شرایط احراز مددکاران اجتماعی در بیمارستان ها اعلام شده ولی هنوز تغییر جدی در این حیطه دیده نشده است."

لزوم بازبینی جدی وزارت بهداشت در مورد حرفه مددکاری اجتماعی/رشته های غیرمرتبط در بیمارستان ها به جای مددکاران ارائه خدمت می کنند

سلامت نیوز:رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی گفت: اگرچه بارها انتقادات جدی از سوی انجمن علمی به وزارت بهداشت در خصوص شرح وظایف و شرایط احراز مددکاران اجتماعی در بیمارستان ها اعلام شده ولی هنوز تغییر جدی در این حیطه دیده نشده است."


به گزارش سلامت نیوز، با برگزاری جلسات رای اعتماد به کابینه دولت دوازدهم، دکتر هاشمی قاضی زاده بار دیگر رای اعتماد قاطع مجلس شورای اسلامی را برای تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت دوازدهم کسب کرد. به گزارش وبدا، ایشان مهم ترین برنامه خود در دولت دوازدهم را تداوم و ارتقای طرح تحول سلامت در قالب برنامه ششم توسعه اعلام کرد و ماموریت اصلی وزارت بهداشت را توجه به "پیشگیری" از طریق استمرار نظام ارجاع، پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت عنوان کرده است. سخنگوی وزارت بهداشت نیز در نشست خبری خود عنوان کرد: ساختار نظام سلامت را به منظور تقویت تولیت حوزه سلامت اصلاح خواهیم کرد و رصد مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت مثل اعتیاد، طلاق، بیکاری و آلودگی محیط زیست از برنامه های وزارت بهداشت در دولت دوازدهم خواهد بود.


آنچه وزارت بهداشت دولت دوازدهم را با دوره های پیشین متمایز خواهد کرد کلیدواژه هایی چون توجه به پیشگیری و نیز رصد عوامل اجتماعی موثر بر سلامت خواهد بود. حلقه های مفقوده ای که تا پیش از این در سایه امر درمان پوشیده شده بود. به بهانه انتخاب مجدد آقای وزیر و برنامه های پیشنهادی ایشان به سراغ رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی رفتیم تا نقش مددکاران اجتماعی بیمارستان ها در برنامه های آتی وزارت بهداشت را جویا شویم.


دکتر مصطفی اقلیما گفت: "در چند سال اخیر با اجرای طرح تحول سلامت، تا حدود بسیاری بار مالی از دوش خانواده ها و بیماران برداشته شد و بالتبع آن نقش مددکار اجتماعی از حمایت مالی صرف به سوی حمایت های اجتماعی و ایفای نقش های تخصصی تغییر کرد با این وجود اگرچه در حال حاضر تعداد قابل توجهی مددکار اجتماعی در بدنه وزارت بهداشت مشغول ارائه خدمت هستند، هنوز به درک درستی از نقش خود در این سیستم نرسیده اند. این در شرایطی است که خدماتی که مددکاران اجتماعی در بیمارستان ها ارائه می دهند ممکن است تاثیر فوری نداشته باشد ولی بلاشک تاثیر طولانی مدت بر زندگی فرد خواهند داشت و اگر فرد متخصص در این جایگاه حضور نداشته باشد می تواند صدمات جبران ناپذیری بر زندگی افراد وارد کند . اگرچه بارها انتقادات جدی از سوی انجمن علمی به وزارت بهداشت در خصوص شرح وظایف و شرایط احراز مددکاران اجتماعی در بیمارستان ها اعلام شده ولی هنوز تغییر جدی در این حیطه دیده نشده است."


وی در پاسخ به اینکه فکر میکنید چه تغییراتی باید در وزارت صورت بگیرد تا مددکاران اجتماعی بتوانند خدمت راستین خود را به بیماران و همراهان آنان ارائه دهند،گفت: "از سال گذشته خبرهایی از معاونت درمان رسید که فرایند های اجرایی خدمات مددکاری اجتماعی  در حال تدوین است که با ابلاغ آنها می توان امیدوار بود که حرفه مددکاری اجتماعی در بیمارستان و مراکز درمانی به سوی حرفه ای شدن گام برداشته و به ایجاد وحدت رویه و شفاف سازی خدمات مددکاران کمک کند. بازتعریف مددکاری اجتماعی در سیستم بهداشت و درمان منجر به ارائه خدمات باکیفیت درمانی به بیماران و خانواده های آنها خواهد شد و نگاه پیشین که محدود به ارائه خدمات مددکاری اجتماعی صرف در راستای حمایت مالی و تخفیف به بیماران بود و ضربه مهلکی به این رشته تخصصی وارد کرده بود را تصحیح خواهد کرد. طبق گزارش معاونت درمان این طرح در چند بیمارستان هم اجرا شده و پس از رفع ایرادات اجرایی در حال حاضر آماده ابلاغ به بیمارستان های سراسر کشور است."


دکتر اقلیما تاکید کرد:"نیاز به حضور حرفه ای مددکاری اجتماعی با شرح وظایف تخصصی حلقه مفقوده نظام سلامت ماست. ما میبینیم که در سیاست های کلان نظام سلامت کشور که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده نیز بر اتخاذ رویکرد سلامت همه جانبه تاکید شده است و از جمله ابعاد مهم سلامت، بعد اجتماعی آن و عوامل اجتماعی که می تواند بر بیماری تاثیرگذار باشد که در این حیطه مددکاران اجتماعی در دوران تحصیل خود به خوبی آموزش دیده اند و وزارت بهداشت می تواند به بهترین نحو از این کارشناسان خود بهره مند شود. کما اینکه خود وزیر بهداشت نیز از جمله برنامه های خود در دولت دوازدهم را توجه بیشتر به عوامل اجتماعی که باعث تهدید سلامتی می شود را عنوان نمود".


دکتر اقلیما با ابراز گلایه از مسئولان وزارت بهداشت در دوره های قبل، افزود: "حال سوال ما این است که علی رغم نیاز شدید وزارت بهداشت به این حرفه عجیب است که با وجود تلاش همه جانبه معاونت درمان و تیم تخصصی مددکاری اجتماعی حاضر در آن ، این فرایندها ابلاغ کشوری نمی شود و وزیر محترم این اقدام مهم را نادیده می گیرد. وزارتی که پرچم دار اقدام در راستای سلامت همه جانبه تک تک افراد جامعه است چگونه میتواند بعد مهم عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و بیماری را نادیده بگیرد و نیروی متخصص خود را تبدیل به یک اپراتور صرف کارهای کامپیوتری کند؟ با توجه به اعلام کابینه دولت دوازدهم و ابقای جناب آقای وزیر، از ایشان که شجاعانه باعث تحول چشمگیری در نظام سلامت کشور شدند درخواست داریم تلاش بیشتری در راستای توجه همه جانبه به امر سلامت داشته باشند و این قول را به ایشان میدهیم مددکاران اجتماعی میتوانند بازوی اجرایی متخصصی برای دستیابی به اهداف کلان نظام سلامت باشند.

وی در پایان گفت:امید است آقای وزیر هرچه سریع تر دستورالعمل های تخصصی را ابلاغ کند و با قرار دادن مددکاران اجتماعی متخصص در جایگاه خود به این وضعیت نابسامان رسیدگی کند. همچنین از جناب آقای وزیر میخواهیم همان طور که در صحبت های خود همیشه به تخصصی شدن کادر بیمارستان ها و شایسته سالاری توجه ویژه داشته اند، در مورد حرفه مددکاری اجتماعی نیز بازبینی جدی داشته باشند. علی رغم اینکه بیش از بیست سال است که در خود مجموعه وزارت بهداشت، مددکار اجتماعی متخصص فارغ التحصیل می شود ولی شاهد آن هستیم که در بیمارستان ها تعداد زیادی از رشته های غیر مرتبط مثل پرستاری و روانشناسی و حسابداری و ... در جایگاه مددکار اجتماعی در حال ارائه خدمت هستند. به خصوص با اجرای این طرح جدید نیاز است که آقای وزیر دستور اکید بدهند به جز مددکار تخصصی کسی در این جایگاه قرار نگیرد."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha