اهالی شوش، سال‌هاست خانه خورشید را با کوچه‌ای خاک‌گرفته، دری آهنی و بدون تابلو و با زنان بهبود‌یافته از اعتیاد می‌شناسند. اما خانه‌ای که زیر فشارهای ساختاری و فرهنگی، سال‌هاست با مقاومت مدیران و تلاش اعضایش به سختی سرپا مانده است این روزها حال و روز خوشی ندارد.

«خانه خورشید» در آستانه تخریب و تعطیلی است

سلامت نیوز:  اهالی شوش، سال‌هاست خانه خورشید را با کوچه‌ای خاک‌گرفته، دری آهنی و بدون تابلو و با زنان بهبود‌یافته از اعتیاد می‌شناسند. اما خانه‌ای که زیر فشارهای ساختاری و فرهنگی، سال‌هاست با مقاومت مدیران و تلاش اعضایش به سختی سرپا مانده است این روزها حال و روز خوشی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه در ادامه می نویسد: خانه‌ای که تنها پناهگاه زنان و کودکان در معرض آسیب این منطقه بود چند روزی است که در معرض تخریب است. گودبرداری غیراصولی یک مسجد در مجاورت «خانه خورشید» ابتدا به اتاق دندان‌پزشکی و کارگاه اشتغالزایی این بنا آسیب رساند و حالا خبر می‌رسد کل ساختمان در آستانه تخریب است. لیلا ارشد، مدیرعامل خانه خورشید در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه»، می‌گوید: «مأموران شهرداری از ما خواسته‌اند تا ایمن‌سازی کامل محل، گود‌برداری خانه را تعطیل کنیم و ما مجبوریم برای جلوگیری از بروز هر فاجعه‌ای که جان زنان و کودکان این مرکز را تهدید می‌کند به این خواسته تن دهیم. اما واقعیت این است که نمی‌دانیم چه بر سر خانه خورشید خواهد آمد...»

روز پنجشنبه، دوم شهریور بود که خبری در گروه‌های تلگرامی و برخی از شبکه‌های مجازی دست به دست شد. خبر این بود: «گودبرداری یک مسجد در مجاورت «خانه خورشید، مرکز حمایت از زنان بهبودیافته» که در محله شوش تهران واقع شده است، موجب واردآمدن آسیب به بخش‌هایی از بنای این ساختمان شده، به شکلی که اتاق دندان‌پزشکی و کارگاه این بنا در آستانه تخریب قرار دارد.»لیلا ارشد، مدیرعامل خانه خورشید، در همان روز اعلام کرده بود که گودبرداری برای «خانه خورشید» بسیار آسیب‌رسان است. اتاق دندان‌پزشکی‌ای که سال گذشته برای اولین‌بار جهت ارائه خدمات به زنان HIV مثبت طراحی شده بود در معرض تخریب جدی قرار دارد و در صورت تخریب آن، زنان زیادی از این خدمات محروم خواهند شد. حالا با گذشت سه روز از انتشار خبر اوضاع وخیم‌تر شده است.

مدیرعامل خانه خورشید در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید: با وجود هشدارهایمان مبنی‌بر گودبرداری غیراصولی، همچنان این گودبرداری ادامه دارد و به ما اعلام شده که بهتر است برای جلوگیری از بروز اتفاق ناگواری ساختمان را تخلیه کنیم. مدیرعامل خانه خورشید در رابطه با تعطیلی خانه خورشید می‌گوید: درحال‌حاضر گروهی از شهرداری به خانه خورشید آمده‌اند و توصیه‌شان به ما این است که به‌دلیل خطرناک‌بودن وضعیت چند روزی خانه را تعطیل کنیم تا ایمن‌سازی انجام شود گرچه من چندان به صحبت‌هایی که شده است، اطمینان ندارم اما امیدوارم با انجام ایمن‌سازی مجددا خانه خورشید را بازگشایی کنیم. این در حالی است که به گفته ارشد، باوجود اینکه از هیأت‌امنای مسجدی که نزدیکی این خانه واقع شده خواسته شده که عملیات گودبرداری را متوقف کنند اما در بازدید مأموران شهرداری مشخص شده شب گذشته (جمعه سوم شهریور) هم گودبرداری صورت گرفته است بدون اینکه ایمن‌سازی صورت بگیرد. او می‌گوید: شرایط گودبرداری مسجد مجاور خانه خورشید به شکلی است که ممکن است کل این خانه در معرض تخریب قرار گیرد، به‌همین‌دلیل به خاطر حفاظت از جان افرادی که در این خانه رفت‌وآمد می‌کنند، ناچاریم پیش از اینکه هر حادثه‌ای اتفاق بیفتد، چند روزی این خانه را تعطیل کنیم. با وجود اینکه مدیرعامل خانه خورشید برای حفظ جان اعضای این خانه قصد دارد این مؤسسه را تا پایان کار ایمن‌سازی ساختمان مجاور تعطیل کند اما به گفته او، زنان این خانه از او خواسته‌اند اجازه ندهد حتی برای چند روزی خانه تعطیل شود.

ارشد دراین‌باره می‌گوید: زنانی که در کارگاه‌های ما مشغول به فعالیت هستند، خیلی اصرار کردند که باهم به شهرداری برویم و شهردار را در جریان مسائل اینجا قرار دهیم و از او بخواهیم که کاری برای این مرکز کند. به گفته ارشد، تعدادی از افرادی را که در خانه خورشید رفت‌وآمد می‌کنند زنان و کودکان آسیب‌پذیری تشکیل می‌دهند که برای گرفتن خدمات مشاوره‌ای، اشتغال در کارگاه‌های مونتاژ کالاها و استفاده از خدمات دندان‌پزشکی به این مرکز مراجعه می‌کنند. در سال‌های گذشته یکی از فعالیت‌های این مؤسسه غیردولتی حمایت از زنان آسیب‌پذیر، ایجاد کارگاه‌هایی برای بازتوانی زنان بهبودیافته بوده است. زنان بهبود‌یافته در این کارگاه‌ها به مونتاژ کالاهایی که از سوی برخی از شرکت‌ها به این مؤسسه ارجاع می‌شد، می‌پرداختند و در زمان مشخص تحویل می‌دادند. حالا با تعطیلی خانه خورشید عملا این بخش از کار هم تا مدت نامعلومی به تعویق خواهد افتاد.

ارشد دراین‌باره می‌گوید: هم‌اکنون چهار سری کار در کارگاه‌های ما وجود دارد که باید در مدت شخصی تحویل داده شوند. اینها هم قیمت دارند و هم اینکه کارفرمایی که کار را به ما سفارش داده باید در مدت معینی کارش را تحویل بگیرد. حالا با تعطیل شدن خانه خورشید عملا این کارها هم روی زمین می‌ماند و اگر اعتبارمان از دست برود و بدقول شویم، ممکن است دیگر به ما کار ندهند. اگر هم سفارش داشته باشیم که با توجه به این وضعیتی که برای ما ایجاد کرده‌اند، نمی‌توانیم از پس این کارها برآییم. این درحالی است که در سال‌های اخیر زنان بهبودیافته زیادی در این کارگاه‌ها امید به زندگی از دست‌رفته خود را باز‌می‌یابند و از محل فعالیت‌های این‌چنینی بخش زیادی از نیروی از دست‌رفته خود را برای بازگشت به جامعه به دست می‌آورند. بااین‌حال، همواره طی سال‌های گذشته خانه خورشید به‌عنوان یک مرکز غیردولتی و مستقل حمایت از زنان بهبود‌یافته، در معرض فشارهای مختلف قرار گرفته بود؛ فشارهایی که حالا موجودیت این خانه را در معرض تهدید قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha