وقتی تعرفه های سال ۹۶ در هیات وزیران تصویب و مشخص شد تعرفه برخی رشته ها از جمله بیهوشی کاهش یافت و موج اعتراضات به وزارت بهداشت شدت گرفت، اما این پایان ماجرا نبود.

جلسات تعرفه بی نتیجه ماند/ متخصصان بیهوشی «رودست» خوردند

سلامت نیوز:وقتی تعرفه های سال ۹۶ در هیات وزیران تصویب و مشخص شد تعرفه برخی رشته ها از جمله بیهوشی کاهش یافت و موج اعتراضات به وزارت بهداشت شدت گرفت، اما این پایان ماجرا نبود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، به دنبال شدت گرفتن اعتراضات متخصصان بیهوشی به نحوه تعیین تعرفه های پزشکی سال ۹۶، تصمیماتی در وزارت بهداشت اتخاذ شد تا مانع از ادامه این اعتراضات شود. رئیس و اعضای انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران، جلساتی را با وزیر بهداشت، وزیر رفاه، نمایندگان مجلس و حتی مقامات دولت یازدهم برگزار کردند تا شاید بتوانند نسبت به اصلاح تعرفه های بیهوشی و کاستن از شدت اعتراض متخصصین این رشته موفق شوند. اما، شواهد امر حاکی از این است که بعد از انتخابات نظام پزشکی و همچنین تشکیل دولت دوازدهم، وضعیت به روال گذشته برگشته و متخصصین بیهوشی «رودست» خورده اند!

دکتر دامون آزاد احیائی متخصص بیهوشی در این ارتباط به خبرنگار مهر، می گوید: به جای کاهش ناعادلانه تعرفه های برخی رشته ها می توانند در خریدهای میلیاردی تجهیزات پزشکی که بعضا غیر لازم است، صرفه جویی و مدیریت هزینه داشته باشند.

وی با اشاره به تغییراتی که در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت در سال ٩٤ صورت گرفت، می افزاید: این تغییرات درآمد برخی متخصصان را بیش از گذشته افزایش داد اما از درآمد کم سایر رشته ها از جمله بیهوشی کم شد و در نتیجه بی عدالتی بین رشته ای پررنگ تر شد.

این متخصص بیهوشی معتقد است که معاون درمان وزارت بهداشت در ١١ مرداد ٩٦، در اقدامی کاملا یکسویه انجام آنژیوگرافی اورژانسی برای متخصصان قلب را از شمول طرح پلکانی خارج کرد که معنای آن عدم کاهش تعرفه آنها مثل سایر رشته ها بود که این نیز بر خلاف عدالت بین رشته ای بود و موجبات اعتراض سایر رشته ها را فراهم کرد.

وی می گوید: رشته بیهوشی که رشته ای کاملا حیاتی و دارای موارد اورژانسی بسیار است از دید وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه به عمد مغفول واقع شده اما خدمات قلب و چشم به خوبی به چشم می آیند و شورای عالی بیمه به سمت خدمات آنها دست اندازی نمی کند.

آزاد می افزاید: متخصصین بیهوشی در اتاق عمل و آی سی یو مشغول فعالیت هستند و رابطه مستقیم مالی با بیماران ندارند و لذا پدیده زیرمیزی توسط این گروه در گذشته هم انجام نمی شد.

وی با عنوان این مطلب که یک اشتباه متخصص بیهوشی مساوی با مرگ بیمار است، می گوید: ابلاغ کاهش ناعادلانه تعرفه بیهوشی توسط وزارت بهداشت و نارضایتی و بی انگیزگی متخصصان بیهوشی خواه ناخواه بر سلامت بیماران اثرگذار است.

توافقات قبل از انتخابات نظام پزشکی

پس از رایزنی های گسترده در راستای احقاق حقوق از دست رفته متخصصان بیهوشی، جلسه با وزیر بهداشت در ۱۴ تیر ۹۶ میسر شد که در این جلسه قائم مقام وزارت بهداشت حضور داشت.

در این جلسه رئیس انجمن بیهوشی و دیگر اعضا، هر آنچه در توان داشتند در راستای تبیین وضع موجود، التهاب تک تک متخصصان بیهوشی و احساس ناراحتی عمیق  از بی عدالتی بین رشته ای بیان داشته و مدارک خود را پیرامون کاستی ها ارائه کردند.

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت نیز در این جلسه، بیهوشی را رشته ای بسیار حیاتی و نقش آفرین و محوری دانسته و بر حق متخصصان بیهوشی به مثابه یک جامعه بزرگ و ارزشمند بارها تاکید داشته و اشاره کرد که مخالف جدی کاهش تعرفه ها است.

تیم مذاکره کننده در ادامه به مدت ۴ ساعت ضمن جمع بندی رخدادها و تبیین وضع موجود مقرر کرد رایرنی با اعضای شورای عالی بیمه با شتاب بیشتری در راستای تغییر وضع موجود انجام شود.

جلسه رئیس انجمن بیهوشی ایران و دبیر بورد بیهوشی با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در تاریخ ۱۷ تیر ۹۶، در ادامه همین جلسات بود.

در این جلسه شرح مفصلی از اعتراضات بر حق متخصصین بیهوشی در خصوص کاهش ۲۵ درصدی تعرفه رشته بیهوشی مطرح شد و همگامی وزارت رفاه را مبنی بر درخواست ایفاد اصلاحیه بر مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۲۸ خرداد جهت اعاده عدالت   خواستار شدند.

نمایندگان رشته بیهوشی روز شنبه ۲۴ تیر ۹۶ به دیدار رئیس شورای عالی بیمه و وزیر رفاه رفتند.

این جلسه پس از بررسی های کارشناسی متعدد و به پیشنهاد وزیر بهداشت صورت گرفت که توصیه کرده بود جهت رفع مشکل لازم است رایزنی با وزیر رفاه و اعضای شورای عالی بیمه نیز صورت گیرد.

در این جلسه دکتر محمد جهانگیری معاون برنامه ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز حاضر بود. تیم نمایندگان انجمن آنستزیولوژی و مراقبت های ویژه ایران شامل دکتر علیرضا سلیمی رئیس انجمن، دکتر اتایک نجفی دبیر انجمن، دکتر افشین جعفرزاده عضو هیات مدیره و دکتر علی حاجی قاسمعلی بازرس انجمن و دکتر خلیل پسته ای عضو کمیته صنفی بود و دکتر سید سجاد رضوی نیز به عنوان دبیر بورد رشته بیهوشی در جلسه حضور داشت.

در این جلسه ، نمایندگان رشته بیهوشی ضمن تشریح دقیق  عدم کارشناسی کاهش ۲۵ درصدی تعرفه بیهوشی، نیاز به اصلاح و توقف این تصمیم گیری غیر ضروری و اقدام فوری در راستای پاسخ دهی به خواست جامعه  ۴۰۰۰ نفری خانواده بیهوشی و اقدام در راستای اصلاح برخی امور از جمله به رسمیت شناختن بالینی بودن رشته بیهوشی و مراقبت های ویژه بیان نموده و تاکید نمودند این اقدامات کمترین کاری است که در کوتاه مدت می توان در راستای پاسداشت حقوق جامعه ای بزرگ انجام داد که همواره رعایت قانون و اخلاق را مد نظر قرار داده و همواره از شائبه های غیر اخلاقی چون زیرمیزی و دیگر پدیده های مذموم مبرا بوده و روا نیست این جامعه مسئولیت پذیر و قانون گرا این چنین مورد جفا و بی مهری قرار گیرد.

در ادامه جلسه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاون برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی دید گاه های کارشناسی خود را در راستای تایید اصولی نمایتدگان انجمن بیان کردند و سپس دبیر بورد بیهوشی ابعاد این رخداد را از زوایه کارشناسی مورد بررسی قرار داد.

در پایان این جلسه دو ساعته، وزیر رفاه ، ایرادهای وارده را قابل توجه خوانده و آن را کارشناسانه ارزیابی کرد و با قول همکاری کامل در راستای احقاق حقوق جامعه بزرگ بیهوشی، مقرر کرد  که همگام با وزیر بهداشت و دیگر نهادهای بیمه گر این مسئله در اسرع وقت بررسی شود همچنین دستور بازبینی کتاب تعرفه را در راستای حفظ حقوق جامعه بزرگ بیهوشی و با الحاظ رعایت دقیق عدالت بین رشته ای صادر کرد.

با شروع بکار دولت دوازدهم و برگزاری انتخابات نظام پزشکی، شنیده ها حکایت از آماده شدن کتاب تعرفه ها دارد که بدون توجه به اعتراضات برخی رشته های پزشکی از جمله بیهوشی تصویب شده است. به نظر می رسد که جلسات با وزاری بهداشت و رفاه، و البته سایر مقامات و مدیران حوزه سلامت، راه به جایی نبرده و متخصصان بیهوشی رودست خورده اند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha