مدیر دفتر سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت با اشاره به برخی از اختلافات بین جامعه اپتومتری و چشم پزشکی گفت: ایجاد قانون جامع خدمات چشم پزشکی و تعامل و گفت‌وگو بین این دو صنف می‌تواند اختلافات آنها را برطرف کند.

ضرورت تعامل چشم پزشکان و اپتومتریست‌ها

سلامت نیوز:مدیر دفتر سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت با اشاره به برخی از اختلافات بین جامعه اپتومتری و چشم پزشکی گفت: ایجاد قانون جامع خدمات چشم پزشکی و تعامل و گفت‌وگو بین این دو صنف می‌تواند اختلافات آنها را برطرف کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، سیدفرزاد محمدی در حاشیه بیستمین کنگره اپتومتری ایران در ارتباط با برخی از اختلافات میان چشم پزشکان و اپتومتریست‌ها اظهار داشت: مشکل ما در جامعه این بوده که اصولاً به جای اینکه با هم صحبت کنیم، درباره هم صحبت کرده و در واقع همین مسئله سبب بروز اختلاف در حوزه‌های گوناگون می‌شود.

وی با بیان اینکه من به شخصه در ارتباط با فعالیت اپتومتریست‌ها دید حرفه‌ای و اخلاقی دارم، گفت: مکلف هستیم که در این راستا با یکدیگر تعامل و گفت‌وگو کنیم و قدرشناس هم باشیم، البته نمایندگان هر دو گروه حرف‌هایی می‌زنند که در واقع بازتاب واقعی در عمل نیست و ما چشم‌پزشکان، اپتومتریست‌ها را بهترین همکاران خود می‌دانیم، ما با آنها همراه با پرستاران یک تیم هستیم.

مدیر دفتر سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت تصریح کرد: اپتومتریست‌ها تقاضای طبابت به صورت مستقل دارند که باید توجه داشت که دامنه طبابت مورد مناقشه و گاهی سوءتفاهم میان صنف چشم‌پزشکان و اپتومتریست‌ها است و این همان مشکلی است که ماماها و متخصصان زنان نیز گاهی با آن مواجهند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از اپتومتریست‌ها مشاهده شده که از لفظ متخصص بینایی برای خود استفاده می‌کنند، گفت: این مسئله از لحاظ عرفی و حقوقی دچار مشکل بوده و باید از آن اجتناب کرد و با نگاه پیش‌رو نه انفعالی، حد و حدود خدمات را باید تعیین کرد.

این عضو انجمن چشم‌پزشکی ایران بیان داشت: اپتومتریست‌ها می‌توانند در حوزه‌هایی همچون شناسایی خطاهای انکساری، تمرینات بینایی، معاینه عینک و تجویز آن فعالیت کنند، ولی تجربه در دنیا نشان داده که زمانی که آنها با چشم‌انداز حرفه‌ای وارد حوزه اختصاصی چشم‌پزشکی می‌شوند، اختلافات زیادی میان دو صنف ایجاد شده است.

وی افزود: ایجاد قانون جامع خدمات چشم‌پزشکی برای رفع این مشکلات لازم است و بنده در وزارت بهداشت پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌ام، از طرفی رشته پرستاری حرفه‌ای چشم نیز می‌تواند راه‌اندازی آن بسیار مؤثر باشد، ولی به هیچ وجه ما تلاش نکرده‌ایم که با اقدامات خود در جهت حذف اپتومتریست‌ها گام برداریم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha