زندگی برای خیلی‌ها بدون شکلات معنا و مزه‌ای ندارد. گشت‌و‌گذار در مغازه‌های شکلات‌فروشی و دیدن قفسه‌های رنگ به رنگ، هوش از سر این عده چنان می‌پراند که دست به جیب می‌شوند؛ بدون اینکه به تاریخ مصرف آن نگاهی بیندازند.

تخفیف‌های‌‌ وسوسه‌کننده برای خوشمزه‌های بیماری‌زا

سلامت نیوز: زندگی برای خیلی‌ها بدون شکلات معنا و مزه‌ای ندارد. گشت‌و‌گذار در مغازه‌های شکلات‌فروشی و دیدن قفسه‌های رنگ به رنگ، هوش از سر این عده چنان می‌پراند که دست به جیب می‌شوند؛ بدون اینکه به تاریخ مصرف آن نگاهی بیندازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، برای عده‌ای دیگر قیمت تعیین‌كننده است. همین كه سه‌تای آن را با قیمتی كمتر از حد معمول عرضه كنند، خرید می‌كنند. بسیاری از این تنقلات خوشمزه خارجی تاریخ مصرف گذشته هستند یا روزهای كمی تا انتهای انقضایشان باقی مانده است.

    تاریخ‌ها را چك كنید

رضا طهرانی، یكی از فروشندگان این صنف در مورد تاریخ مصرف این خوراكی‌ها گفت: تقریبا ۲۰درصد از شكلات‌هایی كه در بازار وجود دارد از راه قاچاق وارد می‌شود. بیشتر شركت‌های وارد‌كننده از تخفیف‌های شركت‌های اصلی برای شكلات‌هایی كه ۶‌ماه تا پایان تاریخ مصرفشان مانده، استفاده می‌كنند و با قیمتی به نسبت مناسب به‌دست مشتری‌های خود در داخل كشور می‌رسانند. از آنجایی كه شكلات‌های خارجی مرجوعی ندارد، هر‌ماه با قیمتی پایین‌تر عرضه می‌شود. مردم باید علاوه بر قیمت حتما به تاریخ مصرف این دست خوراكی‌ها و برچسب زرد وزارت بهداشت آن توجه كنند. برخی از این شكلات‌ها تاریخ مصرفشان گذشته است.

در حوزه محصولات سلامت‌محور حتما باید زنجیره حفاظتی لازم رعایت شود. در محصولات خوراكی قاچاق این فرایند طی نمی‌شود. اگرچه به اعتقاد دكتر عباسعلی پوربافرانی، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس برخی از این مواد خوراكی از لحاظ تولید نیز در كشور تولید‌كننده مجوز تولید ندارند. وی در گفت‌وگو با همشهری گفت: این در حالی است كه حتی مواد خوراكی كه با مجوز وارد كشور می‌شود بعضا با مشكل كیفیت روبه‌روست، چه برسد به محصولاتی كه بدون نظارت به‌دست مصرف‌كننده می‌رسد. این مقام ناظر معتقد است: اگرچه نظارت‌های موجود در وزارت بهداشت و جهادكشاورزی و... لازم و ضروری است اما برای مقابله با كالاهای قاچاق نیاز به همكاری همه مردم است.

    عوارض جسمی قاچاق

خوراكی‌هایی كه به‌صورت فله‌ای، تاریخ مصرف گذشته و یا نزدیك به زمان انقضا مصرف شوند، عوارض خاص خود را دارند. این عارضه‌ها كمتر به‌صورت گوارشی است و در درازمدت خود را نشان می‌دهد. دكتر ایمانی، متخصص تغذیه درباره مضرات بلندمدت مصرف خوراكی‌های تاریخ مصرف گذشته گفت: مهم‌ترین عارضه مصرف مواد غذایی فاسد، مسمومیت غذایی است كه با علائم گوارشی شناخته می‌شود اما برخی دیگر از عوارض بر اثر مصرف طولانی‌مدت مواد غذایی بروز می‌یابد. تجمع مواد مضر در بدن می‌تواند ریسك بیماری‌های قلبی-عروقی، انواع سرطان‌ها خصوصا سرطان‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های تنفسی و حتی بیماری‌های پوستی (مثلا ایجاد لك، تیرگی و كدر شدن پوست و...) را افزایش دهد.

دكتر حامد پورآرام، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره مضرات واردات قاچاق به همشهری گفت: در بسیاری از موارد، خوراكی‌ها از بسته‌بندی خارج می‌شود و به‌صورت فله‌ای و ارزان به فروش می‌رسد. مردم باید تا جایی كه امكان دارد از خرید چنین محصولاتی خودداری كنند. برخی از این محصولات حاوی چربی هستند و مصرف آن خارج از زمان مطلوب و پیشنهادی كارخانه، می‌تواند آن چربی سالم را به ماده مضری تبدیل كند كه سلامت افراد به‌خصوص گروه‌های آسیب‌پذیر مانند كودكان را به‌طور جدی به خطر بیندازد.

    بادام هندی‌های بازار قاچاق است

خیلی از تنقلات موجود در بازار برچسب زرد وزارت بهداشت را ندارد و به‌صورت فله‌ای و قاچاق وارد كشور می‌شود. همایون هاشمی، عضو كمیسیون بهداشت مجلس در مورد این تنقلات گفت: بسیاری از مواد غذایی كه به‌صورت قاچاق وارد كشور می‌شود، به‌صورت حتمی دارای مشكل است. برای نمونه واردات بادام هندی در 2سال گذشته طبق آمار رسمی گمرك صفر بوده و از آنجا كه این محصول تولید داخلی ندارد، بنابراین بادام‌های موجود كه به وفور در بازار وجود دارد، به‌صورت قاچاق تهیه می‌شوند. این در حالی است كه دكتر سیدضیاء‌الدین مظهری، متخصص تغذیه در مورد آجیل‌های تاریخ مصرف گذشته و كهنه موجود در بازار گفت: درصورتی كه خشكبار به نحو صحیح نگهداری نشوند، سمی به نام آفلاتوكسین تولید می‌كنند كه باعث ایجاد سرطان در افراد مصرف‌كننده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha