شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 222966

در پی كاهش 25 درصدی تعرفه، متخصصان بیهوشی تهدید كرده‌اند بیماران را بیهوش نمی‌كنند!

تهدید حذف بیهوشی، درد تازه بیماران

سلامت نیوز:مطابق تعرفه‌های اعلام‌شده در سال 96 رشته بیهوشی چیزی حدود 25 درصد كاهش تعرفه‌ای داشته است.

به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: این كاهش تعرفه موجب شد تا متخصصان این رشته دست به افشاگری‌هایی علیه وزارت بهداشت بزنند و از پشت‌پرده افزایش درآمد جراحان با اجرای طرح تحول بگویند. این پشت‌پرده‌ها كه از مدت‌ها قبل رو شده بود، تأثیری در تغییر تعرفه‌های بیهوشی نداشت و برگزاری جلساتی با وزرای بهداشت و رفاه و نمایندگان مجلس هم به جایی نرسید به خصوص وقتی انتخابات ریاست جمهوری انجام شد و نتیجه نیز بیرون آمد. حالا متخصصان بیهوشی دست به تهدید زده‌اند؛‌تهدیدی كه البته گزندی به وزارت بهداشت و وزارت رفاه و بیمه‌ها وارد نمی‌كند، بلكه این متخصصان با شكایت به دیوان عدالت اداری تهدید كرده‌اند اگر پاسخ عادلانه نگیرند برخی بیماران را بیهوش نمی‌كنند!

 

 

گام سوم طرح تحول سلامت كه اجرایی شد، مزد درمان از 120 تا 300 درصد رشد داشت. حالا اما كفگیر طرح تحول به ته دیگ خورده و ناگزیر باید برخی اصلاحات تعرفه‌ای اعمال شود. در این میان ذی‌نفعان رشته‌هایی كه با كاهش تعرفه مواجه شده‌اند، معتقدند این كاهش عادلانه و كارشناسی نیست و در عمل مزد رشته‌هایی كاهش‌یافته كه قدرت نفوذ كمتری برای چانه‌زنی بر سر تعرفه‌ها داشته‌اند. نكته جالب توجه اینجاست كه به گفته اتابك نجفی، دبیر انجمن بیهوشی رئیس ستاد سلامت دكتر روحانی، قبل از انتخابات كاهش تعرفه‌ها را منتفی دانسته‌است و قول داده بود كه هیچ‌گونه تغییری در تعرفه‌ها ایجاد نخواهد شد،اما ببینیم حكایت این اختلافات تعرفه‌ای از كجا آغاز شد. 

  
تعرفه‌ای كه كاهش یافت

تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی سال 96 پس از مدت‌ها كش‌و‌قوس روز 28 خرداد امسال در هیئت دولت تصویب شد و بر اساس آن، دولت با افزایش 5 درصدی این تعرفه‌ها به صورت میانگین موافقت كرد، البته برخی تعرفه‌ها از جمله تعرفه‌های خدمات بیهوشی با كاهش نسبی در مقایسه با تعرفه سال 95 مواجه شد كه مورد اعتراض برخی گروه‌های پزشكی قرار گرفت. یكی از این تعرفه‌ها، تعرفه بیهوشی بود. با كاهش 25 درصدی تعرفه بیهوشی آن هم در مقابل رشد تعرفه‌های سایر رشته‌ها و حرفه‌های پزشكی، نمایندگان جامعه بیهوشی به سراغ تصمیم‌گیران در حیطه تعرفه‌ها رفتند. جلسات چند ساعته با وزرای بهداشت و رفاه، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معاون اول رئیس‌جمهوری، معاون اجرایی ریاست جمهوری، رئیس كمیسیون اصل نود، مدیرعامل تأمین اجتماعی و قائم مقام وزیر بهداشت ،اما منتج به اصلاح تعرفه بیهوشی نشد. 
حالا و پس از تشكیل دولت دوازدهم و مشخص شدن رئیس كل جدید سازمان نظام پزشكی، مشخص شده قرار نیست هیچ تغییری در روند اصلاح تعرفه بیهوشی اتفاق بیفتد. 

  
طرح تحول جراحان

دكتر اتابك نجفی، دبیر انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران و مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشكی تهران در این باره اینگونه توضیح می‌دهد: دوستان چون می‌دانند كه متخصصان بیهوشی امكان گرفتن زیرمیزی را ندارند، پس هر طور بخواهیم برای آنها تصمیم می‌گیریم.  وی با انتقاد از تبعیض و بی‌عدالتی در تعیین تعرفه‌های خدمات درمانی سال ۹۶ كه تعرفه بیهوشی با كاهش ۲۵ درصدی مواجه بوده است، می‌افزاید: من معتقدم كه طرح تحول سلامت، طرح تحول جراحان بود، زیرا باعث شد درآمد آنها زیاد شود. 
نجفی تأكید می‌كند: اگر قرار است با كاهش تعرفه بیهوشی، در هزینه‌های طرح تحول سلامت صرفه‌جویی كنیم، باید این كاهش برای همه رشته‌ها و حرفه‌ها اتفاق بیفتد. 
دبیر انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران، با اشاره به دادخواست‌هایی كه تك‌تك متخصصان بیهوشی به دیوان عدالت نوشته‌اند، می‌افزاید: اگر از این مرجع به پاسخ قانع‌كننده‌ای نرسیم و مسئولان وزارت بهداشت نیز ما را قانع نكنند، احتمال دارد كه برخی بیماران را بیهوش نكنیم. 

وی در پاسخ به این سؤال كه تصمیم شما می‌تواند تبعاتی به دنبال داشته باشد، معتقد است: ما هم مثل جراحانی كه همه جراحی‌ها را انجام نمی‌دهند، همه بیهوشی‌ها را انجام نمی‌دهیم.
 

از نگاه حمیدرضا ربانیان، عضو كمیته صنفی انجمن بیهوشی ایران ، متخصصان بیهوشی منبع درآمد دیگری مانند مطب ندارند و هیچ‌گاه از بیماران وجه غیرقانونی بابت درمان مطالبه نمی‌كنند، اما وزارت بهداشت با دستكاری كتاب تعرفه بین‌المللی كالیفرنیا به بهانه بومی‌سازی از تعرفه قانونی متخصصان بیهوشی كاسته و به تعرفه رشته‌های تخصصی صاحب‌نفوذ افزوده است.  در برابر این اظهارات محمد حسین میر دهقان، مدیر كل نظارت بر درمان وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: اینكه یك انجمن پزشكی یا یك شخص اعم از اینكه شخص حقیقی یا حقوقی باشد، اظهار‌نظر كند كه تعرفه‌های پزشكی مصوب دولت را قبول نداریم و تعرفه‌های خودمان را اعمال می‌كنیم، خلاف نص صریح قانون است و با چنین مواردی برخورد قانونی خواهد شد.  بنا به تأكید وی، اعتراض به تعرفه‌های پزشكی روند قانونی خود را دارد و باید از مسیر خود و از طریق شورای عالی بیمه دنبال شود.   با وجود این صدای اعتراضات صنفی متخصصان بیهوشی از گوشه و كنار كشور شنیده می‌شود. انتظار می‌رود وزارت بهداشت به گونه‌ای تدبیر كند كه بیماران قربانی دعواهای صنفی اینچنینی نباشند. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha