رئیس پلیس راهور ناجا در حالی در نشستی خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود که واژگونی اتوبوس حاملان دانش‌آموزان هرمزگانی، فضای این نشست را تحت تاثیر قرار داد؛ به طوری‌که سردار مهری از لزوم تدوین شیوه‌نامه مخصوص برای برگزاری اردوهای دانش‌آموزی و استفاده از حمل و نقل عمومی برای اینگونه اردوها خبر داد.

هر هفته‌ به تعداد مسافران یک هواپیمای ایرباس در جاده‌ها کشته می‌شوند

سلامت نیوز: رئیس پلیس راهور ناجا در حالی در نشستی خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود که واژگونی اتوبوس حاملان دانش‌آموزان هرمزگانی، فضای این نشست را تحت تاثیر قرار داد؛ به طوری‌که سردار مهری از لزوم تدوین شیوه‌نامه مخصوص برای برگزاری اردوهای دانش‌آموزی و استفاده از حمل و نقل عمومی برای اینگونه اردوها خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، سردار تقی مهری، صبح روز شنبه، در نشست خبری اعلام طرح‌های ویژه پلیس راهور برای سفرهای آخر شهریورماه و بازگشایی مدارس، ابتدا به بیان آماری از وضعیت تلفات جاده‌ای پرداخت و گفت:

از سال 84 تا کنون شاهد روند کاهشی جانباختگان در کشور بودیم به طوری‌که از 27 هزار و 700 نفر در پایان سال 95 به کمتر از 16 هزار نفر رسیده است. از عوامل مهم و اساسی در این زمینه کاهش رفتارهای پرخطر رانندگان و هماهنگی بین دستگاه‌های امدادی و خدماتی بود؛ بویژه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی اصحاب رسانه این موضوع نقش داشت و همه رسانه‌های گروهی اقدامات خوبی در زمینه فرهنگ‌سازی و مصون‌سازی دستگا‌ه‌های دیگر انجام دادند.

وی افزود: سه عامل مهم خودرو، جاده و انسان نقش اساسی در تصادفات دارد و قوانین وامدادرسانی نیز نقش مهمی دارد، موضوع جانباختگان در حوادث رانندگی از موضوعات مهم کشور است و امروز تمام افراد جامعه یا مسافرند، یا عابر پیاده یا راننده هستند، براین اساس این مساله دائما به امور مردم ارتباط مستقیم دارد.

مهری با اشاره به افزایش سفرهای تابستانی، گفت: تابستان در کشور ما پرترددترین ایام سال است؛ بویژه در روزهای آخر شهریورماه، براین اساس تصادفات، نیز افزایش می‌یابد.

وی گفت: در طرح تابستانه امسال بیش از 5 درصد جانباختگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشتیم؛ البته در تیرماه به دلیل افزایش سفرها، براساس آمار پزشکی قانونی، تعداد جانباختگان افزایش داشته اما در دوماه بعدی(مرداد و شهریور) با کاهش مرگ در صحنه مواجه بودیم.

علت سانحه اتوبوس دانش‌آموزان
رئیس پلیس راهور ناجا در ادامه به حادثه تلخ واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: پلیس با بررسی‌ها، عدم توجه به جلو که ناشی از خستگی و خواب آلودگی بود را سبب واژگونی اتوبوس دانش آموزان از بندرعباس به سمت داراب دانست.

وی اضافه کرد: در این حادثه هفت نفر از دانش آموزان به همراه یکی از مربیان و کمک راننده جان خود را از دست دادند که امیدوارم شاهد کاهش این حوادث باشیم.

مهری تاکید کرد: شیوه‌نامه جدیدی برای دانش‌آموزان و اردوهای آن‌ها باید تدوین شود که برای اردوهای راهیان‌نور شیوه نامه خاصی داریم اما باید شرایطی فراهم شود تا شیوه نامه همه اردوها تغییر کند و این پیشنهاد به آموزش و پرورش داده شده تا شاهد حوادث کمتری باشیم.

طرح تابستانه پلیس راه

سردار مهری در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه طرح تابستانه از طرح‌های مهم ترافیکی که با هماهنگی و همکاری تمام دستگاه‌های امدادی و خدماتی از اول تابستان آغاز و تا یک مهر ماه ادامه دارد، اظهار کرد: پلیس راهور تمام تلاش خود را به کار بسته تا در این طرح تابستانه از افزایش تلفات جلوگیری کند این در حالی است که تا پایان سال 95 شاهد افزایش تعداد خودروها به بیش از 2 میلیون وسیله نقلیه بوده‌ایم و حتی در 5 ماهه ابتدایی سال 96 هم تعداد وسایل نقلیه افزایش پیدا کرده است.

مهری با بیان اینکه بر اساس آمار پلیس خودروهای نو شماره در 5 ماهه ابتدایی امسال 16/5 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: در 5 ماهه ابتدایی امسال 769 هزار وسیله نقلیه جدید به چرخه ترافیک اضافه شده و این به این معنی است که ترددها افزایش پیدا کرده و خطر تصادفات بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه هدف کلان و اصلی پلیس کاهش جان‌باختگان در تصادفات است، اضافه کرد: اقداماتی چون ارتقاء فرهنگ ترافیک و تغییر رفتار رانندگان و همچنین بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در سطح جاده‌ها برای کنترل رفتار رانندگان از جمله مسائل مد نظر پلیس است.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه سامانه سپهتن در کنترل رفتار رانندگان کمک ویژه‌ای به پایش حمل و نقل مسافران کرده است، اضافه کرد:‌ این سامانه روی وسیله نقلیه باربری برای کنترل بهتر باید نصب شود.

وی با اشاره به اینکه شهریور ماه همیشه پر ترددترین ماه به حساب می‌آید، تصریح کرد: بر همین اساس مطابق تدبیر سردار فرمانده ناجا طرح ویژه ترافیک پلیس در نظر گرفته شده که به صورت خاص اجرا می‌شود. در این طرح به غیر از نیروهای پلیس راهور که در آماده‌باش هستند از سایر بخش‌های انتظامی هم به مجموعه پلیس راه و راهور شهرستان‌ها نیرو اضافه می‌شود.

4 هزار و 800 نفر مامور پلیس به کمک راهور می‌آیند

مهری با بیان اینکه 4 هزار و 800 نفر از مجموعه پلیس به طرح ترافیکی ویژه ایام شهریور ماه اضافه می‌شوند، عنوان کرد: همچنین 800 دستگاه وسیله نقلیه از سایر بخش‌های انتظامی بر اساس جدول زمان‌بندی ترافیک به حوزه ترافیک اختصاص داده می‌شوند.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به کنترل رفت و آمد مسافران در ایام تابستان اضافه کرد: در دو ماهه تابستان بخش عمده تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو بوده و سرعت و سبقت غیر مجاز از عوامل مهمی است که رانندگان باید به آن توجه کنند همچنین خواب آلودگی، استفاده کردن از موبایل و سرعت از عوامل دیگری است که باعث تصادفات شده است.

به گفته مهری 18 درصد تصادفات در شهریور ماه سال گذشته ناشی از سرعت بوده است همچنین 16 درصد تصادفات ناشی از انحراف به چپ در جاده‌های دو طرفه یا سبقت غیر مجاز بوده است.

برخورد پلیس با رانندگان پر خطر

وی با اشاره به اینکه پلیس به شدت با رانندگان متخلف و کسانی که رفتارهای پر خطر انجام می‌دهند براساس قانون برخورد می‌کند، اضافه کرد: ‌ماموران پلیس راهور باید بدون هر گونه اغماضی با راننده‌ای که دچار تخلف حادثه‌ساز شده است برخورد کنند اگر دو تخلف حادثه‌ساز همزمان اتفاق بیفتد پلیس می‌تواند بر اساس قانون راننده متخلف را 72 ساعت متوقف و او را از ادامه سفر منع کند.

مهری تاکید کرد که اگر راننده مواد الکی، روان‌گردان یا افیونی مصرف کرده باشد بر اساس تدبیر قوه قضائیه به مراجع قضائی معرفی می‌شود تا از وقوع تصادفات جدید جلوگیری کند.

درخواست رئیس پلیس راهور برای بستن کمربند ایمنی همه سرنشین‌ها

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه بستن کمربند ایمنی برای تمام سرنشینان خودرو الزامی است، اضافه کرد: در خواست می‌کنم از تمام کسانی که داخل خودرو هستند تا کمربند ایمنی خود را ببندند به خصوص سرنشینان صندلی‌های پشت که متاسفانه این اقدام را انجام نمی‌دهند؛ تجربه 10 ساله نشان داده که کسانی که از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند کمتر دچار خطرات جانی می‌شوند.

آغاز طرح بازگشایی مدارس

مهری با اشاره به آغاز طرح بازگشایی مدارس از 25 شهریور تا 10 مهر ماه گفت:‌ ارتقاء نظم و انضباط در رفت و آمدها و تردد دانش‌آموزان برای ایجاد امنیت از اولویت‌های پلیس راهور است و با تدبیر دستورالعمل ویژه بازگشایی مدارس، هماهنگی با آموزش و پرورش، شهرداری و وزارت راه برای کسانی که پلیس مدرسه هستند در جاده‌ها برنامه‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شده تا سال تحصیلی 96-97 با آمادگی کامل و با به کارگیری حداکثر امکانات برای ارتقاء نظم و انضباط ترافیکی اقدامات مناسب انجام شود.

به گفته مهری کنترل خودروی سرویس مدارس از نظر فنی، رعایت معاینه فنی و داشتن تجهیزات مناسب برای رفت و آمد از جمله عواملی است که باید رانندگان خودروهای سرویس مدارس آن را رعایت کنند.

وی ادامه داد: همچنین در این ایام پیگیری‌های لازم از طریق وزارت کشور و ابلاغ به استانداری‌ها و شهرداری‌ها انجام شده تا از فعالیت‌های عمرانی که باعث ایجاد گره ترافیکی می‌شود خودداری کنند.

سردار مهری با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رئیس جمهور نیز این قانون را به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ کرده و هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است. این قانون ویژه حمل بار، مسافر، معاینه فنی و بیمه بودن خودروها است که در این ایام بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین در این قانون تردد خودروهای فرسوده و جلوگیری از آن مورد توجه قرار گرفته است.

پیشنهاد پلیس برای تدوین آیین‌نامه معلولان

مهری با اشاره به پیشنهاد پلیس برای تدوین آیین‌نامه‌ای متعلق به معلولین نیز اضافه کرد: آیین‌نامه مربوط به استفاده از ویلچر تصویب و از این پس قانون در مورد این افراد همانند عابران پیاده اجرا می‌شود تا قبل از تصویب این قانون مشکلات و مسائل زیادی وجود داشت که امیدواریم مرتفع شود همچنین عصای سفید افراد نابینا در آیین‌نامه نیز به منزله علامت ایست پیش‌بینی شده است تا فرد نابینا بتواند بدون هیچ مشکلی از عرض خیابان عبور کند.

به گفته مهری توقف در محل اختصاصی برای نابینایان و جانبازان ممنوع است و در علائم اختصاصی نیز برای این موضوع علامتی پیش‌بینی شده است.

آموزش پلیس‌یاران در دستور کار نیروی انتظامی

وی با اشاره به اینکه پلیس راهور در نظر دارد تا علاوه‌بر همیاران پلیس برنامه‌ریزی آموزشی برای پلیس‌یاران نوجوان انجام دهد، گفت: نوجوانان محصل در سال‌های ششم، هفتم و هشتم متوسطه در این رده آموزشی قرار می‌گیرند تا به آنها مقررات راهنمایی و رانندگی آموزش داده شود.

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه برای به وقوع نپیوستن تصادفاتی همچون تصادف دانش‌آموزان هرمزگانی پلیس چه تمهیداتی در نظر گرفته و آیا تردد شبانه دارای ممنوعیت است یا خیر، تصریح کرد: خودروی حامل دانش‌آموزان هرمزگانی هیچ مشکلی نداشته خودرو دارای تعداد راننده لازم بوده از لحاظ حرکت زمانی دارای مشکل نبوده و حتی بیش از حد معمول هم مسافرگیری نکرده بوده است اما بر اساس قانون پلیس اجازه جلوگیری از تردد شبانه را ندارد و هیچ ممنوعیت قانونی در این زمینه به تصویب نرسیده است پس راننده هر زمانی که بخواهد حرکت می‌کند.

مهری تاکید کرد: در این حادثه یکی از رانندگان جان خود را از دست داده و راننده‌ای که زنده است در اظهاراتش به مراجع قضائی گفته که خواب آلود نبوده و در لحظه‌ای نوربالای خودرویی توجهش را جلب کرده البته اظهارات او دقیق نیست و باید بررسی‌های لازم انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه کارشناسان پلیس راهور علت تصادف اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی را عدم توجه به جلو اعلام کرده‌اند، گفت: سامانه سپهتن که ناظر و کنترل کننده رفتار رانندگان است 500 الی یک کیلومتر نرسیده به پاسگاه می‌تواند این رصد را انجام دهد این در حالی است که فاصله اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی با پاسگاه بسیار زیاده بوده است.

27 درصد جانباختگان جاده‌ای پراید سوار هستند

سردار تقی مهری در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درخصوص ادامه مجوز به تولید خودروی پراید، اظهار کرد: برابر قانون مقررات استانداردهای 51گانه، مسئولیت این موضوع برعهده سازمان ملی استاندارد و سازمان صنعت و معدن و تجارت است که باید استانداردهای مصوب کشور را رعایت کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد خودروی پراید فراوانی 27درصد جانباختگان سطح کشور را به خود اختصاص داده است. قرار بود در این زمینه استانداردهایی در سال 95 ابلاغ شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

مهری در پاسخ به اظهارات معاون وزیر بهداشت مبنی‌بر اینکه در ایران هر 30 دقیقه یک نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهد، تصریح کرد: براساس آمار پزشکی قانونی، روزانه در کشور 42.5نفر جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند. البته این آمار متعلق به سال گذشته است، ولی می‌توان گفت که بر این اساس در هر هفته حدود ظرفیت یک هواپیما ایرباس (300 نفر) به دلیل تصادفات جان خود را از دست می‌دهند.

آخرین وضعیت پرونده ماموران پلیس راهور استان همدان و فرودگاه

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده ماموران پلیس راهور استان همدان و فرودگاه مهرآباد که مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند، توضیح داد: پرونده در استان همدان در حال صدور رای نهایی است که نتیجه آن از طریق مراجع قضایی اطلاع‌رسانی می‌شود. در مورد مامور پلیسی که در فرودگاه از سوی نماینده استان کردستان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود نیز پرونده از طریق مجلس شورای اسلامی و نماینده حقوقی نیروی انتظامی و نماینده پارلمانی نیروی انتظامی پیگیری می‌شود و مراحل قانونی آن در دست اقدام است تا با نماینده خاطی برخورد شود.

وی در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی‌بر اینکه رئیس مجلس آقای لاریجانی درخواست کرده تا پلیس راهور این نماینده خاطی را ببخشد، گفت: این یک بحث شخصی نیست، بحث قضایی است و جنبه عمومی جرم مطرح است.

اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده به کجا رسید؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده، در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ گفت: عمر مفید موتورسیکلت‌ها در کلانشهرها 8 سال و در سایر شهرها 10 سال پیش‌بینی شده است. در آیین‌نامه جدید به ازای شماره‌گذاری هر خودروی جدید باید یک وسیله نقلیه و 7 دستگاه موتورسیکلت فرسوده اسقاط شود. مراکز اسقاط موتورسیکلت‌ها هم موجود هستند.

مهری ادامه داد: هم‌اکنون بین 500 تا 700 هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌ها موجود هستند که براساس دستور قوه‌قضائیه باید تعدادی از این موتورسیکلت‌ها در اختیار ستاد اجرایی فرمان حضرت امام‌خمینی‌(ره) قرار گیرد تا موتورهای فرسوده اسقاط شوند و دیگر وارد چرخه تردد نشوند.

سردار فرماندهی ناجا در این زمینه دستورالعمل ویژه‌ای را صادر کردند که به تایید وزیر کشور رسیده و در آینده با موتورسیکلت‌های فرسوده نیز برخورد می‌شود.

نصب دوربین ثبت سرعت در 34هزار کیلومتر جاده تا پایان سال 97

مهری با اشاره به برنامه ششم توسعه اضافه کرد: براساس این برنامه باید به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 30درصد از تلفات تصادفات کاهش پیدا کند که دستورالعمل آن در وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و کمیسیون ایمنی راه‌ها پیش‌بینی شده است. بر همین اساس، تا پایان سال 97، 34هزار کیلومتر جاده‌های کشور به دوربین ثبت سرعت مجهز می‌شوند و این در حالی است که در 4 ماهه اول سال 96، 72درصد جانباختگان کسانی بودند که در جاده‌های برون‌شهری رانندگی می‌کردند. همچنین متاسفانه 80درصد از جانباختگان را عابران پیاده تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 1200 دستگاه دوربین مورد استفاده پلیس قرار می‌گیرد و رفتار رانندگان پرخطر را کنترل می‌کند، گفت: براساس آمار 6200 وسیله نقلیه در سال گذشته منجر به تصادف شدند که تنها نیمی از آنها مقصر بودند. در واقع ما از بین 27میلیون راننده‌ای که گواهینامه دارند 3هزار راننده متخلف داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha