نائب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با اشاره به آمار بالای مرگ‌ ومیر ناشی از حوادث ترافیکی در کشور، از توجه سند ملی بیماری‌های غیرواگیر به این موضوع خبر داد.

توجه به حوادث ترافیکی در سند ملی بیماری‌های غیرواگیر

سلامت نیوز:نائب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با اشاره به آمار بالای مرگ‌ ومیر ناشی از حوادث ترافیکی در کشور، از توجه سند ملی بیماری‌های غیرواگیر به این موضوع خبر داد.


به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در نشست مشترک با کارشناسان امرو(EMRO ) با اشاره به اهمیت توجه به بیماری‌های غیرواگیر گفت: این بیماری‌ها سالانه موجب مرگ حدود ۳۸ میلیون نفر می‌شوند. چهار گروه از این بیماری‌ها نیز عامل اصلی این تعداد  مرگ و میر در کشور هستند. با این‌ حال امید به زندگی در کشور ما افزایش یافته و مرگ و میر کودکان نیز نسبت به دهه‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته‌ است اما در شرایط فعلی بیماری‌های غیرواگیر عامل ۸۴ درصد از مرگ و میرها در کشور ما است.


وی بیماری‌های قلبی -عروقی و سکته را عامل اصلی بسیاری از مرگ‌ها و ناتوانی‌ها در کشور اعلام کرد و گفت: ایران از نظر ابتلا به بیماری‌های مزمن ریوی وضعیت بهتری نسبت به  متوسط جهانی است دارد. بیماری دیابت نیز هرچند طی سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده ولی میزان آن کمتر از متوسط جهانی است. اگرچه حوادث ترافیکی جزو اهداف در نظرگرفته شده سازمان بهداشت جهانی برای ایران نبود اما با توجه به چالشی که این حوادث در کشور ایجاد کرده و باعث بروز تعداد زیادی مرگ و میر و ناتوانی شده‌ است، در سند ملی بیماری‌های غیرواگیر دیده شده و در دست پیگیری است. لاریجانی تغذیه نامناسب و فعالیت بدنی کم را  از جمله عوامل مهم خطر در ایران دانست و اظهارکرد: در سند ملی بیماری‌های غیرواگیر برای این دو مورد برنامه ریزی شده است. چاقی نیز از مسائل مهم سلامت کشور است و  حدود ۱۷ درصد مردان و ۲۹ درصد زنان در کشور ما درگیر این مشکل هستند. به همین دلیل باید برای این موضوع برنامه ریزی شود. کشور ما در این زمینه با برخی نهادهای علمی و بین‌المللی در حال همکاری است و سیاست‌هایی در این زمینه در دست طراحی است.
وی افزود: میزان شیوع بیماری‌های غیرواگیر و عامل خطر آن در استان‌های مختلف کشور متفاوت است. این موضوع نشان دهنده لزوم برنامه‌ریزی منطقه‌ای برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر است. سند ملی بیماری‌های غیرواگیر برای کشور تدوین شده و شبکه همکاری‌های داخلی بین حوزه‌های مختلف وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور در این زمینه تشکیل  شده است همچنین با سایر وزارتخانه‌های مرتبط نیز برای همکاری بین‌بخشی برنامه‌هایی طراحی و تفاهم‌نامه‌هایی با آن‌ها منعقد شده است.


لاریجانی به اهداف سند ملی بیماری‌های غیرواگیر و چارچوب‌های ملی تدوین شده برای این سند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در  جهت کاهش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر، برنامه‌هایی برای کاهش مصرف نمک، شکر و اسیدهای چرب ترانس تدوین و تفاهم‌نامه‌هایی با سایر وزارتخانه‌های مرتبط در این زمینه منعقد شده است. ارزیابی‌ سازمان بهداشت جهانی درباره روند اجرای سند بیماری‌های غیرواگیر در ایران نشان می‌دهد کشور ما در مسیر درستی حرکت می‌کند و در زمینه برنامه‌های پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در وضعیت مناسبی قرار داریم.


نائب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر از تدوین اطلس مرگ‌های استانی خبر داد و تصریح کرد: در این اسناد به تفکیک مشخص شده که عوامل خطر در هر استان چه مواردی هستند و راهنمای خوبی را برای برنامه‌ریزی در اختیار مدیران استانی قرار می‌دهد. این اطلس‌ها به مسئولان استانی ابلاغ و کمیته‌هایی برای برنامه‌ریزی در خصوص پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در استان‌ها تشکیل شده است.


لاریجانی با تاکید بر لزوم ارزیابی و پایش برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر گفت: این کار در قالب برنامه استپس (STEPS) طراحی شده و در حال انجام است. این برنامه بانک داده خوبی را برای کشور در زمینه بیماری‌های غیرواگیر ایجاد کرده است. اجرای آزمایشی این برنامه در  برخی استان‌های کشور انجام شده است و درحال حاضر در فاز گسترش این برنامه در سطح کل کشور هستیم. به همین دلیل باید طی جلساتی با کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، از جمله جلسه امروز برآورد امکانات برای اجرای این برنامه را متناسب با شرایط کشور انجام دهیم تا بتوانیم در اجرای این برنامه موفق تر عمل کنیم.
وی به زیرساخت‌های کشور برای پیشبرد اهداف سند ملی بیماری‌های غیرواگیر اشاره و اظهار کرد: ساختار شبکه بهداشت و درمان کشور امکان اجرای این برنامه‌ها را فراهم می‌کند و تربیت پزشکان خانواده در سطوح مختلف از نقاط قوتی است که می‌تواند تسهیل کننده اجرای برنامه‌های غیرواگیر باشد. توسعه نظام ارجاع یکی از اولویت‌های کاری وزارت بهداشت است و اجرای این برنامه می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر داشته باشد. در این برهه زمانی مدیران ارشد کشور به حوزه سلامت نگاه ویژه‌ای دارند و فرصت خوبی فراهم شده است تا با همکاری سازمان جهانی بهداشت گام های موثری برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در کشور برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha