معاون بهداشت وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: نگرانی از بیماری تب کریمه کنگو بسیار کمتر شده اما هنوز به طور کامل بر طرف نشده است، این بیماری از طریق تماس مستقیم با دام بیمار منتقل می شود و توصیه می شود، گوشت های قربانی تا 24 ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود.

گوشت های قربانی را بعد از 24 ساعت مصرف کنید/خطر تب کریمه کنگو تمام نشده

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: نگرانی از بیماری تب کریمه کنگو بسیار کمتر شده اما هنوز به طور کامل بر طرف نشده است، این بیماری از طریق تماس مستقیم با دام بیمار منتقل می شود و توصیه می شود، گوشت های قربانی تا 24 ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود.

به گزارش سلامت نیوز، علیرضا رئیسی در گفت و گو با ایرنا افزود: بیماری تب کریمه کنگو از طریق گزش کنه آلوده به ویروس این بیماری که معمولا روی بدن دام‌های بیمار زندگی می‌کند و نیز از طریق تماس با خون و ترشحات بدن دام‌های بیمار به خصوص هنگام ذبح به انسان منتقل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مراکز عرضه دام که زیر نظر سازمان دامپزشکی هستند، اصول بهداشتی را هنگام ذبح و عرضه دام رعایت می‌کنند اما این اصول بهداشتی در مراکز عرضه غیر مجاز دام و از جمله مراکز کنار خیابانی الزاما رعایت نمی‌شود.
معاون وزیر بهداشت گفت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو رعایت یکسری اصول بهداشتی الزامی است، اول اینکه تا جای ممکن دام از مراکز مجوزدار تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری شود و از خرید دام از دستفروش های کنار خیابانی که نظارتی بر فعالیت آنها وجود ندارد باید پرهیز کرد، دوم اینکه افرادی که کار ذبح دام را انجام می دهند و خریداران گوشت دام از برخورد و تماس با ترشحات دام اجتناب کنند حتی بهتر است از دست زدن به گوشت تازه بدون دستکش خودداری و گوشت تازه را حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند و پس از 24 ساعت آن را مصرف کنند.
به گفته وی،‌ تب ناگهانی پس از تماس با دام یا گوشت خام، خونریزی از نقاط مختلف بدن، ترس از نور، درد در ناحیه چشم، ضعف و دل درد از جمله علایم بیماری ویروسی تب کریمه کنگوست.
رئیسی درباره آمار موارد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا گفت: آمار دقیق آن را اکنون در اختیار ندارم اما به طور کلی کل موارد ابتلا به این بیماری از اول سال کمتر از 100 مورد و کل موارد مرگ ناشی از این بیماری کمتر از 10 مورد است، وضعیت نسبت به سال های گذشته تفاوتی ندارد و مردم نباید نگران باشد اما باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.
معاون وزیر بهداشت افزود: بیش از 90درصد موارد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو به علت استفاده از دام های بدون مجوز رخ داده که به صورت دستفروشی در کنار خیابان ها و حاشیه شهرها عرضه می شود، بخش مهمی از دام هایی که در این مراکز عرضه می شوند، دام های قاچاق هستند که از مرزهای شمالی یا شرقی و سایر مرزهای کشور به صورت غیر قانونی وارد کشور می شود، این دام ها گاهی چندین بار از مرزهای مختلف عبور می کنند تا به دست مشتری نهایی می رسند و چون نظارتی بر این دام ها وجود ندارد ممکن است، بخشی از این دام ها بیمار باشند.
رئیسی توصیه کرد:‌ با توجه به گذشت کمتر از 24 ساعت از موارد قربانی دام در روز عید قربان، تاکنون گزارشی از ابتلا به این بیماری بعد از ذبح دام در کشور نداشته ایم اما به طور کلی در صورتی که افرادی علائمی مانند تب یا خونریزی بعد از تماس با دام داشته باشند باید بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند و در صورت تشخیص و درمان «به موقع» با توجه به تامین دارو و وجود امکانات درمانی در سراسر کشور، افراد مبتلا کاملا درمان می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha