مدتی است که پر درآمدترین مشاغل سال 2017 اعلام شده و تقریباً تمامی شرکت های آمار سنجیِ مشاغل ، آمار خود را اعلام نموده اند. البته آمارهای ارائه شده بسیار متفاوت هستند و حتی در برخی از این آمارها رشته های پزشکی مورد بررسی قرار نگرفته است. در این مطلب پر در آمدترین مشاغل در آمریکا، انگلیس و جهان مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه به آنها می پردازیم.

پرستاری جز 20 شغل پردرآمد در دنیا است/ در ایران پرستاری جز 3 شغل کم درآمد است

سلامت نیوز: مدتی است که پر درآمدترین مشاغل سال 2017 اعلام شده و تقریباً تمامی شرکت های آمار سنجیِ مشاغل ، آمار خود را اعلام نموده اند. البته آمارهای ارائه شده بسیار متفاوت هستند و حتی در برخی از این آمارها رشته های پزشکی مورد بررسی قرار نگرفته است. در این مطلب پر در آمدترین مشاغل در آمریکا، انگلیس و جهان مورد بررسی قرار گرفته است که در ادامه به آنها می پردازیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری یکی از اشتراکات این سه آمار که در سایت linkedin نیز قابل مشاهده است آن است که شغل پرستاری جزو 20شغل پر درامد دنیا به شمار می آید و به طور میانگین سالانه 150 هزار دلار در سال در آمد برای پرستاران وجود دارد که در نوع خود عدد شگفت انگیزی است.

اگر بخواهیم به طور جزئی تر به وضعیت پرستاران در این رنکینگ بپردازیم باید بگوییم که پرستاری در انگلستان رتبه 17 را در بین مشاغل پر درآمد با درآمد سالیانه 150 هزار دلار از آن خود کرده و این درحالی است که دندانپزشکی با 15 هزار دلار تفاوت یعنی با در آمد سالیانه 165 هزار دلار تنها چند رتبه از پرستاری جلوتر است.

 

 

در آمریکا  عنوانِ چهارمین شغل پر درآمد متعلق به سرپرستار و ششمین شغل پر درآمد مربوط به پرستارهوشبری است با در آمد سالیانه قریب به 170هزار دلار است و این در حالی است که دندانپزشکی با 240 هزار دلار در آمد سالانه رتبه نخست را در این رنکینگ دارد. آمار جهانی هم به آمار امریکا شباهت بسیاری دارد و عملا  در کشور هایی مثل سوئد, استرالیا,آلمان,سویس و....پرستاری درآمد های بسیار بالایی را به خودش اختصاص داده است.

 

 

ولی وقتی به آمار ایران نگاه می کنیم مانند آمار های کشورهای غربی و جهان دندانپزشکی و حتی پزشکی در رده های اول هستند ولی شغل پرستاری عملا در کنار شغل شریف معلمی و کارگری سه شغل کم در آمد جامعه را تشکیل می دهند. همین امار خود بی عدالتی در سیستم بهداشت و درمان ما را اثبات می کند.

 

 

یکی از علل این بی عدالتی به طور حتم و یقین عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که با اجرای آن خدمات پرستاران دارای تعرفه خواهد شد. در اکثر کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه پرستاران صرفاً بر اساس تعرفه در آمد دارند و نه بر اساس ساعت و یا مزد مشخص!

 

 

در تحقیقی که در دانشکده پرستاری سبزوار انجام شده با اجرای طرح تعرفه گذاری که در سال 1386بدون رای مخالف از سوی مجلس تصویب شده درآمد یک پرستار به هشت میلیون تا 18میلیون خواهد رسید. همین امر کافی است که اندکی تامل کنیم که برای تشویق فارغ التحصیلان پرستاری جهت اشتغال در این حرفه آیا می توان از این مشوق ها استفاده کرد یا این که طرح های معیوب و غیر کارشناسانه را برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز به کار بگیریم؟

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha