در بخشی از برنامه مناظره امشب که با حضور خانم مهندس کهک و آقای دکتر عمرانی در برنامه تیتر یک در شبکه خبر برگزار شد اشاره به ارزیابی محصولات تراریخته شد که بر سر سال انجام این ارزیابی ها بین دو مناظره کننده اختلاف نظر بوجود آمد.

سند+تاریخ ﺭﻫﺎﺳﺎﺯﻱ ﺑﺮﻧﺞ ﺗﺮﺍﺭﻳﺨﺘﻪ ﻃﺎﺭﻡ در کشور

سلامت نیوز:در بخشی از برنامه مناظره امشب که با حضور خانم مهندس کهک و آقای دکتر عمرانی در برنامه تیتر یک در شبکه خبر برگزار شد اشاره به ارزیابی محصولات تراریخته شد که بر سر سال انجام این ارزیابی ها بین دو مناظره کننده اختلاف نظر بوجود آمد.

به گزارش سلامت نیوز خانم کهک که به عنوان نماینده سازمان محیط زیست در این مناظره حضور داشتند به جای اینکه جوانب زیست محیطی این محصولات را بررسی کند در قامت یک مدافع بی چون چرا از این محصولات ظاهر شد و بیشتر از منافع انجمن ایمنی زیستی و تولید کنندگان تراریخته ها حمایت کردند در صورتیکه حتی تاریخ انجام ارزیابی مخاطرات با این اهمیت را نیز به درستی به خاطر نداشت و نکته ای که موجب نگرانی مخالفین این محصولات میشود هم اینجاست که ممکن است باقی مسائل مورد تاکید موافقین این محصولات مانند همین تاریخ ساده اشتباه باشد.

 آقای عمرانی معتقد به کشت برنج تراریخته در سال 83 و انجام ارزیابی های لازم آن در سال 84 بود و این سوال را مطرح کرد که چطور ممکن است ابتدا رها سازی انجام گرفته باشد و سپس ارزیابی انجام شود. این در حالیست که خانم کهک تاکید داشت که این ارزیابی ها در سال 82 انجام پذیرفته است.

باوجودیکه موافقان تولید محصولات تراژنه همواره افرادیکه مخالف تولید و واردات این محصولات هستند را با ادبیاتی توهین امیز دروغ گو ،(کلمه ای که به کرات در این مناظره هم شنیده شد)فناوری ستیز،علم ستیز مینامند انتشار فایل این ارزیابی با تاریخ سال 1384 میتواند به تنویر افکار عمومی کمک کند.

سلامت نیوز برای روشن شدن اذهان عمومی و مخاطبان محترم فایل متنی این ارزیابی مخاطرات زیست محیطی برنج طارمی تراریخته که در سال١٣٨٤ انجام پذیرفته است را منتشر میکند.

گفتنیست این گزارش در پروفایل ایران در BCH به عنوان Risk Assessment به زبان فارسی موجود است.

متن این گزارش به صورت فایل پی دی اف از اینجا قابل دریافت است.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha