رییس انجمن رادیولوژی ایران در نامه ای به دکتر نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با ناعادلانه خواندن تعرفه های خدمات پزشکی، خواستار تحقیق و تفحص از روند ویرایش کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت برای رفع سوء تفاهمات و خاتمه دادن به حس بی عدالتی شد.

سیاست های غیرکارشناسی وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه، جامعه پزشکی را دچار التهاب می کند

سلامت نیوز: رییس انجمن رادیولوژی ایران در نامه ای به دکتر نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با ناعادلانه خواندن تعرفه های خدمات پزشکی، خواستار تحقیق و تفحص از روند ویرایش کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت برای رفع سوء تفاهمات و خاتمه دادن به حس بی عدالتی شد.

به گزارش سلامت نیوز، متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر نوبخت
ریاست محترم کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام
همانگونه که مستحضرید بحث تعرفه خدمات پزشکی متاسفانه چندسالی است که جامعه پزشکی را درگیر مشکلات عدیده ای نموده است.


ویرایش سوم کتاب ارزش نسبی خدمات و مراقبتهای سلامت با اعمال نظرات وزارت بهداشت و وزارت رفاه به تصویب هیات دولت رسیده است. در این ویرایش نیز همچون نسخه های قبلی عدم وجود شفافیت در معیارهای تعیین تعرفه و عدم رعایت عدالت همچنان برجسته است.


متاسفانه چندسالی است که وزارت بهداشت و وزارت رفاه با اعمال سیاست های غیرشفاف و غیرکارشناسی جامعه پزشکی کشور را دچار التهاب می کنند و فضای علمی و تخصصی کشور را با تصمیم سازی های غیر کارشناسی و سلیقه ای برخی مدیران خود از ارائه خدمات مطلوب به مردم شریف ایران منحرف می سازد و این در حالی است که حق مردم ایران اعم از پزشک و بیمار این است که ارائه خدمات در فضایی آرام و شفاف و منطقی صورت بگیرد.


بعد از گذشت چند سال هنوز معلوم نیست چرا وزارت بهداشت با ارائه کتاب مرجع CPT بدون دستکاری مخالفت می نماید و مبانی و پایه های این بومی سازی کاملا غیر شفاف می باشد و این درحالی است که اغلب انجمنهای تخصصی به صورت همسو با ارائه کتاب مرجع CPT  بدون دخل و تصرف جانبدارانه حمایت می کنند.


در نسخه جدید کتاب، ارزش نسبی خدمات تصویربرداری کاهش قابل توجهی داشته است و حتی با اعمال برخی روشها میزان کاهش تعرفه برخی خدمات  سونوگرافی تا 46 % نیز می رسد و این در حالی است که طبق اعلام مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی میزان رشد تعرفه خدمات تصویربرداری در بیش از ده سال گذشته از میانگین رشد تعرفه های خدمات پزشکی عقب مانده است و سالهاست که تعرفه بسیاری از خدمات تصویربرداری به طور تحقیر آمیزی کمتر از ارزش واقعی تعیین می شود.


در روند ویرایش نسخه جدید، متاسفانه انجمن رادیولوژی ایران مانند ویرایش اول به هیچ وجه مورد مشورت وزارت بهداشت و نهاد های مربوطه نبوده  است (در تنها جلسه مربوطه در شورای عالی بیمه از رادیولوژیستها برای تایید کاهش تعرفه دعوت شده بود نه برای نظرخواهی و مشورت).


همچنین نهادهای فوق هیچ دلیل کارشناسی برای کاهش تعرفه های تصویربرداری ارائه ننمودند و این سوال همچنان در ذهن جامعه رادیولوژی مطرح هست که کدام نهاد کارشناسی متولی این تغییرات جانبدارانه بوده است؟


آیا تصمیمات مربوط به رشته هایی مانند جراحی، چشم پزشکی و قلب و ... نیز در پشت درهای بسته و بدون مشورت از جامعه متخصصان چشم و قلب انجام میگیرد؟


اعمال کاهش تعرفه ها، مراکز تصویربرداری کشور را در معرض آسیب های مالی قرار داده و مطمئنا ادامه این روند، ارائه خدمات تصویربرداری به مردم عزیز ایران را مختل خواهد نمود و انجمن رادیولوژی ایران به نمایندگی از متخصصان رادیولوژی کشور ضمن ابراز مخالفت شدید با این روند غیر کارشناسی از تمامی پتانسیل های قانونی برای رفع این تبعیض و بی عدالتی موجود استفاده خواهد کرد وتبعات هر گونه آسیب و زیان حاصل از اختلال در روند خدمت رسانی به مردم عزیز ایران را متوجه مسئولان ذیربط در وزارت بهداشت و وزارت رفاه میداند.


کتاب ارزش نسبی خدمات  و مراقبتهای سلامت حاوی بار مالی فراوانی بر مردم و هزینه های عمومی و بیت المال کشور است و حق مردم و جامعه پزشکی است که به صورت شفاف معیارها و مبانی تعیین تعرفه های این کتاب را بدانند تا خدای نکرده سلیقه های شخصی باعث هدر رفت منابع کشور و مردم عزیز ایران نشود.


ازجنابعالی به عنوان ریاست محترم کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی درخواست داریم برای رفع سوء تفاهمات و خاتمه دادن به حس بی عدالتی در مورد کتاب ارزش نسبی خدمات تحقیق و تفحص از روند ویرایش این کتاب صورت گیرد، باشد که این اقدام باعث ایجاد حس تفاهم بین جامعه پزشکی و گیرندگان خدمات پزشکی باشد.

                                                      باسپاس                 
                                                                                                      دکتر جلال جلال شکوهی
                                                                                                     رئیس انجمن رادیولوژی ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha