محققان هلندی می گویند به زودی می توان با یک آزمایش خون ساده اختلال استرس پس از ضایعه روانی (PTSD) را تشخیص داد.

آزمایش خون برای کمک به تشخیص اختلال استرس پس از ضایعه روانی

سلامت نیوز: محققان هلندی می گویند به زودی می توان با یک آزمایش خون ساده اختلال استرس پس از ضایعه روانی (PTSD) را تشخیص داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا  این خبر پس از آن منتشر شد که محققان متوجه تغییرات ژنتیکی مهم در سربازانی شدند که پس از ماموریت در افغانستان گرفتار تروما شده بودند.


اختلال استرس پس از ضایعه روانی (PTSD) بر اثر حوادث استرس آور و ترسناک ایجاد می شود که می تواند باعث بازیادآوری حوادث، دیدن کابوس، ابتلا به افسردگی، مشکلات خواب و احساس گناه شود.


اختلال استرس پس از ضایعه روانی در حال حاضر تنها از طریق علائمی تشخیص داده می شود که خود فرد گزارش می دهد؛ علائمی که بسیاری از قربانیان به ویژه نظامیان تمایلی به افشای آنها ندارند.


اما محققان دانشگاه ماستریخت در هلند تفاوت های مهمی در مولکول های میکرو آر.ان.ای سربازانی کشف کردند که در ماموریت های نظامی در افغانستان شرکت کرده بودند.
برخلاف دی.ان.ای که برای عملکردها در بدن کد ژنتیکی ارائه می دهد، میکرو آر.ان.ای نحوه فعال بودن این ژن ها را تنظیم می کند.
محققان در بررسی هشت سرباز کهنه کار که به اختلال استرس پس از ضایعه روانی مبتلا شده بودند، متوجه تفاوت هایی در 40 مولکول آر.ان.ای این سربازان با سربازانی شدند که در جنگ شرکت نکرده بودند.
آنها همچنین دریافتند نیروهای نظامی که دچار تروما بودند اما به اختلال استرس پس از ضایعه روانی مبتلا نشده بودند، تنها 27 مولکول آر.ان.ای آنها متفاوت بودند.


مهمتر این که miRNA در سراسر بدن انسان می چرخد و می توان آن را در خون تشخیص داد بنابراین آزمایش خون می تواند این ناهنجاری ها را نشان دهد.
علاوه بر مبارزه نظامی، افرادی که تصادف های شدید جاده ای، حملات خشونت آمیز، تجاوز جنسی، بی توجهی یا حملات تروریستی را نیز تجربه کنند، مستعد ابتلا به اختلال استرس پس از ضایعه روانی هستند که می تواند چند هفته، چند ماه و یا حتی چند سال پس از حادثه بروز کند.


براساس برآوردها، اختلال استرس پس از ضایعه روانی از هر سه نفری که یک تجربه تلخ دارند، بر یک نفر تاثیر می گذارد اما دقیقا مشخص نیست که چرا تنها برخی افراد به این وضعیت مبتلا می شوند. همچنین خطر ارتکاب به خودکشی در افرادی که به اختلال استرس پس از ضایعه روانی مبتلا می شوند شش برابر بیشتر است.


نتایج این مطالعه در نشست سالانه کالج اروپایی نروفارماکولوژی در پارس ارائه شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha