رئیس کل سازمان نظام پزشکی اولویت‌های این سازمان در چهار سال پیش رو را تشریح کرد و تثبیت حرمت و منزلت جامعه پزشکی را نخستین اولویت این سازمان خواند.

تثبیت حرمت پزشکان اولویت اول نظام پزشکی است/کار پزشکی قانونی قضاوت بر طبابت نیست

سلامت نیوز:رئیس کل سازمان نظام پزشکی اولویت‌های این سازمان در چهار سال پیش رو را تشریح کرد و تثبیت حرمت و منزلت جامعه پزشکی را نخستین اولویت این سازمان خواند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج فاضل در مراسم معارفه خود که امروز در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد ضمن اشاره به روند برگزاری هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی گفت: این انتخابات نیز با تمام زیر و بم‌هایش انجام و قرار شد منتخبان مسئولیت نظام پزشکی در چهار سال آینده را برعهده داشته باشند.

وی افزود: از صمیم قلب معتقدم که در این مملکت پزشکی بیشترین و بهترین وظیفه را در مقایسه با موارد دیگر انجام می‌دهد. ما پزشکانی وظیفه‌شناس، صبور و کارآمد داریم. به همت پزشکی کشور است که همواره در ارزیابی‌ها، بهداشت و درمان همچنان کارآمدترین بخش جامعه است و با وجود تمام کمبودها و گاهی نامهربانی‌ها پزشکان ما به بهترین شکل وظایف خود را انجام می‌دهند.

فاضل بزرگترین اولویتش در سازمان نظام پزشکی را تثبیت حرمت و منزلت پزشکی در جامعه خواند و گفت: به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهیم این حرمت و قداست خدشه‌دار شود چرا که اساس کار طبابت، خدمت به مردم و نجات جان انسان‌ها است. ما پزشکان و اصحاب پزشکی باید سعی کنیم که بیماران از نزد ما راضی و خشنود بازگردند چرا که رضایت مردم رضایت خداست و این موضوع همت می‌خواهد. بر همین اساس استدعایم از همکاران است که همت کنند تا بیماران راضی روانه شوند.

وی با بیان اینکه سیاست سازمان نظام پزشکی این خواهد بود که هر چه بیشتر از افراد و راهنمایی‌های اصحاب پزشکی بهره گیرد،اظهارکرد: اگر پزشکان عمومی مشکل دارند، بهترین راه حل آن است که با خودتان به گفت‌وگو بنشینید و راه‌های برون رفت از مشکلات را بررسی کنیم. همچنین اگر دستیاران ما مشکل دارند، چرا نباید پایگاهی در نظام پزشکی داشته باشند. در تمام موارد معتقدم که باید از جامعه پزشکی کمک بگیریم چرا که هیچ ارگانی در هیچ شرایطی نمی‌تواند موفق باشد مگر اینکه پشتیبانی افراد حرفه‌اش را داشته باشد.

فاضل با اشاره به عملکرد پزشکی قانونی گفت: برخی موازی‌کاری‌ها با قوه قضاییه به حق موجب نگرانی بسیاری از همکاران ما است. کار پزشکی قانونی قضاوت بر نحوه طبابت نیست. این کار بر عهده سازمان نظام پزشکی است و ما با کمک مسئولان و نمایندگان مجلس این مشکل را حل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر حوزه سلامت که نیازمند توجه جدی است، مسئله بیمه‌هاست. ما پدیده‌ای به نام بیمه آوردیم اما یال و کوپالش را زدیم و به این ترتیب بیمه‌ها به مجموعه‌ای تبدیل شده‌اند که نمی‌توانند به وظایفشان عمل کنند. وظیفه پزشک، درمان بیمار است نه مباحث دیگر. این در حالیست که اکنون یکی از مشکلات بزرگ پزشکان و جامعه، بیمه‌ها هستند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: عجیب است که تعرفه‌ها هم به نوعی به بیمه‌ها وصل است و این آسیب کهنه پزشکی کشور است که تعرفه‌ها توسط همین بیمه‌ها تعیین می‌شود و سازمانی مانند نظام پزشکی نقش چندان موثری در تعیین تعرفه‌ها ندارد. این روش باید تغییر کند.

فاضل ادامه داد: ما بحث مفصلی در تجدید بنای بیمه‌ها در کشور داریم. امیدواریم با تغییر شورای عالی بیمه قسمتی از این مسائل حل شود.

وی با اشاره به کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت ادامه داد: وقتی چنین کتابی داریم نباید در آن هیچ دخالتی شود. یکی از کارهای بنده این خواهد بود که چاپ آخر این کتاب را آماده کنیم؛ بطوری که تمام اختلافات را حل کند تا دیگر حتی پزشکی نباشد که آن را قبول نداشته باشد.
وی افزود: برخی ها به من ایراد گرفتند که چرا در این شرایط خود را در معرض مسوولیت پر تنش قرار دادم، واقعیت ان است که عده ای از دوستان مرتب به من توصیه میکردند که در انتخابات شرکت کنم، بالاخره تصمیم گرفتم وارد این کارزار شوم. امیدوارم بتوانیم گام های موثری برداریم؛ چراکه شرایط امروز مملکت استثنایی است و ارکان مرتبط با نظام سلامت همراهی بسیار خوبی با یکدیگر دارند.
فاضل افزود: تا وقتی این همراهی وجود دارد، تقابل جایی نخواهد داشت. برجام نشان داد که بسیاری از مسائل را می‌توان با گفتگو حل کرد. باید یاد بگیریم که در تمام مراحل گفتگو کنیم.
فاضل در ادامه صحبتهایش دکتر زالی را از ذخیره های ارزشمند کشور دانست و گفت: دکتر زالی در شرایط دشواری سازمان نظام پزشکی را تحویل گرفت و با کفایت و لیاقت آن را اداره کرد. در مجموع چهار سال گذشته دوره دشوار سازمان نظام پزشکی بود و به عنوان یک عضو این سازمان از دکتر زالی تشکر می‌کنم.
فاضل در پایان صحبتهایش گفت: امیدوارم خداوند توفیق دهد که در این چهار سال پیش رو با زمینه های خوب همکاری موجود، گره های کار یک به یک گشوده شوند و پزشکی موفق تر و برخوردارتری داشته باشیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha