چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 223502

معاون بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: از ابتدای امسال تاکنون هزار و 201 نفر حیوان گزیدگی توسط سگ های ولگرد در منطقه رخ داده در حالی طی سال گذشته افزون بر هزار و 400 نفر حیوان گزیدگی بوسیله سگ به وقوع پیوسته که افزایش این آمار زنگ خطری برای منطقه است.

زنگ خطر هاری درسیستان‌ وبلوچستان به صدا درآمد

سلامت نیوز:  معاون بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: از ابتدای امسال تاکنون هزار و 201 نفر حیوان گزیدگی توسط سگ های ولگرد در منطقه رخ داده در حالی طی سال گذشته افزون بر هزار و 400 نفر حیوان گزیدگی بوسیله سگ به وقوع پیوسته که افزایش این آمار زنگ خطری برای منطقه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،جواد اکبری زاده اظهار داشت: پنج نفر از ابتدای امسال تاکنون بر اثر ابتلا به بیماری هاری در شهرهای شمالی استان سیستان و بلوچستان فوت کردند.


وی اظهار کرد: از این تعداد سه نفر ایرانی و دو تبعه افغان بودند که به دلیل دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی و ابتلا به بیماری هاری جان باختند.
معاون بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی زابل از افرادی که به حیوان گزیدگی توسط سگ دچار می شوند خواست در همان دقایق ابتدایی به مراکز درمانی مراجعه کنند.


وی تاکید کرد: تمامی خدمات دانشگاه علوم پزشکی زابل به افرادی که دچار حیوان گزیدگی توسط سگ می شوند به صورت رایگان ارائه می شود.
وی تصریح کرد: درمان هر فردی که توسط سگ دچار حیوان گزیدگی می شود افزون بر پنج میلیون ریال برای مجموعه بهداشت و درمان منطقه هزینه در بر دارد که از بیماران دریافت نمی شود.


همچنین رئیس شبکه بهداشت و درمان زهک در شمال سیستان و بلوچستان نیز امروز گفت: یک زن 53 ساله در روستای سیدخان بخش جزینک این شهرستان بر اثر حمله سگ ولگرد به دو دست مصدوم شد.
مجتبی رفیقدوست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این حادثه ساعت 14 و 30 دقیقه روز گذشته در بخش جزینک زهک رخ داد که بلافاصله این زن 53 ساله توسط اورژانس 115 به بیمارستان سیدالشهداء این شهرستان منتقل شد.
وی ادامه داد: تیم پزشکی مستقر در بیمارستان سیدالشهداء زهک بلافاصله اقدامات اولیه شامل شستشو و ضد عفونی محل گزیدگی، تزریق واکسن هاری و کزار بر روی وی را انجام دادند.


وی افزود: این زن میانسال دیشب بعد از انجام اقدامات لازم با حال عمومی مطلوب از بیمارستان مرخص شد.
وی افزود: هاری یک نوع بیماری واگیر مشترک بین انسان و دام است که در صورت بی اعتنایی فرد گزیده شده و عدم مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی سلامت فرد به خطری افتد ، اگر فرد مبتلا به بیماری هاری شده باشد قطعا فوت می کند.
به گزارش ایرنا شهرستان زهک در 220 کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده و یکی از شهرستان های پنجگانه سیستان است.
منطقه سیستان شامل شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال استان سیستان وبلوچستان و در همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.
خشکسالی های مداوم 18 ساله در این منطقه و ولایات افغانستان هم مرز با ایران مشکلات عدیده ای را برای مردم بوجود آورده که به گفته برخی اهالی ورود سگ های ولگرد از افغانستان به سیستان یکی از عواقب این خشکسالی است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha