در حالیکه تولید انبوه بدون مجوز بدون شک تخلفی آشکار است مجری طرح که از تخلف بزرگ خود بیم داشت در این نامه تاکید نموده که اگر این بذور از کشاورزان جمع اوری نشود ممکن است موضوع از کنترل خارج می شود.

لزوم ورود مراجع قضایی به پرونده کاشت غیرقانونی برنج تراریخته

سلامت نیوز:چند روز پیش خوش خلق سیما، مشاور فناوری و بیوتکنولوژی رییس سازمان حفاظت محیط زیست در اولین نشست خبری رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت :«اکنون هیچ نوع برنجی و حتی هیچ گیاه تراریخته ای در کشور کشت نمی شود فقط در حال اخذ مجوز برای کشت پنبه تراریخته در کشور هستیم که هنوز صادر نشده است.»

اما اسنادی که  سلامت نیوز به آن دست یافته است ثابت می کند برنج تراریخته یک سال قبل از طی کردن فرآیند کسب مجوز این محصول به شکل غیرقانونی رها سازی و کشت شده است  و اخبار آن نیز همزمان در رسانه ها در همان زمان با تیتر "برداشت نخستین برنج تراریخته جهان توسط معاون اول رییس جمهور" در سال 1383 انعکاس گسترده ای داشت.

این در حالیست که آقای عارف معاون اول رئیس جمهور وقت علیرغم اطلاع از پیوستن جمهوری اسلامی ایران در سال 1382 به پروتكل ایمنی زیستی كارتاهنا و تصویب مجلس شورای اسلامی که مفاد آن پروتکل را برای ما لازم الاجرا کرده بود در اقدامی تعجب برانگیز در حاشیه هشتمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات از اقدام غیرقانونی رییس وقت پژوهشکده بیوتکنولوژی در رهاسازی برنج تراریخته در محل مزرعه تولید انبوه برنج تراریخته بازدید کرد. 

پس از هیئت وزیران در تیرماه 1384 طی مصوبه ای به استناد ماده 19 پروتوکل افرادیکه مایل به رهاسازی و تولید انبوه محصولات دستکاری ژنتیکی شده هستند را موظف به اخذ مجوز از شورای ملی ایمنی زیستی نمود. اما مجری طرح مذکور که قبلا در اقدامی غیر قانونی اقدام به رهاسازی بذر تراریخته کرده بود طی نامه ای در آبانماه 1384 از رئیس وقت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی درخواست کرد کلیه بذور خریداری شده تا خلاف مصوبه هیئت وزیران کاری انجام نگرفته باشد .

برنجهایی که بخشی از آن به منظور خوراکی آماده سازی شده بودند.

در حالیکه تولید انبوه بدون مجوز بدون شک تخلفی آشکار است مجری طرح که از تخلف بزرگ خود بیم داشت در این نامه تاکید نموده که اگر این بذور از کشاورزان جمع اوری نشود ممکن است موضوع از کنترل خارج می شود.

وی از رئیس وقت پژوهشکده میخواهد این محصولات تولید شده خریداری شود تا بتواند پس از جمع آوری و نگهداری برای کسب مجوز از شورای ملی ایمنی زیستی اقدام نماید.

اما نگرانی زاید الوصف مجری برنج تراریخته برای جمع آوری و نگهداری هرچه سریع تر برنج تراریخته به دلیل نگرانی از رسیدگی مرجع ذی‌صلاح قضائی به این موضوع می باشد.

چرا که مرجع قضائی موظف است این پرونده‌ها را در فرصت ویژه و یا فوق‌العاده رسیدگی نماید. متاسفانه با رویکرد فعلی سازمان حفاظت از محیط زیست (که باید پیشرو در امر حفاظت از منابع طبیعی کشور باشد )در برخورد عجولانه و غیرکارشناسی با موضوع تراریخته‌ها و ترغیب برای تولید انبوه این محصولات ،  سلامت نسلهای آینده کشور و همچنین ذخایر ژنتیکی را در معرض تهدید جدی قرارخواهد داد.

این روزها که تولید کنندگان غیر قانونی برنج تراریخته خود را رفته رفته در معرض دستگاه قضایی و هجمه مردم ایران میدانند رو به انکار تولید انبوه آن آورده اند غافل از آنکه آنقدر مدارک و مستندات در این خصوص وجود دارد که امکان فرار از رسیدگی قضایی وجود نخواهد داشت.

این درحالیست که  در مناظره ای که به تازگی از شبکه خبر پخش شد کهک برخلاف خوش خلق سیما که میگوید هیچ گیاه تراریخته ای در کشور کشت نمی شود یکی دیگر از موافقان محصولات تراریخته است که اصرار داشت تولید برنج تراریخته در سال 83 و ارزیابی مخاطرات ان در سال 82 انجام پدیرفته است.

سلامت نیوز مجدد فایل متنی این ارزیابی مخاطرات زیست محیطی برنج طارمی تراریخته که در سال١٣٨٤ انجام پذیرفته است را منتشر میکند.

این فایل از اینجا دانلود کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha