هفت ماه از حادثه پلاسکو می‌گذرد و همچنان کسبه این مجتمع تجاری که 30 درصد پوشاک ایران را تامین می‌کردند، سرگردانند و هرازچندگاهی با تجمع در گوشه‌ و کنار این شهر خواهان رسیدن به حق و حقوق خود هستند. تنها خواسته آنها بازگشت به پلاسکو است.

پلاسکو؛ معلق بین شهرداری، بنیاد مستضعفان و وزارت شهرسازی

سلامت نیوز: هفت ماه از حادثه پلاسکو می‌گذرد و همچنان کسبه این مجتمع تجاری که 30 درصد پوشاک ایران را تامین می‌کردند، سرگردانند و هرازچندگاهی با تجمع در گوشه‌ و کنار این شهر خواهان رسیدن به حق و حقوق خود هستند. تنها خواسته آنها بازگشت به پلاسکو است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: اواخر اسفندماه سال گذشته بود که این کسبه به‌طور موقت به مجتمع تجاری نور منتقل شدند تا پس از ساخت دوباره مجتمع به چهارراه استانبول برگردند اما وعده‌های داده شده به آنها محقق نشد. همان زمان سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرده بود که ظرف دو سال پلاسکو را از نو خواهد ساخت.

در این میان خواسته برخی از کسبه این است که بنیاد مستضعفان اجازه بدهد تا آنها مغازه‌های تخریب نشده را بازگشایی کنند، اما چنین اجازه‌ای به آنها داده نمی‌شود. دلیلی هم که بنیاد مستضعفان برای این موضوع می‌آورد این است که سازمان نظام مهندسی بقایای پلاسکو را غیر ایمن می‌داند و بازگشایی این بخش می‌تواند فاجعه‌ای دوباره بیافریند. طولانی شدن تعیین‌تکلیف پلاسکو باعث شد تا روز گذشته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران به این ماجرا واکنش نشان دهد و از بنیاد مستضعفان بخواهد که پلاسکو را جدی‌تر بگیرد.

هاشمی همچنین به چهار کمیسیون تخصصی شورا ماموریت داد تا هر چه زودتر مشکلات این سازه را برطرف کنند. در این میان وی از جلسه دو روز پیش خود با مدیرکل بنیاد مستضعفان استان تهران خبر داد. به‌طوری که به گفته هاشمی در این جلسه جویای چرایی به تاخیر افتادن ساخت مجدد این بنا شده است. موضوع دیگری که رئیس شورای شهر تهران به آن اشاره کرد این است که دادستانی هنوز نسبت به بخش تخریب نشده ساختمان اظهارنظری نکرده و به‌طور قطع مشخص نشده که این بنای باقی‌مانده سالم است و مشکلی دارد یا خیر. پلاسکو در منطقه 12 تهران قرار دارد که براساس قانون بلندمرتبه‌سازی در آن ممنوع است. موضوعی که هاشمی با اشاره به آن گفته است به همین دلیل این پرونده بین مالک و سرمایه‌گذاران و سرقفلی‌داران و وزارت راه و شهرسازی و شهرداری معلق باقی مانده است.

در این میان یک منبع آگاه به «فرهیختگان» می‌گوید که بنیاد مستضعفان درخواست مجوز به شهرداری داده است و شهرداری و وزارت راه‌وشهرسازی در ارائه مجوز تعلل می‌کنند. به گفته وی اگر قرار شود هفت طبقه از پلاسکو ساخته شود و اینکه کدام کسبه باید در آن ساکن شوند، موضوعی است که باعث اختلاف بین کسبه خواهد شد.

موضوع دیگری که این منبع آگاه به آن اشاره می‌کند این است که دادستانی حکم تخریب باقی مانده پلاسکو را صادر کرده است و بنیاد در صورت ارائه مجوز ساخت گودبرداری از پلاسکو را شروع خواهد کرد. بنیاد مستضعفان قصد دارد تمام طبقات پلاسکو ساخته شود، به‌ویژه آنکه در ساخت مجدد آن باید مواردی مثل ساخت پارکینگ مدنظر قرار گیرد. به گفته این منبع آگاه بنیاد مستضعفان قصد دارد نمای بنای جدید را به آتش‌نشانان شهید اختصاص دهد.

سوالی که در اینجا به ذهن خطور می‌کند، این است که چرا در تعیین‌تکلیف ساخت این ساختمان تعلل می‌شود، در حالی که این حادثه به دلیل وسعت آن به یک حادثه اجتماعی در افکار عمومی تبدیل شد و حالا کسبه آن نیز سرگردانند. اگرچه کسبه پلاسکو خواهان بازگشت به پلاسکو هستند اما بنیاد مستضعفان به دلیل دریافت مبالغ کلان بابت سرقفلی مغازه‌ها باید به وظیفه خود درباره این کسبه عمل کند. هرچند ساخت بلندمرتبه تا ارائه ضوابط آن در شهر ممنوع شده است اما تجربه چند سال اخیر نشان می‌دهد که ارائه مجوز آنچنان هم سخت نیست و حالا جای تعجب است که در این مورد ویژه به این صورت عمل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha