زنان درمعرض آسیبِ منطقه شوش در انتظار کمک شهرداری

سلامت نیوز:ارائه خدمات دندانپزشکی به زنان مبتلا به HIV/زنان درمعرض آسیب منطقه شوش در انتظار کمک شهرداریمدیرعامل خانه خورشید گفت: از دست‌اندرکاران شهرداری درخواست کردیم شرایط ما را درنظر بگیرند و باتوجه به اینکه سایت دنداپزشکی خانه خورشید در خطر تخریب است؛ در رابطه با این موضوع راه‌حلی ارایه دهند.
به گزارش‌ ایلنا، خانه‌ خورشید تنها پناهگاه زنان و کودکان در معرض آسیب منطقه شوش است، در هفته  گذشته این مرکز به دلیل گودبرداری غیراصولی ساختمان مجاور آسیب دیده است. ابتدا به اتاق دندان‌پزشکی و کارگاه اشتغالزایی این بنا آسیب رسید که برای جلوگیری از تخریب کل ساختمان، مرمت و جلوگیری از بروز صدمات دیگر تخلیه شد.
به گفته مددکاران منطقه شوش و دروازه غار خانه خورشید محل امنی برای زنان در معرض آسیبی است که برخی از آنها شب‌ها در گرمخانه‌ها سکونت دارند و در روز برای کار جایی جز خانه خورشید ندارند، حال متولیان این مرکز از شهرداری درخواست دارند؛ علاوه بر اینکه هرچه سریعتر نسبت به ایمن‌سازی ساختمان اقداماتی صورت گیرد، مکان بزرگتری برای این زنان درنظر گرفته شود.
لیلا ارشد (مدیرعامل‌خانه خورشید) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه می‌گوید: در پی‌گودبرداری غیراصولی ملک مجاور، قسمت‌هایی از خانه خورشید، کلینیک دندانپزشکی، کارگاه اشتغال، کلاس‌های آموزشی، آشپزخانه و ناهار خوری صدمه دید و در آستانه تخریب بیشتر بود که برای انجام تعمیرات سه روز تعطیل شد، اما به دلیل شرایط خاص زنان این مرکز بعد از سه روز بازگشایی شد. البته هنوز هم خطراتی این ساختمان را تهدید می‌کند، اما تا اندازه‌ای مرمت صورت گرفته است.
ارشد می‌گوید: حدود ۶ سال پیش این ساختمان را شهرداری در اختیار موسسه خورشید قرار داد تا خدمات لازم برای حمایت از زنان آسیب‌پذیر و در خطر آسیب را در این منطقه ارایه دهد. این ساختمان فضای مناسبی برای ارایه خدمات به این زنان دارد، اما حدود چند ماه پیش از ما درخواست کردند که بخشی از حیاط این ساختمان را برای ترمیم مسجدی که در مجاورت ساختمان قرارداشت در اختیار هیات امنای مسجد قرار دهیم؛ اما به دلیل گودبرداری غیراصولی بخشی از دیوار حیات دچار ریزش شد و لوله گاز شهری نیز منفجر شد و خساراتی را به ساختمان وارد کرد.
ارشد تاکید می‌کند: از دست‌اندرکاران شهرداری درخواست کردیم که شرایط ما را درنظر بگیرند و با توجه به اینکه سایت دنداپزشکی این موسسه نیز در خطر تخریب است در رابطه با این موضوع راه‌حلی ارایه دهند این دندانپزشکی به زنانی که مبتلا به اچ ای وی و بیماری‌های ویروسی هستند، خدمات رایگان دندانپزشکی ارایه می‌دهد.
ارشد می‌گوید: خطر تخریب ساختمان ما را تهدید می‌کرد، کارگاه اشتغالی داریم که روزانه حدود ۲۵ زن بهبود یافته از اعتیاد در آنجا کار بسته‌بندی انجام می‌دهند، این اتاق نیز در معرض تخریب بوده است.
وی تاکید می‌کند: در ابتدا هیات امنای مسجد این مساله را نمی پذیرفتند اما با ارتباطی که باشهرداری گرفتیم و با فشاری که از طرف مسولان شهرداری به هیات امنا وارد شد آنها این را پذیرفتند که ایمن‌سازی را انجام دهند تا مانع از تخریب ساختمان شوند این اقدامات  آغاز شدو شهرداری درخواست داشت که چند روز موسسه خورشید تعطیل شود تا اتفاق ناگواری رخ ندهد؛ در حال حاضر نیز این مرکز مجددا کار خود را آغاز کرده است.
زنان  در خانه خورشید مشغول به کار هستند، این زنان شب را در خوابگاه‌ها و یا گرمخانه‌ها سپری می‌کنند و به محض طلوع خورشید باید این مکان‌ها را ترک کنند؛ ترک گرمخانه‌ها و تعطیلی موقت خانه خورشید موجب می‌شود که این زنان تا شب جایی برای ماندن نداشته باشند و ماندن آنان در خیابان باعث بروز مشکلات بسیاری برای این افراد می‌شود.
ارشد در این رابطه می‌گوید: خطر دستگیری این زنان را تهدید می‌کرد؛ زیرا طرح جمع‌آوری زنان معتاد متجاهر اجرایی شده است، زمانی که این ساختمان در اختیار ما قرار گرفت شرایط بسیار ایده‌آل بود٬ در حال حاضر نیز اشتغال در کارگاه‌ها رونق پیدا کرده است و تعداد زنان فعال در کارگاه‌ها و همچنین زنانی که در صف پذیرش هستند افزایش پیدا کرده است. اگر شهرداری یک ساختمان جدید و بزرگتر را در اختیار ما قراردهد توانایی پذیرش زنان بیشتری را خواهیم داشت. این امر موجب خوشحالی تمام کسانی است که سالهاست از اعتیاد رهایی پیدا کرده‌اند و به دنبال این هستند که در مکانی امن مشغول کار شوند.
ارشد در رابطه با خدمات ارائه شده در خانه خورشید می‌گوید: برای این زنان کارت مترو تهیه شده است هر ماه بسته‌های بهداشتی در اختیار آنان قرار می‌دهیم در عین حال هر زنی که در کارگاه‌ها کار می‌کند علاوه بر حق‌الزحمه ۳ بسته غذایی نیز دریافت می‌کند که از دست دادن آن برایشان دشوار است. از اعضای شورای شهر در خواست می‌کنم که بازدیدی از این مرکز داشته باشند تا برای بهبود شرایط این تشکل پیگیری در خواست زنان در معرض آسیب این مرکز کمک کنند. ۱۰۴ کودک کار و خانواده‌های آنها تحت حمایت هستند؛ چون به نوعی تمامی این کودکان و خانواده‌هایشان در گیر اعتیاد هستند؛ بنابراین از کودکان کاری حمایت می‌کنیم که خانواده آنها درگیر این مشکلات هستند.
بر اساس این گزارش٬ ۹ مددکار و روانشناس و ۷ زن بهبود یافته به عنوان همکار در آشپزخانه و کارگاه خانه خورشید مشغول به کار هستند. در کنار این ۵ زن بهبود یافته نیز امدادرسان محلی هستند و همچنین ۲۵ زن نیز در کارگاه‌ها مشغول به کار هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha