یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
کد خبر: 223714

درهنگام سفر با خودرو شخصی چندعامل سبب حوادث جاده‌ای می‌شود. ایمنی جاده‌ها یکی از نکات مهم است. طرح هندسی برخی راه‌ها نیاز به اصلاح دارد و پوشش کف آنها نیز باید ترمیم شود. درواقع تمام جاده‌ها کشور بی‌عیب‌و‌نقص نیستند.

سفر‌های خود را امن‌تر کنید

سلامت نیوز-*سید ابوالفضل موسوی:با توجه به پایان تعطیلات تابستانی و افزایش میزان سفرها عوامل بسیاری سبب افزایش تلفات رانندگی در جاده‌های کشور می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: در صورت رعایت نکات ایمنی در رانندگی شاهد حوادث و در نتیجه تلفات جانی کمتر هستیم. مهم‌ترین عوامل در کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای استفاده بیشتر مردم از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی است؛ این وسایل نقلیه مقرون‌به‌صرفه و ایمن هستند. اکنون بسیاری از افراد برای سفرهای دور از قطار و سپس هواپیما استفاده می‌کنند. ایمنی هواپیماهای کشور بیشتر شده و مردم می‌توانند با اعتماد بیشتری از آنها استفاده کنند. درواقع گزینه آخر برای هر فرد باید سفر با خودرو شخصی باشد. در این صورت کاهش تلفات جاده‌ای اتفاق می‌افتد.

نکات ایمنی در سفر با خودرو شخصی

درهنگام سفر با خودرو شخصی چندعامل سبب حوادث جاده‌ای می‌شود. ایمنی جاده‌ها یکی از نکات مهم است. طرح هندسی برخی راه‌ها نیاز به اصلاح دارد و پوشش کف آنها نیز باید ترمیم شود. درواقع تمام جاده‌ها کشور بی‌عیب‌و‌نقص نیستند. اگرچه وضعیت جاده‌ها بسیار بهبود یافته، اما هنوز هم باید اصلاحاتی انجام شود. نکته بعد وجود نقص‌هایی در نصب علائم جاده‌ای است که در برخی مناطق نیاز به اصلاح دارد. این مسائل نکات سخت‌افزاری در جاده‌هاست. نکته بعدی ایمنی وسیله‌نقلیه است. اتوبوس‌های بین‌شهری باید استانداردهای لازم را برای حرکت داشته باشند و از نظر ایمنی بررسی شوند. رانندگان آنها نیز باید آموزش‌های لازم را برای جابه‌جایی مسافر ببینند. اقدام به سفر به هر قیمت و امکاناتی نباید برای خانواده‌ها یک اصل باشد و انجام آن را یک ضرورت تلقی کنند. این تفکر، تفکر درستی نیست.

از نقص فنی خودرو راحت نگذریم

خانواده‌ها به‌دلیل نزدیکی به پایان تابستان تصمیم به سفر می‌گیرند. این در حالی است که در سفر‌ها بسیاری از شاخص‌های ایمنی نادیده گرفته می‌شوند. افراد در حالت طبیعی باید اولویت سفر را با قطار، هواپیما و سپس خودرو شخصی بدانند، اما به‌دلیل کمبود زمان و فشار به انجام سفر از سوی فرزندان، اولین انتخاب، سفر با خودرو شخصی است. معمولا فرزندان بابت انجام سفر به والدین فشار آورده و ایام تابستان و تعطیلات بدون سفر را ناتمام می‌دانند. بنابراین با نزدیکی به اواخر تابستان فشار روانی خانواده بر سرپرست به‌منظور سفر بیشتر می‌شود و به این دلیل رعایت بسیاری از نکات ایمنی مغفول می‌ماند. برای مثال، در صورت نقص فنی ترمز‌ خودرو راه‌حل را سرعت کم در رانندگی می‌دانند و به‌طور کلی به‌دلیل کمبود زمان افراد به‌راحتی از نقص وسیله‌نقلیه خود در هنگام سفر می‌گذرند. اثر روانی سرنشینان بر رانندگان نیز بسیار زیاد است و آنها نیز برای زودتر رسیدن به مقصد برخی شاخص‌های مورد‌نیاز را رعایت نمی‌کنند. برای مثال با سرعت زیاد رانندگی می‌کنند، استراحت کافی در زمان رانندگی ندارند و شب‌هنگام اقدام به رانندگی می‌کنند، درحالی که شاید اصلا توانایی رانندگی در شب را نداشته باشند. در نهایت رانندگان بسیاری از نکات ایمنی را در هنگام سفر رعایت نمی‌کنند. این نکات حذف‌شده اثر هم‌افزایی بر یکدیگر دارند و ناخودآگاه با شلوغی جاده‌ها تلفات جاده‌ای نیز زیاد می‌شوند. در واقع باید به طولانی‌تر‌شدن مدت زمان سفر بی‌توجه بود و به تمام نکات ایمنی در زمان آغاز سفر توجه کرد. با توجه به حجم بالای مسافرت شاید عوامل دیگری نیز در سفر رعایت نشود.

برای مثال، در صورت استفاده از حجم بالای موادغذایی امکان دارد کیفیت آن مواد کاهش پیدا کند. پلیس‌های راهنمایی و رانندگی نیز در این ایام مسئولیت بسیار سنگینی دارند؛ این افراد نیز به‌مدت 20 روز به‌صورت شبانه‌روزی جاده‌ها را کنترل می‌کنند، به این دلایل در برخی موارد کنترل بعضی نکات از دست آنها خارج می‌شود و آنها همچنین در کنترل ترافیک خوب عمل نمی‌کنند. بنابراین آموزش نکات سفر بسیار مهم است، زیرا خانواده‌ها خود می‌توانند از بروز برخی سوانح جلوگیری کنند. برای مثال، برخی والدین به‌دلیل طولانی‌بودن مسیر از فرزندان خود که به‌تازگی گواهینامه گرفته‌اند، درخواست کمک می‌کنند، در حالی که این فرزندان آموزش‌های لازم برای رانندگی ایمن در سفر و جاده را ندیده‌‌اند و شاخص‌های ایمنی در ذهن آنها به‌مرور زمان و بر اثر تجربه نهادینه نشده‌ است. تمام این عوامل دست‌به‌دست یکدیگر می‌دهند تا چاره‌ای جز تحمل آمار بالای تلفات‌جاده‌ای نداشته باشیم.

اگر آموزش‌های لازم را در راستای رانندگی‌ایمن به رانندگان بدهیم، آنها بسیاری از مسائل را به‌تنهایی کنترل کرده و عوامل خطرآفرین را در هنگام رانندگی کاهش می‌دهند. آمار مصدومان و فوت‌شدگان حوادث رانندگی، اثرات روانی بسیار مخربی بر خانواده‌ها، اجتماع و دولت دارد و آنها را دچار صدمات جبران‌ناپذیری می‌کند. رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی باید آموزش‌ها، مراقبت‌ها و نکات را به خانواد‌ه‌ها منتقل کنند. در این صورت خانواده‌ها نیز نکات ایمنی مطرح‌شده را رعایت کرده و تعداد تلفات به‌واسطه آموزش‌های همگانی، سراسری و اختصاصی کاهش می‌یابد. گاهی نیاز به تغییر در مقررات راهنمایی‌ و‌ رانندگی و همچنین رعایت آن است. برای مثال، تمام خودرو‌های در حال حرکت در جاده باید از معاینه‌فنی برخوردار شوند و در غیر این صورت پلیس اجازه حرکت به آنها را ندهد. در حال حاضر اتوبوس‌های بین شهری باید دارای دو راننده باشند، اما می‌شود این قانون را برای سفر با خودرو‌شخصی نیز وضع کرد تا آنها نیز توسط دو راننده انجام شوند. می‌توان قانونی برای عدم اجازه رانندگی برای افرادی که به‌تازگی گواهینامه می‌گیرند، وضع کرد تا آنها تا دو سه سال تنها مجوز رانندگی در شهر را داشته باشند.

خودروها ایمن‌تر شوند

بر اساس آمار تصادفات ارسال‌شده به کمیسیون‌ عمران، بیشترین عامل بروز تصادفات، برخی خودرو‌های ساخت داخل است. برخی خودرو‌های تولید داخل به‌دلیل قیمت ارزان خریداران بیشتری دارد و اغلب تصادفات‌جاده‌ای نیز با همین خودرو‌ها اتفاق می‌افتد. البته برخی از خودرو‌های تولید داخل هم هستند که ایمنی لازم را دارند و کمتر خطر‌‌آفرین می‌شوند. این مساله نشان می‌دهد که ما توانایی ساخت خودرو ایمن را داریم، اما تنها به‌دلیل اینکه می‌خواهیم خودرو ارزان تولید کنیم، اقدام به ساخت برخی خودرو‌های بی‌‌‌کیفیت می‌کنیم. یا باید تولید چنین خودرو‌هایی متوقف شود، یا تردد آنها در جاده‌های پرپیچ‌وخم و خطرناک را ممنوع اعلام کنیم.

* عضو کمیسیون عمران مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha