یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 223717

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان از امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در پی سقوط دو دستگاه خودرو به رودخانه‌ای در روستای سطلسر شهرستان لاهیجان واقع در شرق استان خبر داد.

اگر باران نمی‌آمد جنگل‌ها همچنان می‌سوخت

سلامت نیوزر پی بارندگی شدید چند روز اخیر در محدوده جغرافیایی شمال کشور چند شهرستان استان گیلان از جمله لنگرود، لاهیجان و فومن که بیشترین میزان بارندگی نیز در این شهرها ثبت شده، دچار آبگرفتگی شدید معابر و سیل در بعضی مناطق روستایی شدند.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: همچنین سیل در دو روستای تالش محله و دیو شل باعث خسارات فراوانی شد. علاوه بر سیلاب نیز جنگل‌های شمال درگیر آتش‌سوزی گسترده‌ای شده‌اند. اداره کل هواشناسی گیلان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با شمالی‌شدن جریانات، شرایط برای بارندگی و وزش باد، کاهش دما، رعدوبرق و احتمال تگرگ فراهم می‌شود. درهمین‌راستا در پی بارش شدید باران امدادگران جمعیت هلال‌احمر استان گیلان 120 خانوار مسافر را در ورزشگاه اصلی لاهیجان، 50 خانوار مسافر را در رودسر و 70 خانوار مسافر را در لنگرود اسکان دادند. 


سقوط خودرو به رودخانه


مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان از امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در پی سقوط دو دستگاه خودرو به رودخانه‌ای در روستای سطلسر شهرستان لاهیجان واقع در شرق استان خبر داد. مهدی ولی‌پور گفت: «دو تیم از امدادگران هلال‌احمر گیلان، دو دستگاه خودروی پراید و پیکان وانت را از رودخانه بیرون کشیدند. این حادثه، مصدومیت یا تلفات جانی‌ای نداشته است. تمامی روستاهای دهستان سطلسر شامل روستاهای علیسرود پایین، کت شال بالا و پایین، بیجار‌باغ، کوه‌بیجار و چلک مشکلی ندارند و تنها در روستای علیسرود بالا در انتهای روستا، یک‌ مورد رانش زمین اتفاق افتاده و فقط مسیر تردد یک منزل در انتهای آن بسته شده و برق منطقه نیز قطع است.»

در همین رابطه، مدیر‌عامل جمعیت هلال‌احمر گیلان گفت: «در پی بارش شدید باران، مسافران شهرستان‌های رودسر و لنگرود در شرق استان، در مساجد و امامزادگان اسکان یافتند. 50 خانوار از مسافران رودسر در مسجد 72 تن و سرپل این شهرستان اسکان یافتند و پتو و آذوقه اولیه به این تعداد از خانوارها ارائه شد.» او افزود: «‌با گزارش آبگرفتگی منزل دو خانواده در کنارآب رودسر، برای اسکان این خانواده‌ها در مسجد نیز اقدام شد. شاهد آبگرفتگی مغازها و بانک‌ها هستیم که هلال‌احمر و آتش‌نشانی برای رفع این مشکل حضور دارند.» ولی‌پور در ادامه تشریح اقدامات جمعیت هلال‌احمر گیلان در پی بارش شدید باران گفت: «70 خانوار مسافر نیز در شهرستان لنگرود اسکان یافتند که پتو و آذوقه اولیه به آنها ارائه شد. از این تعداد، 50 خانواده در بقعه متبرکه آقاسید محمد کلید‌بر، 10 خانواده در آقا‌سید کیاکلایه و 10 خانواده نیز در آقاسید محمد سفید آستانه اسکان یافتند.»


بارندگی رگباری، آتش جنگل‌ها را خاموش کرد


با اینکه بارندگی‌ها سبب ایجاد سیل و مشکل برای مردم و مسافران این منطقه شد اما نکات مثبتی هم داشت.بارندگی شدید بامداد روز جمعه آتش‌سوزی روزهای اخیر در مناطقی از عرصه‌های جنگلی و مرتعی مازندران به‌ویژه مناطق مرتفع و صعب‌العبور را خاموش کرد. در چند روز اخیر به علت افزایش دما و خشکی هوا و همچنین بی‌احتیاطی کشاورزان، شکارچیان و گردشگران مناطق مختلفی از جنگل‌ها و مراتع مازندران در غرب، مرکز و شرق آن دچار آتش‌سوزی شد. آتش‌سوزی‌های عرصه‌های جنگلی در غرب مازندران بیشتر در ارتفاعات بالای دو هزار و 500 متر از سطح دریا و صعب‌العبور رخ داد که سبب شد برای بیشتر از 48 ساعت ادامه یابد و در شرق مازندران هم با وجود مهار موقت آتش، حرارت باقی‌مانده زیر خاکستر دوباره شعله‌ور می‌شد.

بارندگی بامداد جمعه در مناطق کوهستانی ادامه داشته و سبب شد تا آتش‌سوزی مناطق صعب‌العبور غرب خاموش شود و به‌کارگیری بالگرد برای خاموش‌کردن آن که در دستور کار بود، منتفی شده است. در شرق و مرکز مازندران هم بارندگی خاکسترهای داغ و باقی‌مانده آتش زیر آن را خاموش و سرد کرده است. مدیرکل منابع طبیعی و‌ آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر به ایرنا گفت: «‌علاوه بر بارندگی روز جمعه، تلاش شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت و نیروهای مردمی سبب شد تا از پیشروی سطحی آتش‌سوزی در چند نقطه از عرصه‌های جنگلی منطقه دلیر و پیله‌کوه فیروزآباد جلوگیری و در نهایت سبب خاموشی آن شود.» سید‌وجیه‌الله موسوی افزود: «آتش‌سوزی جنگل‌های جمند نزدیکی روستاهای ویسر و لشکنار بخش کجور نوشهر نیز با ریزش شدید باران تا حدودی مهار شده ولی آتش خفیف در کنده‌های درختان قطور، ریشه‌ کن و خشک سرپا همچنان دیده می‌شود.» او اظهار داشت: «‌هر چند با اعزام یک فروند بالگرد آتش جنگل‌های پیله‌کوه فیروزآباد تا حدودی مهار شد ولی اگر باران نمی‌آمد به یقین این آتش‌سوزی در این منطقه ادامه داشت.» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: «این استان در برخورداری از پایگاه هوایی اطفای حریق جنگل‌ها بی‌بهره است و چنین وضعیتی سبب شده تا عملیات اطفا با هدف کاهش میزان خسارت به مراتع و جنگل‌ها به کندی انجام گیرد. آمارهای موجود نشان می‌دهد که گستره زیادی از عرصه‌های مرتعی و جنگلی مناطق مرتع و سخت‌گذر به علت تأخیر در اعزام بالگرد برای اطفای حریق در آتش سوخته است.» او برای حل این کمبود از مسئولان سطوح استانی و کشوری خواست تا تدبیری بیندیشند. 

احتمال بروز سیلاب در شهرهای مازندران


با ریزش باران در شهرهای شمالی کارشناس اداره کل هواشناسی استان مازندران از بارش باران در شهرهای آن خبر داد و گفت که احتمال بروز سیلاب وجود دارد. سیداحمد میرساداتی در مورد نکات مهم سامانه بارشی اظهار کرد: «زمان نفوذ سامانه ناپایدار طبق خروجی مدل‌های هواشناسی از نیمه‌شب به بعد خواهد بود، باوجوداین احتمال جابه‌جایی زمانی آن وجود دارد. یکی از ویژگی‌های این‌ گونه سامانه بارشی در این موقع از سال وقوع وزش باد شدید و موقتی حدود نیم ساعت، رگبار، باران و رعدوبرق است. ازاین‌رو، با توجه به وقوع بارش‌های رگباری در بازه زمانی کم و نبود بارندگی قابل‌توجه طی سه ماه اخیر و خشکی زمین پیامدهایی از قبیل آبگرفتگی معابر عمومی، جاری‌شدن روان‌آب و سیلاب در مسیل‌ها و بالاآمدن آب رودخانه‌ها دور از انتظار نخواهد بود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha