یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
کد خبر: 223722

ابتلا به دیابت عوارض مختلفی را برای فرد در پی دارد که از جمله خطرناک ترین آنها می توان به رتینوپاتی دیابتی اشاره کرد.

بیماری رتینوپاتی دیابتی چیست؟

سلامت نیوز:دیابت را می توان از جمله بیماری های شایع در سرتاسر دنیا نام برد. علل ابتلا به دیابت متفاوتند، اما شایع ترین علت ابتلا به دیابت مربوط به ژنتیک افراد است که از والدین به فرزندان انتقال می یابد.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: ابتلا به دیابت عوارض مختلفی را برای فرد در پی دارد که از جمله خطرناک ترین آنها می توان به رتینوپاتی دیابتی اشاره کرد. رتینوپاتی دیابتی یا چشم دیابتیک یکی از عوارض بیماری دیابت است که به دنبال ابتلا به دیابت به وجود می آید.با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر بهرام آزادی ، جراح و متخصص چشم به گفتگو نشسته که در ادامه می خوانید :


وی در ابتدا گفت :رتینوپاتی دیابتی عارضه‌ای ناشی از دیابت است که به دلیل تغییرات ایجاد شده در رگ‌های خونی رخ می‌دهد. وقتی عروق خونی در شبکیه آسیب می بینند ممکن است باعث نشت مایع یا خون شده یا منجر به رشد شاخه های عروقی شکننده و کلافه مانند شده و باعث تخریب شبکیه شود، در نتیجه تصویری که شبکیه به مغز می فرستد تار شده یا کج و معوج می شود. 
دکتر آزادی ادامه داد : دیابت باعث افزایش قند خون، عطش بیش از حد، تکرر ادرار و همچنین تغییراتی در رگ های خونی بدن (سرخرگ ها و
سیاهرگ ها) می شود. دیابت می تواند به دلایل مختلفی روی دید تاثیر بگذارد، از جمله ایجاد آب مروارید، آب سیاه و مهمتر از همه صدمه به رگ های خونی داخل چشم. هرچه طول بیماری دیابت بیشتر باشد احتمال رتینوپاتی دیابتی بیشتر می­‌شود. این جراح و متخصص چشم علائم و نشانه های بیماری رتینوپاتی دیابتی را اینگونه عنوان کرد : معمولاً در مرحله رتینوپاتی زمینه‌ای علامتی وجود ندارد. اگرچه ممکن است در صورت ایجاد تورم مرکز دید تاری دید به صورت تدریجی ایجاد شود. معاینه چشم پزشکی تنها راهی ست که به کمک آن می‌توان تغییرات داخل چشم را پیدا کرد.وقتی که خونریزی ایجاد می شود دید شما تار شده، لکه هایی در آن پیدا می شود و حتی ممکن است به کلی دید شما از بین برود. رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو اگرچه بدون درد است اما شکل شدیدی از بیماری است و نیازمند توجه پزشکی فوری است. حاملگی و افزایش فشار خون ممکن است رتینوپاتی دیابتی را تشدید کنند.


وی خاطرنشان کرد : برای درمان بیماری رتینوپاتی دیابتی برخی مسائل را باید در نظر می گیرند که عبارتند از : سن، تاریخچه پزشکی، میزان آسیب به شبکیه. در بسیاری موارد احتیاجی به درمان نیست اما بیمار باید به طور مرتب تحت معاینات چشمی قرار گیرد. در دیگر موارد، درمان برای متوقف کردن صدمات ناشی از رتینوپاتی دیابتی و در صورت امکان بهبود دید انجام می شود.دکتر آزادی راه های درمان برای متوقف کردن صدمات ناشی از رتینوپاتی دیابتی را اینگونه خاطرنشان کرد : راه های درمان برای متوقف کردن صدمات ناشی از رتینوپاتی دیابتی عبارتند از :


۱- جراحی لیزر: این روش اغلب در درمان رتینو پاتی دیابتی موثر است. یک اشعه قوی از نور لیزر بر روی قسمت صدمه دیده شبکیه متمرکز می­شود. تابش اشعه لیزر رگ های نشت کننده را می‌بندند و بدین وسیله تورم مرکز دید کم می شود. این نوع درمان "فوتوکوآگولاسیون - Photocoagulation" نامیده می‌شود. در موارد رشد رگ های خونی غیرطبیعی (نئوواسکولاریزاسیون) تابش اشعه لیزر در تمامی قسمت‌های کناری پرده شبکیه استفاده می شود. اثرات ناشی از لیزر باعث کاهش رشد رگ های خونی غیرطبیعی شده همچنین شبکیه را به پشت چشم می چسباند و مانع جدا شدگی شبکیه می شود. جراحی لیزر ممکن است در یک کلینیک به صورت سرپایی انجام شود. چنانچه رتینو پاتی دیابتی در مراحل اولیه تشخیص داده شود جراحی لیزر می تواند سیر کاهش دید را کُند کند. حتی در مراحل پیشرفته بیماری (رتینوپاتی پرولیفراتیو) نیز، جراحی لیزر شانس کاهش شدید دید را کم می­‌کند.


۲- کرایوتراپی(سرد کردن): اگر زجاجیه به دلیل وجود خون کدر باشد جراحی لیزر را تا زمانی که خون جذب شود نمی‌توان انجام داد. در بعضی موارد خونریزی زجاجیه، کرایوتراپی یا یخ زدن شبکیه ممکن است در کوچک شدن رگ های خونی غیرطبیعی کمک کننده باشد.
۳- ویترکتومی (برداشتن زجاجیه): در رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو پیشرفته ممکن است چشم پزشک برداشتن زجاجیه را توصیه کند. این جراحی میکروسکوپی در اتاق عمل انجام می شود. ویترکتیومی زجاجیه پر شده از خون را بر می‌دارد و به جای آن ماده شفافی را جایگزین می کند. در حدود ۷۰ درصد بیماران بعد از برداشتن زجاجیه بهبودی دید دارند. گاهی اوقات قبل از انجام عمل برداشتن زجاجیه چشم پزشک ممکن است برای چند ماه یا یکسال صبر کند تا شاید خونریزی خود بخود جذب شود.


۴- ترمیم شبکیه: در صورتی که بافت تخریب شده منجر به جداشدگی شبکیه از پشت چشم شود کاهش شدید دید یا کوری را موجب 
می شود مگر اینکه جراحی برای چسباندن شبکیه به موقع و با موفقیت انجام شود.
وی در پایان توصیه کرد : حفظ وزن مناسب و مراعات دیگر عوامل پیشگیری کننده از ابتلا به دیابت و کنترل صحیح قند خون در صورت ابتلا به دیابت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha