یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳

مرگ ۲ کولبر بانه‌ای بر اثر شلیک نیروهای هنگ مرزی در روز دوشنبه گذشته باعث شد تا ‌ تعطیلات آخر هفته آنها ، رنگ اعتراض بگیرد اما دلجویی مقامات محلی و استانی و رسیدگی فوری به ماجرا و وعده حل مشکلات آنها‌ پایان تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بانه و بازشدن بازارچه مرزی این شهر را در پی داشت تا اوضاع دوباره عادی شود.

کمیته سه‌جانبه برای پایان رنج کولبران

سلامت نیوز: مرگ ۲ کولبر بانه‌ای بر اثر شلیک نیروهای هنگ مرزی در روز دوشنبه گذشته باعث شد تا ‌ تعطیلات آخر هفته آنها ، رنگ اعتراض بگیرد اما دلجویی مقامات محلی و استانی و رسیدگی فوری به ماجرا و وعده حل مشکلات آنها‌ پایان تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بانه و بازشدن بازارچه مرزی این شهر را در پی داشت تا اوضاع دوباره عادی شود.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری در ادامه نوشت: هرچند كه عادی‌شدن كسب‌وكار كولبرها در گرو برداشتن 3گام از سوی دولت است تا نه‌تنها دیگر اتفاقاتی نظیر مرگ كولبرها تكرار نشود، بلكه با سامان‌دادن به مرزها، بیمه شدن آنها و برخورد قانونی و منطقی‌تر مأموران تعزیرات حكومتی، كولبرها با آسودگی خیال به تجارت در چارچوب قانون ادامه دهند.

محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه تیراندازی مأموران هنگ مرزی به 2 كولبر‌می‌گوید: در پی مرگ قادر بهرامی و حیدر فرجی از دهیاران محلی كه به‌دلیل تنگنای معیشتی اقدام به كولبری با كارت دیگران كرده بودند، هیأت ویژه‌ای در روز چهارشنبه متشكل از نماینده دفتر مقام معظم رهبری، بازرس ویژه وزیر كشور و نماینده نیروی انتظامی به شهرستان بانه اعزام شدند و از خانواده این دو نفر دلجویی كردند.

توافق شد تا در گام نخست دیه این افراد پرداخت شده و به مشكلات معیشتی خانواده‌های آنها رسیدگی شود. او با اشاره به عادی شدن شهر بانه و آغاز فعالیت بازارچه مرزی این شهر از روز پنجشنبه هفته گذشته و همچنین اعزام هیأت ویژه سازمان بازرسی كل كشور به این شهرستان تصریح كرد: خواسته اصلی كولبرها، نمایندگان استان، مقامات و معتمدین منطقه این است كه مرز قانونی تردد كولبرها تعیین و سایر معابر و مرز ایران با كشور عراق دیواركشی یا فنس‌كشی شود و دیگر شاهد تعیین مقطعی خطوط قرمز مرزی برای كولبرها نباشیم.

این نماینده مجلس كه هیأت اعزامی برای پیگیری ماجرای رخ داده را همراهی می‌كرد، با اشاره به امرارمعاش حدود 20هزار خانوار از طریق كولبری، افزود: از این تعداد 8هزار خانوار دارای كارت كولبری نبوده و از طریق اجاره كارت كولبری دیگران تردد می‌كنند كه این موضوع هم باید به‌نحوی حل شود و كولبرها شناسنامه‌دار شوند.

بیگلری با بیان اینكه هم‌اكنون آرامش كامل در شهر بانه برقرار است و بازار هم به شرایط عادی برگشته و مسافران بدون هیچ مشكلی اقدام به خرید كالاهای مورد نیاز خود می‌كنند، افزود: رفع مشكل بیمه كولبرها در نتیجه تفاهمنامه بین وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعی با استانداری كردستان شروع شده و بخش عمده‌ای از حق بیمه را دولت پرداخت می‌كند.

این نماینده مجلس با اشاره به مرز مشترك ایران و عراق تصریح كرد: انسداد مرز نیازمند اعتبار و بودجه ویژه‌ای است كه دولت باید سریع‌تر این بودجه را تخصیص دهد و فعالیت كولبرها تنها از طریق معابر تعیین شده صورت پذیرد تا شاهد مشكل برای كولبرها نباشیم. بیگلری خواسته دیگر مردم به‌ویژه كولبرها را برخورد قانونی و شفاف ادارات تعزیرات حكومتی در استان كردستان با كولبرها و تجارت كالاهای وارد شده در كل استان دانست و افزود:درحالی‌كه تعزیرات بانه برخورد شایسته و قانونی با این ماجرا دارد اما متأسفانه رویه واحدی را در دیگر شهرستان‌ها شاهد نیستیم و به‌دلیل جریمه كولبرها، مصادره اموال آنها و برخوردهای نامناسب شاهد بروز تنش در منطقه هستیم درحالی‌كه مصوبه شورای تأمین هرگونه تجارت 84قلم كالایی كه توسط كولبرها وارد استان می‌شود را قانونی می‌داند و تقاضای مردم این است كه رفتارها قانونی باشد و یك‌بار برای همیشه مشكلات كولبرها ساماندهی شود.

    روایت خبرنگار همشهری در استان كردستان

‌ وضعیت در شهرستان بانه پس از تجمع در برابر فرمانداری بانه عادی شده و شایعه برگزاری تجمع در سایر شهرهای مرزی استان كردستان تأیید نمی‌شود. ‌البته نوع برخورد و مدیریت ماجرا باعث شد تا از پیچیده‌تر شدن و تداوم اعتراض‌ها جلوگیری شود؛ نباید فراموش كرد كه وضعیت اقتصادی كولبرها همچنان خوب نیست و ادعاهای مطرح شده مبنی بر ورود كالاها قاچاق یا ممنوعه توسط كولبرها با واقعیت سازگاری ندارد.

تمامی كالاهای وارداتی به‌طور دقیق رصد می‌شود و هر كولبری موظف است به میزان كالاهای حمل شده، بخشی از درآمد ناشی از فعالیت خود را به حساب هنگ مرزی و ستاد مبارزه با قاچاق كالاها و ارز واریز كند.‌ با اینكه اجازه حمل كالاهای حجیم و سخت‌بار توسط چرخ دستی و سایر وسایل دیگر به كولبرها داده شده، اما به‌دلیل صعب‌العبور بودن مسیر، كولبرها ترجیح می‌دهند به‌صورت سنتی فعالیت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha