دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 223878

یک روانشناس با اشاره به اینکه منظومه عاطفی کودکان در خانواده‌های تک فرزند دچار آسیب می‌شود گفت: ۱۴درصد بدون فرزند هستند.

۱۴ درصدخانوده‌های ایرانی بدون فرزند هستند

سلامت نیوز:یک روانشناس با اشاره به اینکه منظومه عاطفی کودکان در خانواده‌های تک فرزند دچار آسیب می‌شود گفت: ۱۴درصد بدون فرزند هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا ، شریفی یزدی ضمن بیان این مطلب در خصوص اینکه اگر گرایش والدین به تک فرزندی افزایش یابد در آینده نزدیک، با کاهش نسل جوان و نیروی کار چه عواقبی در انتظار جامعه خواهد بود؟ افزود: زمانی که به آمار نگاه می کنیم متوجه می شویم این اتفاق در جامعه ما روی داده است. این موضوع پیامدهای اجتماعی زیادی به دنبال دارد که یکی از آنها این است که منظومه عاطفی کودکان را دچار خدشه می کند. یعنی وقتی کودک بزرگ می شود و والدین خود را از دست می دهد، ارتباطات خونی و عشیره ای که همواره در طول تاریخ کارساز بوده و در کشور نیمه سنتی ما نیز برقرار است کارکرد خود را از دست می دهد.

این روان شناس اجتماعی که در یک گفتگوی رادیویی با موضوع  خطرات تک فرزندی در جامعه و علل گرایش نسل جوان به تک فرزندی صحبت می کرد، با بیان اینکه آمار خانواده های تک فرزند برای مسئولان و برنامه ریزان هشدار برانگیز است و در آینده پژوهی باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: تبعات و آسیب هایی که در آینده تک فرزندان ایجاد می شود قابل انکار نیست و هرگز نباید از منظر اقتصادی ، این موضوع روانشناختی را نادیده گرفت. از سوی دیگر باید بدانیم شرایط پیش آمده تا چه میزان خواسته خانواده و تا چه حد حاصل تحمیل بر آنهاست و باید پژوهش زیادی بر روی آن صورت بگیرد.

این عضو پژوهشکده خانواده با اشاره به اینکه مباحث روانی در این خصوص اهمیت ویژه ای دارد و افرادی که می خواهند به خواسته های فردی خود بپردازند باید مورد بررسی قرار بگیرند، تأکید کرد: مطالعات نشان می دهد که کاهش جمعیت و افزایش تمایل به تک فرزندی بیشتر تحت تاثیر شرایط خاص اجتماعی بعد از جنگ بوده است تا سیاست های سازمان ها؛ بنابراین تا زمانی که زمینه در  اجتماع برای پذیرش فرزندآوری ایجاد نشود ، صرفا کار فرهنگی و تشویقی مقطعی موثر نخواهد بود. باید در نظر داشته باشیم این یک مقوله اجتماعی است و اقتصاد نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

پیرخائفی نیز با اشاره به اینکه  به دنیا آوردن فرزند دوم هزینه های زیادی به دنبال دارد و در شرایط اقتصادی کنونی ممکن نیست گفت: نادیده گرفتن مسائل روان شناسی به دلیل مسائل اقتصادی اصلا درست نیست. بنابراین اگر به دلیل در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی از به دنیا آوردن فرزند دوم جلوگیری می کنید لطمات زیادی را به آینده فرزند خود وارد می کنید. زمانی که کودک خواهر و برادر دارد بیشتر زیر چتر پدر و مادر خود قرار می گیرد چرا که کودک در داشتن یا نداشتن خواهر و برادر اختیاری ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید بر روی مفهوم زندگی دقت بیشتری داشته باشیم اضافه کرد: در کشور ما مفهوم و نگاه زندگی دچار تغییراتی شده است. متاسفانه ما به زندگی تنها از منظر اقتصاد ، امکانات و دارایی ها نگاه می‌کنیم ، در حالی که اگر برنامه داشته باشیم و اضافه خرج ها را در خدمت خانواده قرار دهیم فرزندان رشد مناسبی خواهند داشند.

این روان شناس بالینی در پاسخ به این که آیا تک فرزندی به خودی خود سبب بروز مشکلات رفتاری و روانی خاصی در فرزند می شود تصریح کرد: تک فرزندی مزایا و معایبی دارد و نمی‌توان تک بعدی به این قضیه نگاه کرد. به این معنا که نمی توان گفت تمام فرزندانی که تنها هستند از نظر رفتاری مشکل خواهند داشت. نمونه‌های زیادی وجود دارد که تک فرزندها بسیار موفق بوده‌اند. این موضوع به کارکرد خانواده و نحوه تعامل والدین با فرزندان وابسته است. نمی توان داشتن خواهر و برادر برای ایجاد جو گرم و صمیمی و افزایش تعامل در خانواده را انکار کرد. بنابراین در این مورد کارکرد والدین نقش اساسی برای نوع تربیت و آینده کودکان خواهد داشت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha