سومین روز پس از وقوع سیل در گیلان است. مردم شهرهای شرقی استان به‌ویژه در شهرستان لنگرود که جمعه تابستانی خود را با بارش بیش از ۲۶۰ میلی‌متر باران طی ۱۰ ساعت پشت سر گذاشته‌اند، در تلاش برای سامان دادن به وضعیت خانه‌هایی هستند که به گفته استاندار برخی تا صد درصد تخریب شده‌اند و آنها که آسیب کمتری دیده‌اند نیز گل و لای ناشی از وقوع سیلاب، بیش از یک متر از ارتفاعشان را پوشانده است.

امدادرسانی ضعیف به سیل‌زده‌ها

سلامت نیوز:از سه روز پیش که باران زده و سیل در شهر به راه انداخته، مردم یک ساعت هم آرامش نداشتند. خانه‌های تخریب‌شده، قطعی برق، آب و نبود امکانات اسکان اولیه، اصلی‌ترین دغدغه این روزهای مردم در استان گیلاش بوده است.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفافیه نوشت: آن‌طور که آمار‌ها نشان می‌دهد سیل چند روز گذشته در گیلان بیش از 60 میلیارد تومان خسارت برجای گذاشته است. مسئولان می‌گویند برخی از خانه‌های روستایی تا صد درصد تخریب شده‌اند و مردم در چادرها اسکان داده شده‌اند. تابستان رو به اتمام است و به نظر می‌رسد باندگی دوباره در روزهای آینده در این منطقه دور از انتطار نباشد. روستاییان اما چشم‌انتظار تحقق وعده مسئولان برای سامان‌دادن به خانه‌ها و تخریب زمین‌های کشاورزی هستند. طبق بررسی‌های اولیه سیل در گیلان، یک کشته و صدها آواره بر جای گذاشته است. 


گیلان 3 روز پس از سیل


سومین روز پس از وقوع سیل در گیلان است. مردم شهرهای شرقی استان به‌ویژه در شهرستان لنگرود که جمعه تابستانی خود را با بارش بیش از ۲۶۰ میلی‌متر باران طی ۱۰ ساعت پشت سر گذاشته‌اند، در تلاش برای سامان دادن به وضعیت خانه‌هایی هستند که به گفته استاندار برخی تا صد درصد تخریب شده‌اند و آنها که آسیب کمتری دیده‌اند نیز گل و لای ناشی از وقوع سیلاب، بیش از یک متر از ارتفاعشان را پوشانده است. 
حسین کوه‌مسکن که یکی از اهالی تالش‌محله است به مهر می‌گوید: بالادست رودخانه فاضلاب خانگی و دامداری است و وقوع سیل باعث شده این آلودگی‌ها به پایین‌دست آمده و آب چاه‌ها را آلوده کند. هرچند این روستا لوله‌کشی آب شرب دارد اما به خاطر کلر زیاد آن مورد استفاده مردم روستا نبود و اکثر تالش‌محله‌ای‌ها از آن برای مصارفی همچون شست‌وشوی ماشین و فرش و کارهای دیگر استفاده می‌کردند و آب شرب روستا از چاه‌های موجود در خانه‌ها تأمین می‌شود. کوه‌مسکن که نگران شیوع بیماری‌هایی همچون وباست، می‌افزاید: بسیاری از دام‌ها و طیور و همچنین جانوارانی مثل موش صحرایی در جریان وقوع سیلاب مردند و تا همین روز گذشته مردارشان کنار رودخانه دیده می‌شد. او با بیان اینکه بخشی از مردارها از کنار رودخانه و سطح روستا جمع‌آوری شده‌اند، می‌گوید: هنوز در حاشیه رودخانه و سطح روستا مردار طیور باقی مانده و اگر در اسرع وقت برای جمع‌آوری‌شان اقدام نشود، احتمال شیوع وبا وجود دارد. 


یکی دیگر از اهالی روستا هم می‌گوید: تمام خانه و زندگی‌مان زیر گل و لای مدفون شده و کمترین امکاناتی برای لایروبی وجود ندارد. او در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی از سوی دهیاری صورت گرفته، می‌گوید: دهیار روستا هنوز انتخاب نشده و با این وضعیت آدم نمی‌داند باید از چه کسی کمک بگیرد. چهار تا خانه آن طرف‌تر یکی از همسایه‌هایمان تمام جهیزیه‌ای که برای دختر دم بختش جمع کرده بود را از دست داد و خیلی از وسایلشان هم با سیلاب رفت. امروز اوضاع کمی بهتر شده اما در دو روز گذشته همه در بهت بودند و خیلی‌ها تمام سرمایه زندگی‌شان را از دست دادند. 


امدادرسانی با کنسرو‌های تاریخ مصرف گذشته


در حالی که در ساعات ابتدایی وقوع سیل گفته شد که امداد‌رسانی به تمامی آواره‌ها صورت گرفته، مردم در روستاهای گیلان می‌گویند که از این امداد‌رسانی تنها چند کنسرو تاریخ مصرف گذشته نصیبشان شده است. یکی از اهالی روستا به مهر گفت: توی تمام خانه‌های تالش محله مکانی برای پخت نان وجود داشت و خیلی از اهالی برنج‌هایشان را هم خریده بودند که سیلاب اکثر برنج‌ها را با خود برد و خسارت شدیدی به ابزار‌آلات نان‌پزیشان زد. هرچند مسئولان در همان روز اول آمده‌اند و از محل بازدید کرده‌اند اما اگر تلاش خود اهالی روستا نبود، هنوز ما باید در گل‌ولای غلت می‌زدیم. او به امدادرسانی نیروهای هلال‌احمر استان اشاره کرده و می‌گوید: هلال‌احمر به‌عنوان بسته‌های امدادی، کنسرو و عدس بسته‌بندی به روستا آورده که کنسروها تاریخ مصرفشان گذشته و عدس‌ها هم شپشک زده‌اند و همچنان در مسجد روستا مانده و کسی از آنها استفاده نمی‌کند. نیازی به کنسرو و عدس نداریم. همین که برایمان آب، نان و بیل مکانیکی برای لایروبی بیاورند، کفایت می‌کند. 


وعده تسهیلات ۲۰ میلیونی برای بازسازی منازل خسارت‌دیده


هرچند در بازدید روز شنبه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، وی از اعطای وام‌های ۲۰ و ۳۰ میلیونی به واحدهای خسارت‌دیده خبر داده و اعلام کرده بود که در نظر گرفته شده برای هر واحد مسکونی روستایی نیازمند به بازسازی ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد، ۵۰ میلیون ریال بلاعوض و ۲۰ میلیون ریال هم به صورت معیشتی پرداخت شود و همچنین استاندار گیلان نیز با اعلام میزان خسارت وارد شده به مناطق سیل‌زده و برآورد ۶۰ میلیارد تومانی از آن، بر حضور مداوم دستگاه‌های اجرایی استان در این مناطق و رفع هرچه سریع‌تر مشکلات موجود تأکید کرده بود اما، بازدید‌های میدانی از مناطق سیل‌زده و گلایه‌های اهالی روستا از نحوه امدادرسانی، روایتگر حکایت دیگری است. شنبه گذشته نیز اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران در سفر به گیلان و بازدید از مناطق آبگرفته در شهرستان‌های لاهیجان و لنگرود، از پرداخت تسهیلات شامل تسهیلات بلاعوض و نیز تسهیلات با کارمزد اندک به خسارت‌دیدگان آبگرفتگی استان خبر داد. 


خسارت‌های سیل


 سرپرست ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به شرایط جوی استان در روزهای آینده از مسافران و گردشگران خواست از اسکان در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند. محمدحسن علی‌نیا گفت: تا روز سه‌شنبه شاهد بارش شدید و رگباری در استان خواهیم بود؛ ضمن اینکه احتمال وزش باد شدید در برخی مناطق استان نیز وجود دارد. طی این مدت، دریا نیز مواج است و شرایط برای شناورها مناسب نیست از این رو، به مسافران به‌طور اکید توصیه می‌شود از اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند. طبق اعلام اداره کل هواشناسی گیلان با ورود سامانه‌ای ناپایدار به استان طی امروز، ضمن افزایش ابر، بارندگی، وزش باد، کاهش نسبی دما و احتمال رعدوبرق در روزهای آینده مورد انتظار است.

به دنبال بارش‌های رگباری بامداد جمعه گذشته در گیلان به‌ویژه مناطقی از شرق استان که در این هنگام از سال، بی‌سابقه عنوان شده، مشکلاتی ناشی از آبگرفتگی معابر و نفوذ آب به منازل شهروندان ایجاد شد و خسارت‌هایی به منازل روستایی و شهری و تأسیسات عمومی وارد کرد. محمدعلی نجفی استاندار گیلان اعلام کرد که آبگرفتگی، بیش از 60 میلیارد تومان به تأسیسات عمومی و خصوصی استان خسارت بر جا گذاشته، ضمن اینکه در شرق گیلان به 600 واحد مسکونی شهری و 450 واحد مسکونی روستایی خسارت زده و حدود 25 دستگاه خودرو نیز نابود شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha