استناد وزارت بهداشت به آزمایش دانشگاه علوم پزشکی یزد و دریافت مجوز استفاده از برنج تراریخته در حالی صورت می‌گیرد که رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد تقریباً از جزئیات این موضوع بی‌خبر است.دکتر میرجلیلی می‌گوید که هیچ آزمایشی برای برنج تراریخته در این دانشگاه انجام نشده است و صرفا مقاله مروری تهیه شده که به مقالات تحقیقاتی که در برخی کشورها روی برنج تراریخته انجام شده، استناد کرده است!.

تایید محصولات تراریخته با استناد به آزمایشاتی که انجام نشده است!

سلامت نیوز:استناد وزارت بهداشت به آزمایش دانشگاه علوم پزشکی یزد و دریافت مجوز استفاده از برنج تراریخته در حالی صورت می‌گیرد که رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد تقریباً از جزئیات این موضوع بی‌خبر است.دکتر میرجلیلی می‌گوید که هیچ آزمایشی برای برنج تراریخته در این دانشگاه انجام نشده است و صرفا مقاله مروری تهیه شده که به مقالات تحقیقاتی که در برخی کشورها روی برنج تراریخته انجام شده، استناد کرده است!.

بعد از رفتن معصومه ابتکار از سازمان حفاظت محیط زیست که سال‌ها در مقابل محصولات تراریخته مقاومت می‌کرد، این روزها عیسی کلانتری رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست ادعا می‌کند که محصولات تراریخته برای سلامت انسان مضر نیست.

به گزارش سلامت نیوز، فارس به نقل از پیک بامدادی رادیو نوشت: بعد از چرخش نظر سازمان حفاظت محیط زیست در مورد استفاده از محصولات تراریخته (دستکاری شده ژنتیکی) قرار است مجلس شورای اسلامی جلسات محرمانه‌ای را در این باره برگزار کند.

بعد از رفتن معصومه ابتکار از سازمان حفاظت محیط زیست که سال‌ها در مقابل محصولات تراریخته مقاومت می‌کرد، به یکباره نظر سازمان محیط زیست تغییر کرد و رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست و حتی وزارت بهداشت از آزمایشات جدید پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی یزد خبر دادند که سلامت محصولات دستکاری شده ژنتیکی (برنج تراریخته) را تأیید می‌کند. اما بررسی‌های پیک بامدادی رادیو نشان می‌دهد چنین آزمایشاتی در یزد انجام نشده است.

عیسی کلانتری در جمع خبرنگاران در صحبت‌های عجیب اعلام کرد: وزارت بهداشت سلامت محصولات دستکاری شده ژنتیک را تأیید کرده است.

او گفت: وزارت بهداشت از 4 سال پیش به دانشگاه علوم پزشکی یزد مأموریت داده بود که سلامت محصولات تراریخته (برنج تراریخته) را بررسی کند و نظر بدهد بعد از حدود 3 سال و 7 ماه دانشگاه علوم پزشکی یزد سلامتی برنج تراریخته را تأیید کرد.

این ادعا در حالی مطرح شد که مرکز تحقیقات غذا در دانشگاه علوم پزشکی یزد کمتر از دو سال است که ایجاد شده و اساساً از 4 سال پیش نمی‌توانسته روی برنج تراریخته آزمایش کند.

برای اطمینان از صحت این ادعا موضوع را از وزارت بهداشت جویا شدیم.

حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت بر اساس شنیده‌های شخصی صحبت‌های رئیس سازمان محیط زیست را تأیید کرد و گفت: مصرف برنج تراریخته بر اساس آزمایشی که در دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شده، بدون مشکل است.

وی افزود: یک آزمایشی انجام شده و حالا دانشگاه علوم پزشکی یزد نتیجه‌اش را داده و آن چیزی که من شنیده‌ام، مشکلی نداشته و جزئیات را می‌پرسید و اطلاع می‌دهیم.

اما استناد به آزمایش دانشگاه علوم پزشکی یزد و دریافت مجوز استفاده از برنج تراریخته در حالی صورت می‌گیرد که رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد تقریباً از جزئیات این موضوع بی‌خبر است.

دکتر میرجلیلی به خبرنگار رادیو می‌گوید که باید اطلاعاتی در این زمینه کسب کند، تا در مورد آن اطلاع‌رسانی شود. چند ساعت بعد که خبرنگار با او تماس می‌گیرد، مشخص می‌شود که هیچ آزمایشی برای برنج تراریخته در این دانشگاه انجام نشده است و صرفا مقاله مروری تهیه شده که به مقالات تحقیقاتی که در برخی کشورها روی برنج تراریخته انجام شده، استناد کرده است!.

دکتر میرجلیلی تصریح می‌کند که این مسأله فاز یک تحقیقات بوده و فاز دوم را هنوز انجام نداده‌اند، چرا که این آزمایشات امری زمان‌بر است.

به گزارش خبرنگار پیک بامدادی رادیو،سلامت و امنیت غذایی مردم شوخی‌بردار نیست نمی‌توان با کشت و صدور مجوز محصولات تراریخته و ورود آن به بازار از مردم به عنوان نمونه‌های آزمایشگاهی برای تأثیر این محصولات استفاده کرد.

گزارشی که دانشگاه علوم پزشکی یزد به مقالات آن استناد کرده، مخصوص کشورهایی است که فقط محصولات تراریخته را برای صادرات و نه مصرف داخلی خودشان کشت می‌کنند.

لازم است متخصصان کشورمان در آزمایشگاه‌های مجهز تأثیر برنج تراریخته را به صورت علمی در مراحل حیوانی، زیست محیطی و انسانی آزمایش کنند، تا در نهایت بتوان با اطمینان علمی در مورد واردات، کشت یا مصرف این محصولات نظر قطعی داده شود.

این گفته های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حالی از عدم صحت برخوردار است که در نشست خبری اخیر از وی سوال می‌شود که بهزاد قره یاضی در سازمان حفاظت محیط زیست چه سمتی دارد که به عنوان نماینده سازمان در برنامه شبکه خبر معرفی شد، اما کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ گفت: آقای قره یاضی هیچ سمتی در سازمان حفاظت محیط زیست ندارد و فقط پژوهشگر برنج تراریخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha