جمعی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک طی نامه ای به وزیر بهداشت از کمبود غذاهای رژیمی بدون گلوتن در کشور گلایه کردند و تامین این نوع غذاهای مورد نیازشان را در کشور خواستار شدند.

نامه بیماران سلیاک به وزیر بهداشت: غذای بدون گلوتن در کشور کمیاب است

سلامت نیوز: جمعی از افراد مبتلا به بیماری سلیاک طی نامه ای به وزیر بهداشت از کمبود غذاهای رژیمی بدون گلوتن در کشور گلایه کردند و تامین این نوع غذاهای مورد نیازشان را در کشور خواستار شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بیماری سلیاک یک اختلال خود ایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی (ارثی) است. در این بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد اختلال دارد. در صورتی که بیماران مبتلا به سلیاک پروتئینی از دسته گلوتن (gliadin) که در برخی از غلات مانند گندم و جو، وجود دارد را مصرف کنند، دچار علائم عدم تحمل می‌شوند.
در نامه تعدادی از این بیماران به وزیر بهداشت آمده است: در کشورمان بیش از 700 هزار فرد مبتلا به بیماری سلیاک شناسایی شده اند البته علاوه بر این بیماران، افراد دیگر حساس به گلوتن گندم نیز وجود دارند که تعداد نیازمندان به مواد غذایی بدون گلوتن را به 3 میلیون تن در کشور می رساند. اما مواد غذایی بدون گلوتن که مورد نیاز این گروه بزرگ در کشور است در کشور وجود ندارد در حالی که پیش از این رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که در زمینه تولید و تامین داروهای بدون گلوتن هیچ مشکلی وجود ندارد.
در ادامه این نامه که یک نسخه آن در اختیار خبرنگار ایرنا قرار گرفت، اضافه شده است: تاکنون برای درمان بیماری سلیاک دارویی کشف نشده و بیماران علاوه بر لزوم پرهیز شدید غذایی و دارویی با کمبود شدید مواد غذایی بدون گلوتن مواجه هستند و البته ناچار به تحمل هزینه های بسیار سنگین هستند.
«انجمن سلیاک مذاکراتی با برخی از کارخانجات مواد غذایی در خصوص تولید مواد بدون گلوتن داشته اند که به جز چند شرکت محدود آن هم در حد تولید نان های بدون گلوتن اقدام مساعدی صورت نگرفته است.»
این نامه می افزاید: گلوتن صرفا در غلاتی مثل گندم و جو نیست بلکه در بسیاری از محصولات غذایی و دارویی یافت می شود چرا که اکثریت قریب به اتفاق کارخانه های تولید مواد غذایی از این پروتئین در ترکیب محصولاتشان استفاده می کنند و با این کار عملا محدودیت های شدید را متوجه بیماران مبتلا به سلیاک می کنند.
«البته در بسیاری از کشورهای پیشرفته و غیرپیشرفته برای تامین مواد غذایی و دارویی مورد نیاز این بیماران تدبیر شده است»
این بیماران در نامه خود به وزیر بهداشت اضافه کردند: اکثر بیماران مبتلا به سلیاک به بیماری های دیگری مانند دیابت نیز مبتلا هستند و تامین داروهای بدون گلوتن مزید بر تمام مشکلات آنان است.
« در کشورمان فقط یک شرکت مدعی شده است که تمام محصولات دارویی خود را بدون گلوتن تولید می کند که البته محصولات این شرکت نیز تمام داروهای مصرفی این بیماران را شامل نشده و با توجه به توزیع محدود آن عملا دستیابی به داروهای آن شرکت تاکنون مقدور نبوده است. همچنین داروهای خارجی هم بنا به اظهارات مسئولان فنی داروخانه ها در صورت تولید مشابه داروها در داخل کشور اجازه ورود ندارند و البته صرفا برخی از داروهای خارجی که قید بدون گلوتن روی آنها ذکر شده است امکان مصرف برای بیماران سلیاکی را دارند».
در نامه جمعی از بیماران سلیاک از وزیر بهداشت خواسته شده است که «به فریاد خاموش خیل عظیمی از بیماران مبتلا به سلیاک که به شدت از لحاظ تامین مواد غذایی و دارویی در مضیقه هستند، برسید».
آنان در این نامه از نبود پوشش بیمه ای برای آزمایش سنجش فاکتورهای میزان پیشرفت بیماری سلیاک گلایه کرده، افزودند: آیا می دانید علاوه بر عوارض بیماری صعب العلاجی چون سلیاک چه رنج ها و مصائب دیگری را بایستی متحمل شویم؟ و اساسا چرا چنین بیماری هایی در حوزه بیماری های خاص معرفی نمی شوند که حداقل بخشی از رنج های بیماران آن رفع شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha