چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 224218

حالا دیگر کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که گوشی تلفن همراهش به اینترنت متصل نشود و با صفحات مجازی مرتبط نباشد.

مراقب عشقتان در طوفان مجازی باشید

سلامت نیوز: حالا دیگر کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که گوشی تلفن همراهش به اینترنت متصل نشود و با صفحات مجازی مرتبط نباشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، دنیای اینترنت و شبكه‌های مجازی بخش زیادی از روزمرگی‌های همه را پركرده و نقش تعیین كننده‌ای در الگوهای زندگی آدم‌ها بازی می‌كند؛ زنان خانه‌داری كه دستورات پخت‌وپز و سلامتی و خیاطی و خانه‌داری و حتی شوهرداری‌شان را از صفحات و كانال‌ها و گروه‌ها استخراج می‌كنند و مردانی كه حالا دیگر كمتر كتاب و روزنامه می‌خوانند و همه‌‌چیز را در تلفن همراهشان جست‌وجو می‌كنند. با همه این زیاد خواندن‌ها و بیشتر شدن ورودی اطلاعات به زندگی افراد اما انگار همه قبول دارند كه زندگی‌ها بهتر نشده و كیفیت آن بالاتر نرفته است. مشكل را كجا باید جست‌وجو كرد؟ چرا با اینكه بیشتر می‌دانیم اما این دانستن بیشتر، كیفیت زندگی‌هایمان را بالا نبرده است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ را جست‌وجو كنیم.

    كوهی از اطلاعات بی‌كیفیت

تا همین چند سال پیش كه اینترنت و شبكه‌های مجازی در زندگی‌ها رسوخ نكرده بود دغدغه خیلی از آدم‌های تحصیلكرده جامعه، انتقال اطلاعات و مفاهیم به خانواده‌ها بود و مشكل این بود كه چطور اطلاعات لازم برای زندگی خوب را به گوش خانواده‌ها برسانند. به نوعی در سال‌های گذشته مشكل خانواده‌ها نداشتن اطلاعات بود. حالا اما وضع تغییر كرده. حالا این اطلاعات تنها با چندبار لمس‌كردن صفحه تلفن همراه به‌صورت گسترده در اختیار همه اعضای خانواده از بزرگ گرفته تا نوجوان و حتی كودكان قرار دارد اما چیزی كه در این میان كم است صحت و كیفیت اطلاعات است. حالا انواع و اقسام روش‌های مدیریت و خانه‌داری و فرزندپروری و همسرداری و آشپزی و سلامتی و... به فاصله چند لمس صفحه در اختیار است اما هیچ نظارت و سنجش كیفیتی بر اطلاعات در دسترس ما وجود ندارد. یعنی ادمین محترم كانالی كه قرار است به شما اصول تغذیه سالم را یاد بدهد می‌تواند به سادگی اصول ابتلا به بیماری را در قالب اصول سلامتی به خورد جامعه بدهد یا بدون اطلاع دقیق هر مطلبی را كه از این‌سو و آن‌سو به‌دستش می‌رسد، بدون تحقیق و راستی‌آزمایی در اختیار شما بگذارد. بنابراین به اعتبار اینكه این پیام ها در كانال های پر جمعیت منتشر شده اند به آنها اعتماد نكنید.

    زندگی‌های روی شیشه

روی دیگر سكه تأثیرات فضای مجازی بر زندگی امروز خانواده‌ها، اثر غیرمستقیم زیبایی‌ها و ظاهر زندگی دیگران در صفحات مجازی بر زندگی خانواده‌هاست. صفحات بی‌شماری كه از عكس‌های تولد گرفته تا مسافرت رفتن‌ها و‌ ماه‌عسل‌ها و سالگرد ازدواج و كادوهای آنچنانی و لاكچری پر است و به من و شمای بیننده اینطور القا می‌كند كه همه زندگی، زیبایی و گل و بلبل و مسافرت و كادو گرفتن و جشن و... است و این زندگی‌ها هیچ تلخی و سختی ندارند. و تازه سرحساب كه می‌شویم می‌بینیم ما این‌همه مشكلات و سختی در زندگی داریم و هیچ‌كدام از این گل و بلبل‌ها و جشن‌ها و... را هم در زندگی نداریم پس حتما آنها خوشبختند و ما هم بدبخت. واقعیت این است كه اغلب آدم‌ها مثل فروشندگان بوتیك‌ها، ویترین و ظاهر زیبایی از زندگی خود در فضای مجازی در معرض دید دیگران می‌گذارند و تلخی‌ها و سختی‌ها و نازیبایی‌ها را در پس این ویترین پنهان می‌كنند. من و شمای مخاطب اما ظاهر بزك كرده زندگی‌های مجازی را با باطن عیان و بی‌آرایش زندگی خودمان مقایسه می‌كنیم و همین می‌شود كه دچار افسردگی و یاس و آدرس‌های اشتباه برای زندگی‌مان می‌شویم. شاید برایتان جالب باشد كه بدانید در یك تحقیق كه اخیرا انجام شده، روانشناسان به این نتیجه رسیده‌اند كه زوج‌ها و خانواده‌هایی كه رضایت كامل از زندگی زناشویی خود دارند، به نسبت زوج‌هایی كه كمبودی را در زندگی خود احساس می‌كنند و رضایت كامل ندارند، حضور كمتری در فضای مجازی دارند. یعنی اتفاقا یك جای كار زندگی همان آدم‌هایی كه هر روز از دسته‌گل‌های خریداری شده توسط همسرشان برای ما عكس به اشتراك می‌گذارند، می‌لنگد.

    چه باید كرد؟

حالا همه اینها را گفتیم اما در این كوران اطلاعات نامعتبر و غیرموثق چه باید كرد؟ پیش از هرچیز این جمله كلیشه‌ای اما مهم را سرلوحه نگاهتان در شبكه‌های مجازی قرار دهید كه «هرگز ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه نكنید». این یكی از كلیدهای اصلی واكسینه شدن در برابر امواج مخرب شبكه‌های مجازی است. توصیه دیگر اینكه ارتباط خود را با منابع معتبر و موثق قطع نكنید؛ برنامه مشخصی در روز برای خودتان بگذارید. كتاب و روزنامه بخوانید یا از برنامه‌های علمی و تخصصی تلویزیون استفاده كنید. هنوز هم كتاب‌ها و روزنامه‌ها و برنامه‌های رسمی صدا و سیما از منابع معتبر و علمی و كارشناسان خبره و متخصص استفاده و محتوای ارزشمند علمی تولید می‌كنند و نسبت به شبكه‌های مجازی هزاران بار قابل اعتمادتر و موثق‌تر هستند. توصیه بعدی این است كه برای امور تخصصی زندگی‌تان از نسخه‌های شبكه‌های مجازی استفاده نكنید. برای امور پزشكی به پزشك، امور روانشناسی و خانوادگی به روانشناس و مشاور، امور تغذیه‌ای به متخصص تغذیه، امور دینی به روحانیون و... مراجعه كنید. اشكالی ندارد اگر از فضای مجازی اطلاعات اولیه بگیرید و دانش اولیه خود را بالا ببرید اما سعی كنید حتما با مراجعه به متخصص هر موضوع اطلاعات خودتان را بررسی و تأیید كنید. خودتان و خانواده‌تان را از آسیب‌ها و خطرات این فضا دور نگه‌دارید.

    وقتی همه دست به نسخه می‌شوند

صدها و هزاران كانال و صفحه و گروه همسرداری، مشاوره روانشناسی، زیبایی، سلامت، فرزندپروری، مراقبت از اتومبیل، طب سنتی و غیره و غیره برای لحظه لحظه زندگی‌ها نسخه می‌پیچند. برای اخم شما در برابر همسرتان، نحوه برخورد با فرزندتان و حتی چینش سفره غذا و مواد غذایی مصرفی روزانه‌تان. اما به‌واقع چه چیزی تضمین می‌كند این اطلاعات از منابع درستی به‌دست آمده باشند؟ كدام كانال‌ها و گروه‌های سلامت‌محور توسط پزشكی حاذق مدیریت می‌شوند؟ چه تعداد از كانال‌هایی كه محتوای روانشناسی ارائه می‌كنند توسط یك روانشناس اداره می‌شوند؟ واقعیت این است كه متأسفانه بسیار كم و در برابر انبوه غیرمعتبرها ناچیز. جو غالب كانال‌ها و صفحه‌های مجازی این است كه به‌دنبال یك نفر ممبر و عضو و فالوور بیشتر، هر جنس نامرغوب اطلاعاتی و محتوای بی‌كیفیت و بدون منبعی را سر و شكل زیبایی می‌دهد و در برابر شما قرار می‌دهد و همین می‌شود منبع زندگی شما. به همین راحتی. فلان كانال نسخه می‌پیچد كه اگر همسرت فلان جشن مشترك زندگی را فراموش كرد حتما به فلان دلیل است و علاقه‌اش به شما كم شده و همین می‌شود بهانه دوری شما از همسری كه نه به‌خاطر كم شدن علاقه بلكه به‌دلیل تلاش مضاعف برای تأمین زندگی خانواده‌اش و در كوران اشتغالات ذهنی، جشنی را فراموش كرده و همین می‌شود مبنای بگومگو و اختلاف و درگیری. فلان خانم سلبریتی در اینستاگرامش روزانه از گلفروشی سر كوچه دسته گل سفارش می‌دهد و با كپشن: «دسته‌گل امروز همسر عزیزم» در معرض دید شما می‌گذارد و همین می‌شود مبنای دلسردی شما از همسرتان كه چرا نباید برای من لااقل هفته‌ای یك‌بار از این دسته گل‌ها بگیرد! و هزاران هزار نسخه و دستورالعمل دیگر كه بدون منبع موثق و معتبر برای زندگی‌ها پیچیده می‌شود.

    مراقب عشقتان در طوفان مجازی باشید

زندگی و همسری فرایندی پیچیده و منحصر به‌فرد میان 2 انسان است. سبك‌های همسری و ابراز علاقه بین زوج‌های مختلف متفاوت است و از زوجی به زوج دیگر تغییر می‌كند. نه‌تنها پروفسورهای همه‌‌چیزدان ادمین در صفحات مجازی بلكه حتی یك روانشناس خبره كاربلد هم نمی‌تواند برای همه زندگی‌ها نسخه‌ای واحد بپیچد و طبابت كند. در صفحات مجازی نوشته‌اند اگر همسرتان شب‌ها با موبایل به خواب می‌رود، حتما در حال خیانت به شماست. یا در كانال دیگری توصیه شده اگر می‌خواهید راحت زندگی كنید، قبل از اینكه خیلی دیر شود وكالت قانونی حق طلاق را از همسرتان بگیرید و یا در صفحه پرمخاطب اینستاگرام فلانی توصیه كرده برای اینكه محبوب قلب همسرتان شوید، از فلان برند لوازم آرایشی استفاده كنید. اینها همه دكان و بازارهایی هستند كه برای یك نفر فالوور بیشتر یا حتی با انگیزه مستقیم تبلیغات به سود یك برند خاص منتشر می‌شوند. زندگی‌تان را بر این مبانی سست بنا نكنید و زندگی‌ای را كه می‌شود شیرین و دوست‌داشتنی ادامه داد، گرفتار طوفان‌های بی‌دلیل و ساخته ذهن ادمین‌های محترم كانال‌ها و صفحات نكنید. شاید همسر شما هر روز برایتان گل نخرد یا سالگرد ازدواجتان را با صدها شمع قرمز روشن روی كفپوش خانه جشن نگیرد اما از صبح تا شب، قلبش فقط برای شما می‌تپد و با آرزوی خوشبختی شما به‌عنوان همسرش به‌دنبال یك لقمه نان حلال می‌دود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha