رئیس اداره بهداشت و محیط وزارت بهداشت گفت: اجرای کامل طرح جمع آوری قلیان در کافه‌ها و قهوه خانه‌های شهر تهران باید در اولویت‌های کار قرارگیرد تا همانند شهر‌های دیگر از استعمال دخانیات جلوگیری شود.

جمع آوری قلیان در تهران سخت است/ لغو مجوز ارائه قلیان در قهوه خانه ها

سلامت نیوز: رئیس اداره بهداشت و محیط وزارت بهداشت گفت: اجرای کامل طرح جمع آوری قلیان در کافه‌ها و قهوه خانه‌های شهر تهران باید در اولویت‌های کار قرارگیرد تا همانند شهر‌های دیگر از استعمال دخانیات جلوگیری شود.

به گزارش سلامت نیوز، خسرو صادق نیت در گفت و گو با خبرنگار جامعه خبرگزاری میزان، درخصوص طرح جمع آوری قلیان از کافه‌ها و رستوران‌ها گفت: این طرح با همکاری سیستم قضایی استان‌های دیگر با موفقیت انجام شده و ادامه دارد، اما در کلانشهری چون تهران به علت در اولویت نبودن این طرح در دستگاه های مختلف، اجرایی شدن آن در پایتخت با تأخیر رو به رو شده و در آن دچار مشکل شده‌ایم.


وی افزود: این طرح با همکاری سیستم قضایی در سایر استان‌ها به خوبی اجرا شده و برخورد قانونی با تمامی خاطیان امر و کافه‌های بدون مجوز صورت گرفته است.


رئیس اداره بهداشت و محیط وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در راستای جمع آوری قلیان به عنوان یک معضل اجتماعی،  متاسفانه طرح جمع آوری قلیان در تهران نتایجی حداقلی داشته است.

صادق نیت با انتقاد از رشد قارچ گونه مراکز عرضه قلیان در تهران و ارائه آسان مجوز برای قهوه خانه ها، گفت: برخی قهوه خاخه ها در تهران 4 تا 5 بار پلمب شده اند اما نمی دانیم چگونه با عملکرد دستگاههای دیگر بازهم به فعالیت خود ادامه می دهند.

 
وی اذعان داشت: ارائه مواد دخانیات در کلیه اماکن عمومی ممنوع است و این امر به عنوان یک قانون اجازه استفاده، ارائه و جذب مشتری به کافه‌ها و رستوران‌ها را نمی‌دهد.این درحالی است که در طی ۸ سال گذشته، حکم اجازه سرو قلیان در قهوه خانه‌ها ابلاغ شد، اما در سال‌های بعد این حکم با دستور دیوان عدالت اداری لغو شد؛ بنابراین حتی اجازه ارائه قلیان از قهوه خانه‌ها سلب شد.


صادق نیت عنوان کرد: با وجود لغو اجازه استعمال دخانیات و سرو قلیان در قهوه خانه‌ها در طی ۵ سال اخیر توسط دیوان عدالت اداری، در حال حاضر سرو قلیان نه تنها در قهوه خانه‌ها بلکه در بسیاری از رستوران‌ها قلیان به طور آزادانه صورت می‌گیرد و وزارت بهداشت به عنوان مسئول رسیدگی به این امر بدون حمایت دستگاههای قانونگذار، اجرایی و قضایی نمی تواند کاری انجام دهد.


رئیس اداره بهداشت و محیط وزارت بهداشت یادآور شد: درطی بازرسی‌های انجام شده بسیاری از کافه‌ها نه تنها مجوز ارائه قلیان و دخانیات به مشتریان را نداشته بلکه به طور غیر قانونی و بدون مجوز مشغول به فعالیت وسرویس دهی به مردم هستند و باید فعالیت آن‌ها به طور کلی بررسی شود.


وی گفت: تأکید صاحبان برخی قهوه خانه‌ها بر داشتن مجوز ارائه قلیان درشرایط لغو این حکم، و فعالیت بسیاری از قهوه خانه و کافه‌ها بدون مجوز کلی کار از جمله مشکلات موجود در برخورد با متخلفان شهر تهران است که ساماندهی عرضه دخانیات را با معضل روبرو کرده است.


صادق نیت در پایان عنوان کرد: وضعیت رسیدگی به ممنوعیت سرو قلیان در کافه‌ها و قهوه خانه‌ها همچنان ادامه دارد و امیدواریم تأخیر در جمع آوری قلیان‌های شهر تهران با همکاری سیستم قضایی و پلیس، به زودی جبران و اجرای آن نهایی شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha