شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 224375

بی تحرکی و اضافه وزن ناشی از آن به طور تنگاتنگی با بروز و تشدید دردهای کمری و مفصلی در ارتباط هستند. در واقع عضلات مجبور می شود تلاش زیادی برای تحمل مازاد توده بدنی انجام دهد.

مسکن‌های طبیعی کمردرد

سلامت نیوز: بی تحرکی و اضافه وزن ناشی از آن به طور تنگاتنگی با بروز و تشدید دردهای کمری و مفصلی در ارتباط هستند. در واقع عضلات مجبور می شود تلاش زیادی برای تحمل مازاد توده بدنی انجام دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ار تبیان، دردهای کمری از جمله مشکلاتی است که اکثر مردم بویژه افرادی که بی تحرک و پشت میز نشین هستند از آن شکایت دارند. این دردها با احساس ناراحتی، فشار و خشکی در قسمت انتهایی کمر بروز میکند که گاهی با گزگز و مشکل در حرکت کردن بروز می کنند.

دردهای کمری به واسطه یک حرکت یا وضعیت بدنی نادرست و یا یکجا نشستن طولانی مدت بروز می کند و می تواند جزو علائم اختلالات مفصلی، استخوانی یا عضلانی باشد. اگرچه روش های درمانی زیادی برای کاهش شدت این علائم و دردها وجود دارد، اما لازم است برخی شیوه های طبیعی برای پیشگیری و همچنین مقابله با این دردها را در نظر داشته باشید.


وضعیت نشستن بدن را اصلاح کنید

حفظ وضعیت بدنی درست در حین نشستن یک عادت ساده و سالم است که باعث جلوگیری از بروز کمردرد و همچنین کاهش بروز آن میشود. نشستن صحیح باعث می شود که عضلات در جای خود قرار بگیرند و بهتر از ستون فقرات حفاظت کنند.

درست نشستن همچنین باعث می شود که فرد از نظر اندامی نیز زیباتر به نظر برسد.بنابراین اگر شغل تان نیاز به نشستن دارد حتما صندلی مناسب انتخاب کنید و در حین نشستن وضعیت بدنی تان را اصلاح کنید.


ورزش کنید

با وجود اینکه در حین درد و احساس فشار زیاد در کمر باید استراحت کنید تا درد کاهش یابد اما لازم است حتما ورزش کنید. چون حرکات ورزشی و کشش بدن یک کار تکمیلی برای تسکین و کاهش دفعات شروع درد محسوب می شود. ورزش باعث بهبود جریان خون شده و در عین حال عضلات و استخوان ها را تقویت می کند و از بروز بیرون زدگی و پارگی دیسک و بروز مشکلات دیگر پیشگیری می کند.


با اضافه وزن مقابله کنید

بی تحرکی و اضافه وزن ناشی از آن به طور تنگاتنگی با بروز و تشدید دردهای کمری و مفصلی در ارتباط هستند. در واقع عضلات مجبور می شود تلاش زیادی برای تحمل مازاد توده بدنی انجام دهد. در نتیجه برای مقابله و کنترل درد باید وزن را کاهش داد.

برای این کار حتما برنامه غذایی تان را اصلاح کنید و به مرور وزن کم کنید. در کنار رعایت رژیم غذایی لازم است ورزش نیز داشته باشید.


از توپ تنیس استفاده کنید

اکثر فیزیوتراپیست ها و مربی های ورزشی از توپ تنیس به عنوان ابزار درمانی در کاهش دردهای کمری استفاده می کنند. به این ترتیب که توپ تنیس روی سطح سفتی قرار داده می شود و بدن روی آن قرار میگیرد تا حرکات ملایمی به کمر داده شود و این کار علاوه بر افزایش جریان خون باعث تسکین سفتی و خشکی کمر می شود.


عمودی قرار دادن پا روی دیوار

یک تکنیک ساده برای تسکین و آرامش کمرتان و از بین بردن احساس درد و خستگی آن بالا نگه داشتن پاها است. این تکنیک باعث فعال شدن جریان خون در قسمت تحتانی بدن و افزایش اکسیژن رسانی به عضلات و جریان خون می شود. لازم است که روی یک سطح صاف دراز بکشید، کمر را صاف کنید و پاها را بالا ببرید.


خوب بخوابید

داشتن خواب با کیفیت و خوب تاثیر زیادی در کاهش کمردردهایی دارد که به واسه کارهای روزمره ایجاد می شوند. افرادی که کمتر از 7 ساعت در شب می خوابند در مقایسه با افرادی که خواب بیشتری دارند کمتر از دردهای کمری رنج می برند.این مسئله به این دلیل است که در طول استراحت، عضلات به آرامش می رسند و جریان خون در کمر، گردن و شانه ها بیشتر می شود.

البته باید توجه داشته باشید که در حین خواب بدن تان در وضعیت درستی قرار داشته باشید. چون خوابیدن در وضعیت بدنی نامناسب مانند خوابیدن روی به شکم باعث اثرات بدی روی کمر می شود.


دمنوش آرامبخش بنوشید

مصرف دمنوش ها با خواص ضدالتهابی و مسکنی یک روش 100 درصد طبیعی برای کنترل دردهای کمری است. ترکیبات فعال برخی ادویه ها و گیاهان باعث مسدود کردن واکنش های التهابی بدن شده و بویژه باعث کاهش خشکی و سفتی عضلات می شود. برای مقابله با اولین علائم دردها از مصرف دمنوش های حاوی زنجبیل، زردچوبه، اسطوخودوس، پوست پرتقال، نعنا،شیرین بیان، رازیانه و بابونه غافل نباشید.


کمپرس آب گرم و سرد استفاده کنید

درمان با کمپرس سرد و گرم روش مناسبی برای کاهش دردهای عضلانی است که قسمت پایین کمر را درگیر می کنند. گرم یا سرد کردن موضعی باعث تحریک جریان خون در ناحیه مورد نظر می شود و میزان التهاب را کاهش می دهد. علاوه براین، کمپرس آب گرم و سرد در کنار خواب برخی گیاهان یا عصاره های روغنی اثرات تسکین بخشی زیادی دارد.

با احساس درد در ناحیه کمر این روش های طبیعی را امتحان کنید. اما اگر دردتان شدید بود و یا بعد از دو تا سه روز برطرف نشد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا منشا درد مشخص شود. ممکن است در ناشی از یک گرفتگی ساده باشد که خیلی زود برطرف می شود. اما گاهی ممکن است مشکل به دیسک ها مربوط شود که باید تحت بررسی و درمان قرار گیرد.

اما به طور کلی برای پیشگیری از کمر درد به وضعیت نشستن خود در مقابل رایانه، وضعیت بدن در حال کار یا راه رفتن دقت کنید. دردهای کمری اغلب به طور مستقیم به نشستن و برخاستن های مکرر در وضعیت نامناسب بدنی مربوط می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha