سه شنبه نشست خبری در حاشیه ی نمایشگاه فارما و مطبوعات سلامت محور در محل مصلی تهران با حضور تعدادی از نمایندگان جامعه ی پزشکی و خبرنگاران از رسانه های مختلف برگزار شد. با توجه به سوالات خبرنگاران مباحث روز مبتلا به جامعه پزشکی شامل انتقادات و پیشنهادات نسبت به عملکرد وزارت بهداشت مطرح شد که متاسفانه قسمت اعظم آن در گزارشات خبری حذف شده است.

چرا جامعه ی پزشکی را به کشمکش های صنفی و مالی سوق دادید؟

سلامت نیوز-*محمود برفه ای:سه شنبه 21ام شهریور ماه 96 نشست خبری در حاشیه ی نمایشگاه فارما و مطبوعات سلامت محور در محل مصلی تهران با حضور تعدادی از نمایندگان جامعه ی پزشکی و خبرنگاران از رسانه های مختلف برگزار شد.

با توجه به سوالات خبرنگاران مباحث روز مبتلا به جامعه پزشکی شامل انتقادات و پیشنهادات نسبت به عملکرد وزارت بهداشت مطرح شد که متاسفانه قسمت اعظم آن در گزارشات خبری حذف شده است.

این جانب سعی کردم به نمایندگی از کل جامعه ی پزشکی و به خصوص رشته ی رادیولوژی مسائل و درددل ها را بیان کنم.

خلاصه و اهم مطالبی که توسط این جانب در این نشست خبری بیان شد به شرح زیر می باشد:

طی 4سال وزارت بهداشت دولت 11ام چالش های متعددی گریبان گیر جامعه پزشکی شد.

یک مدت داستان زیرمیزی و پیامد های آن، یک مدت دامن زدن به چالش های بین رشته ای بدون کار کارشناسی و مشاوره با انجمن های علمی، یک مدت علم شدن پرچم استقلال طلبی فارغ التحصیلان علوم پایه، پرستاری، مامایی، و سهم خواری رشته های مختلف پزشکی از یکدیگر، یک روز دغدغه ی سونوگرافی خواهر و مادر مردم، در بوق و کرنا کردن و بزرگ نمایی قصور پزشکی و روز های زیادی تحقیر و تهدید و بگیر و ببند های معترضین جامعه پزشکی، داستان اجرای نادرست طرح تحول سلامت و تقریبا ورشکستگی بیمه ها و معوقات یک ساله همکاران چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی و اجرای نادرست و دست کاری شده ی کتاب تعرفه گزاری خدمات پزشکی cpt همه و همه ایراداتی بود که همه میدانند و به وزارت بهداشت دولت 11ام بیان شد.

کرارا از طرف مقامات و مسئولین عنوان شده است که اعتراضات مدنی و به ویژه حضور در خیابان و مقابل وزارت بهداشت و مجلس و... را درخور شان و جایگاه جامعه پزشکی نمی دانند.

این مطلب درست است ما هم قبول داریم. ولی زمانی که حرف ها و انتقادات و درخواست مذاکره از طرف شما شنیده نمی شد و حتی اندکی وقت برای ملاقات به شما نمی دادند و یا پاسختان به بدترین وجه و با تحقیر و تهدید و تندخویی داده می شد مگر برای شما راه دیگری هم باقی می ماند؟

البته ما همه از یک خانواده هستیم و سوتفاهم و اختلاف سلیقه طبیعی است و همیشه راه برای صحبت و همفکری و همکاری مهیا است و در صورت اراده و تفقد وزارت محترم بهداشت این جانب از طرف جامعه رادیولوژی و قطعا کل جامعه پزشکی بسیار خرسند خواهیم شد که همه مسائل و مشکلات در فضای گفتگو و تعامل کارشناسی حل و فصل گردد و همیشه آماده همکاری با وزارت محترم هستیم.

خطاب به مسئولین محترم وزارت بهداشت بیان شد که اولین خواست جامعه ی پزشکی رعایت کرامت و حرمت می باشد که متاسفانه عملکرد گذشته شدیدا آن را در جامعه مخدوش کرده است.

قاطبه پزشکان ما نجیبانه از جیب خود سوبسید هزینه های خدمات بهداشتی و درمانی را می پردازند، ایثارگرانه بهترین سال های عمر خود را به عنوان طرح و خدمت در مناطق محروم میگذرانند و تقریبا در اواخر میان سالی ممکن است بتوانند به شهر و دیار مورد نظر خود برگردند و به کارو زندگی مشغول شوند.

یک پزشک از عمرش هزینه می کند، شاید 10 برابر بقیه رشته ها درس میخواند و مطالعه میکند ولی یک دهم سایرین استراحت و تفریح ندارد و بر خلاف سایرین کوچک ترین قصورش دیده می شود.در کنگره ی 33 رادیولوژی اردیبهشت ماه 96 جناب دکتر ملک زاده معاونت پژوهشی و تحقیقاتی وزارت از کم بودن فعالیت های علمی و تحقیقاتی و پژوهشی انتقاد کردند که خیلی به جا و صحیح بود.

البته جا دارد که این انتقاد از مسئولین وزارت بهداشت پرسیده شود که شما چه کردید که به جای هدایت جامعه ی پزشکی به مسیر توسعه ی علمی این گونه به کشمکش ها و چالش های صنفی و مالی سوق داده شوند.

چقدر در مورد احیای اخلاق پزشکی و اصلاح ساختار پر از ایراد ستادی و اداری وزارت بهداشت و دانشگاه های تابعه تلاش کردید.وزارت محترم، بنده به حسن نیت شما شک ندارم ولی روش و عملکردتان را صحیح نمی دانم.

مبحث اصلی که در این روز ها فکر و ذهن قسمت عظیمی از جامعه پزشکی را درگیر کرده کاهش شدید تعرفه ها به صورت انتخابی می باشد که به خصوص رشته رادیوژی و بیهوشی را تحت تاثیر فراوان قرار خواهد داد.

می دانیم و قبول داریم که پول نیست ولی برادر من باز هم رفتار اصلاحی افراط گرایانه و غیرمنطقی می بینیم.30 تا 40 درصد کاهش تعرفه های سونوگرافی که با احتساب تورم سالیانه و هزینه های سرباری اضافی موجب کاهش درآمدی حداقل 50 تا 60 درصدی برای رادیولوژیست ها می دانید یعنی چه؟

یعنی ورشکستگی و تعطیلی بسیاری از موسسات و مراکز رادیولوژی و یا خدای نکرده کم کاری و کم فروشی برای بقا و ادامه کار با دستگاه های ارزان قیمت و فرسوده و نهایتا ایجاد مشکلاتی که دودش به چشم مردم و نظام سلامت خواهد رفت.

رشته رادیولوژی و بیهوشی که مورد بیشترین بی مهری قرار گرفته اند ارتباط مستقیم با بیمار ندارند یعنی خود ارجاعی و مشکل زیرمیزی در این رشته ها جایی ندارد و وابسته به ارجاع بیماران از سایر پزشکان می باشند.

اگر تصور می کنید مراجعین رشته رادیولوژی در برخی مناطق زیاد و غیرمنطقی هست دنبال علت در ارجاع دهندگان بگردید و با بررسی آماری به راحتی می توان جلوی ارجاع های غیرمنطقی و غیرلازم را گرفت.

جناب وزیر محترم این کاهش تعرفه های دستکاری شده و انتخابی غیراستاندارد و غیرقابل انطباق با کتاب cpt و مغایر با منافع مردم و نظام سلامت می باشد.

اگر قبول ندارید پیشنهاد می دهم در هر مکان و شرایطی که شما پیشنهاد بدهید زیر نظر کارشناسان بی طرف نظام پزشکی مناظره ای صورت گیرد.پیشنهادات به شرح زیر به سیاست گزاران نظام سلامت مطرح می گردد :

1)  اولین پیشنهاد توقف و تعلیق اجرای ویرایش اخیر کتاب مرجع تا بازنگری کامل و جامع و منصفانه ی آن زیر نظر کارشناسانه ی جامع الشرایط

2)  دخالت دادن مستقیم انجمن های علمی و صنفی تخصصی پزشکی در تصمیم سازی های مربوط به مسائل و مشکلات رشته های مربوطه

3)  واگذاری اختیارات تعرفه گذاری خدمات پزشکی و حل تداخلات بین رشته ای به سازمان نظام پزشکی کشور که نماینده صنفی جامعه پزشکی می باشند

4)  اصلاح ساختار اداری و ستادی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با تهیه انتقادات و پیشنهادات واقعی ارباب رجوع

5)  یک توصیه ی دلسوزانه و برادرانه و خیرخواهانه برای جناب وزیر محترم در 4 سال پیش رو با اصلاح رویه و دیدگاهتان حرمت همکارانتان را بیشتر نگاه دارید، به جوانان و رزیدنت ها کمی آزادی عمل و پروبال بدهید، حرف ها و پیشنهادات جامعه پزشکی را گوش کنید و به فکر روزی باشید که پست و مقام را کنار گذاشته و درکنار سایر همکارانتان قرار خواهید گرفت و بگذارید که خاطره و سابقه خوشایند و محترمانه تری از شما داشته باشند.

*رادیولوژیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha