سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وزارت بهداشت برخلاف قانون بدون انجام آزمایشات لازم و برچسب گذاری به واردات محصولات تراریخته دامن می زند.

درخواست نماینده مجلس از دادستان برای ورود به پرونده تراریخته ها

سلامت نیوز:علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص جدیدترین وضع تعیین و تکلیف محصولات تراریخته اظهار کرد: تراریخته‌ها محصولاتی هستند که به‌علت پایین بودن هزینه تمام شده در تولیدشان  با قیمتی ارزان  به بازار راه یافته و مورد استقبال  بسیاری از کشورهای جهان سوم از جمله آفریقا و آسیا مشتری قرار گرفته اند. 
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هرچند کشورهای پیشرفته ازجمله اروپایی‌ها خود، تولید کننده محصولات تراریخته هستند اما به علت  خطرات احتمالی  ناشی از مصرف آن برای انسان و محیط زیست، تمایلی به استفاده از آنها ندارند، همچنین کشورهای دیگری چون روسیه، قزاقستان، هندوستان، چین و فرانسه نیز استفاده از آنها را ممنوع کرده اند.
 شاعری ادامه داد: محصولات دستکاری شده ژنتیکی تنها باهدف مورد  استفاده قرار گرفتن از جانب کشورهای جهان سوم تولید می‌شوند، چرا که این کشورها قدرت خرید لازم را برای خرید کالاهای اساسی در بخش کشاورزی ندارند.


 محصولات تراریخته تعیین تکلیف شدند
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر  خطرات احتمالی ناشی از مصرف این محصولات،گفت: قانونی به منظور تعیین و تکلیف این محصولات تدوین کرده ایم که براساس آن دستگاه‌های اجرایی همچون وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و گمرک مکلف شده اند تا در زمان واردات، رهاسازی، مصرف و تولید محصولات تراریخته مقررات لازم را رعایت کنند.


شاعری ادامه داد: دستگاه های ذی‌ربط باید در ابتدا به آزمایش و نمونه برداری لازم از محصولات تراریخته بپردازند و بعد از ثابت شدن بی خطر بودن آن برای مردم و محیط زیست، اجازه واردات آنها را صادر کنند.


 وی افزود: در قانون پنج ساله ششم توسعه واردات بدون آزمایش و تأیید سلامت محصولات دستکاری شده ژنتیکی، ممنوع اعلام شده است.
 سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: میزان بی خطر بودن این محصولات باید 100 درصد باشد و همچنین به منظور حفظ حقوق مشتری و مردم برچسب و یا علامت تراریخته برروی محصول حک شود، چراکه مردم باید اطلاع کافی از مواد غذایی مورد مصرف خود داشته باشند.
 شاعری با بیان اینکه این روزها خبرهایی از واردات گسترده محصولات تراریخته به گوش  می رسد، بیان کرد: بنده به هیچ عنوان از این نوع محصولات استفاده نکرده و نخواهم کرد، چراکه از سلامت کامل و خطرات احتمالی ناشی از آن مطمئن نیستیم.


وی تصریح کرد: اگر این محصولات مشکلی ندارند، چرا در بسیاری از کشورهای، مصرفش برای گروه‌های سنی حساس مثل کودکان، مادران باردار و شیرده ممنوع اعلام شده است.


 تخلف وزارت بهداشت در برچسب گذاری محصولات تراریخته 
 شاعری گفت: تعجب می‌کنم که چرا وزارت بهداشت بدون انجام آزمایشات لازم و ارزیابی های دقیق اجازه ورود محصولات تراریخته را صادر می کند. این نهاد به راحتی اعلام می‌کند برنج تراریخته هیچ ضرری برای مردم ندارد. اگر به این موضوع علم کامل دارد، پس چرا طبق قانون برنامه ششم توسعه به برچسب گذاری آنها اقدام نمی‌کند.
 وی ادامه داد: به جای انجام آزمایش های لازم، در رسانه ملی بحث های مجادله ای، خطرناک بودن یا نبودن این قبیل از محصولات را به راه می اندازند.


 ورود مراجع قضائی به مسئله محصولات تراریخته
 سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت به تکلیف قانونی خود عمل کنند و از دستگاه های نظارتی مثل دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و سایر دستگاه‌هایی که وظیفه دادستانی را برعهده دارند ، درخواست می‌کنم تا وارد این موضوع شده و با اعمال کنترل لازم از عرضه بدون برچسب گذاری محصولات تراریخته در بازار جلوگیری کنند.
 شاعری با بیان اینکه وظیفه مجلس قانون گذاری است، افزود: دولت ودستگاه های اجرایی نیز مکلف بر اجرای قوانین هستند، از این‌رو هرگونه فرافکنی، توجیه و اجتهاد از خود ،کاری خلاف قانون است و در صورت ادامه این روند مجبور هستیم از طریق مراجع قضائی وارد عمل شویم.
 وی با تأکید بر اینکه اطلاعیه های صادر شده مبنی بر سالم بودن محصولات تراریخته کافی نیست،یادآور شد: مردم  باید مراقب بوده و در انتخاب مصرف مواد غذایی دقت لازم را به‌عمل آورند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha