وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افراد سودجوی زیادی بدون اینکه هیچ مدرکی داشته باشند با استفاده از رانت های ارتباطی به حوزه طب سنتی نفوذ کرده اند. طب سنتی ایران نیازمند یک انقلاب اساسی است باید سازمان مستقل طب سنتی تشکیل شود و حتما حوزه علمیه هم باید دخالت کند.

وزیر بهداشت: افراد سودجو با ادعاهای مذهبی به حوزه طب سنتی رخنه کرده اند

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افراد سودجوی زیادی بدون اینکه هیچ مدرکی داشته باشند با استفاده از رانت های ارتباطی به حوزه طب سنتی نفوذ کرده اند. طب سنتی ایران نیازمند یک انقلاب اساسی است باید سازمان مستقل طب سنتی تشکیل شود و حتما حوزه علمیه هم باید دخالت کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سید حسن هاشمی افزود: ساماندهی طب سنتی در کشور همیشه یکی از برنامه ها و اهداف من در دولت بوده است، این یک فرصتی بود که با حضور من به عنوان وزیری که پدرش عطار بوده است و دوران نوجوانی خود را در این بخش گذرانده است، فرصت سوزی شد.
وی درباره علت ساماندهی نشدن طب سنتی گفت: یک بخش این مساله متوجه افراد سودجویی است که به غلط در این حرفه نفوذ پیدا کردند و یک بخش دیگر نیز به خاطر کم کاری افرادی است که متخصص اما حاشیه نشین هستند.
وزیر بهداشت افزود: افراد مشهور و برندهایی در کشور با استفاده از رانت‌هایی که دارند در حوزه طب سنتی تبلیغ می کنند. فقط به دلیل اینکه در فلان جمع حضور داشته اند یا با فلان فرد ارتباط دارند، به راحتی هم از صدا و سیما تبلیغ شدند، خیلی از این افراد که در حوزه طب سنتی شهرت پیدا کرده اند، اصلاً مدرک ندارند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: من اصلاً از وضع طب سنتی در کشور راضی نیستم و با اینکه خیلی در این حوزه تلاش کردیم، اما هنوز موفق نشده ایم که حوزه طب سنتی را به شکل مناسبی ساماندهی کنیم.
هاشمی گفت: من معتقدم که در بخش طب سنتی باید یک انقلابی صورت گیرد، طب سنتی میراث گرانبهایی است که به دست ما رسیده است اما به این میراث بزرگ بی اعتنایی کرده ایم.
وی افزود: از ابتدا که وارد وزارت بهداشت شدم هم گفتم که در کنار طب مدرن باید یک سازمان مستقل برای طب سنتی باشد و البته همه مسئولان کشور هم بایستی به این بخش احترام بگذارند.
وزیر بهداشت ادامه داد: اگر کسی بدون دلیل به عنوان طبیب سنتی اسمش بر سر زبان‌ها افتاده است و حداقل مدرک و حتی دیپلم هم ندارد ولی به عنوان پدر طب سنتی معرفی می‌شود. باید مطابق قانون با او برخورد شود.
وی گفت: بعضی از این افراد در استادیوم به صورت جمعی بیمار ویزیت می‌کنند، برخی لباس پیغمبر هم پوشیدند و ادعاهای مذهبی دارند، حتما حوزه علمیه باید در این زمینه دخالت کند، معنی ندارد یک عده به اسم طب اسلامی و بر خلاف نظر مراجع این حوزه را محل کسب و کار خود کنند و تابع هیچ قانون و مقررات و نظارتی هم نباشند ما چنین قراری با هیچ کس نداشته و نداریم. اگر این وضع ادامه پیدا کند معلوم نیست که چه بلایی بر سر سلامت مردم می افتد و حتما در این دوره طب سنتی ایرانی را ساماندهی می کنیم.
محمود خدادوست، مشاور وزیر بهداشت در حوزه طب سنتی و مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت نیز چندی پیش در این باره گفته بود: چیزی به اسم طب اسلامی نداریم، افرادی هستند که به نام و با ادعاهای اسلامی با بدیهی ترین اصول پزشکی مانند واکسیناسیون مخالفت می کنند. ادعاهای واهی و دروغین دارند و مردم را به سمت شیوه های نادرست و غیر علمی درمان ترغیب می کنند.
به گفته خدادوست، برخی افراد با ادعای طب های منسوب به ائمه مدعی هستند که می توانند حتی برخی بیماری های صعب العلاج و مزمن مانند سرطان یا حتی برخی بیماری های مادرزادی را درمان کنند، آنان از احساسات پاک مذهبی مردم سوءاستفاده می کنند و با این کار نه تنها بیماران را از روش های درمان علمی محروم می کنند و جان و سلامت آنها را به خطر می اندازند بلکه عدم توفیق در درمان این بیماران را ناشی از ضعف ایمان و اعتقادات مردم معرفی می کنند و به این ترتیب به باورهای دینی مردم نیز آسیب می زنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha